Zadzwoń i zamów!
22 251 23 27
603 375 959
Baner Zaufane Opinie Opineo.pl
Koszyk
Zalogowany: Zaloguj się
Towary w zamówieniu: 0
Wartość zamówienia 0.00
Przejdź do zamówienia:
 
Wyczyść zamówienie:
 
Rodzaj części
Producent
Podgrupa
Numer części
Nazwa / Opis części

 


 

Budowa sprzęgła samochodowego

 

Sprzęgło w samochodzie składa się z trzech podstawowych elementów.Są nimi: tarcza sprzęgła, docisk sprzęgła oraz łożysko sprzęgła. Koło zamachowe to element, który łączy układ sprzęgła z silnikiem. Jego główną rolą jest przełożenie napędu z wału korbowego na sprzęgło.

 

Budowa sprzęgła samochodowego

Fot. 1: Budowa sprzęgła samochodowego


 

Animacja -> Kliknij "START"

 

Schemat 1: Działanie sprzęgła samochodowego

  


 

Tarcza sprzęgła

 

Tarcza sprzęgła posiada okładziny cierne przymocowane za pomocą nitów i elementów sprężystych, aby wyeliminować szarpanie w trakcie ruszania z miejsca. Okładziny muszą mieć bardzo dobrą odporność na ścieranie oraz wysoką temperaturę. Materiały używane do produkcji tego elementu to zazwyczaj włókna węglowe, materiały organiczne czy włókna szklane. Istnieją również okładziny wykonane ze spieków metalowych, które znajdują zastosowanie w silnie obciążonych układach sprzęgła, np. w samochodach sportowych. Ponadto tarcza sprzęgła zawiera również tłumik drgań skrętnych – stosuje się go w celu ograniczenia drgań przekładanych z silnika na skrzynię biegów. Tarcza posiada wycentrowany frezowany otwór, za pomocą którego montowana jest na wałku sprzęgłowym. W samochodach spotykane są zarówno jednotarczowe sprzęgła jak i dwutarczowe  albo nawet trzytarczowe – ostatnie 2 typy stosuje się w silnie obciążonych układach sprzęgła takich jak samochody rajdowe, gdzie temperatura jest wyższa niż podczas standardowej jazdy, a odporność na ścieranie jest czynnikiem decydującym o sukcesie zawodników.

  

Budowa tarczy sprzęgła

Fot. 2: Budowa tarczy sprzęgła

 


 

Docisk sprzęgła

 

Docisk sprzęgła jest odpowiedzialny za odpowiednie dociskanie tarczy sprzęgłowej do koła zamachowego. Współpracuje bezpośrednio z tarczą sprzęgła, a pracując w wysokiej temperaturze musi posiadać zdolność szybkiego odprowadzania ciepła. Docisk sprzęgła posiada osłonę, która łączy element współpracujący z tarczą sprzęgła za pomocą sprężyn płytkowych, które z kolei dociskają bądź odsuwają docisk w stosunku do tarczy sprzęgła w chwili rozłączenia napędu sprzęgła oraz wyśrodkowują docisk w obudowie. Docisk sprzęgła obraca się wraz z kołem zamachowym i jest przymocowany do niego na stałe. Posiada możliwość przesuwania się wzdłuż osi sprzęgła w chwili jego włączenia lub rozłączenia.

 

Budowa docisku sprzęgła

Fot. 3: Budowa docisku sprzęgła

 


 

Łożysko sprzęgła

 

Łożysko oporowe naciska na sprężynę talerzową docisku, wówczas między elementami sprzęgła powstaje niewielki luz – następuje odsunięcie tarczy dociskowej od tarczy sprzęgłowej. Tak właśnie następuje rozłączenie sprzęgła. Łożysko jest osadzone centralnie w osi sprzęgła, prowadzone na tulei zamocowanej zazwyczaj do skrzyni biegów. Dzięki sile tarcia pomiędzy elementami sprzęgła napęd jest przekazywany do skrzyni biegów. W skład mechanizmu wyciskowego sprzęgła wchodzi również pedał sprzęgła, który jest połączony z widełkami przesuwającymi łożysko. Sterowanie to może odbywać się mechanicznie lub współcześnie coraz częściej hydraulicznie.

  

Fot. 4: Budowa łożyska sprzęgła

 


    Zobacz także: