Objawy zużycia oraz wymiana docisku sprzęgła

Docisk sprzęgła – co to jest?

Docisk sprzęgła to bardzo istotny element układu sprzęgła, który jak sama nazwa wskazuje pozwala docisnąć tarczę sprzęgła do koła zamachowego, a tym samym przenieść moment obrotowy z silnika na koła samochodu. Docisk sprzęgła nazywany jest również tarczą dociskową. Wciśnięcie pedału sprzęgła przez kierowcę pozwala na rozłączenie docisku sprzęgła oraz tarczy sprzęgła umożliwiając w ten sposób zmianę biegów i zatrzymanie pojazdu bez konieczności wyłączania silnika. Docisk sprzęgła składa się z metalowej tarczy, sprężyny śrubowej, sprężyny membranowej, dźwigienki oraz pokrywy.

Objawy zużycia docisku sprzęgła

Objawy zużycia oraz wymiana docisku sprzęgła

W przypadku układu sprzęgła najczęściej mówi się nie tyle o uszkodzeniu, co o zużyciu pewnych jego elementów. Jest to całkowicie normalne, ponieważ są one jednymi z najczęściej wykorzystywanych części podczas jazdy samochodem, zwłaszcza w przypadku pojazdów poruszających się głównie po mieście – konieczność zatrzymywania się na światłach, ciągłe zmiany prędkości i korki w mieście sprawiają, że nieustannie pracuje pedał sprzęgła, skrzynia biegów i elementy łączące. Najczęstszym powodem uszkodzenia docisku sprzęgła jest zużycie powierzchni tarczy dociskowej, na której w wyniku tarcia o okładzinę tarczy sprzęgła powstają przebarwienia i rysy. W miejscu, w którym stykają się sprężyna membranowa docisku sprzęgła i łożysko oporowe powstaje także słoneczko, czyli charakterystyczne wyżłobienie. Zmienia się również elastyczność sprężyny tarczowej, która pozwala odpychać docisk sprzęgła od koła zamachowego po wciśnięciu pedału. Pod wpływem wytwarzanej podczas pracy temperatury, jak również w wyniku zmęczenia materiału sprężyna wyrabia się, co wyraźnie czuć podczas wciskania pedału sprzęgła. Turkot przy dotknięciu pedału sprzęgła może być również wynikiem zużycia smaru na łożysku co oznacza konieczność jego wymiany, ponieważ łożyska produkowane są i sprzedawane z ilością smaru, która powinna wystarczyć na cały okres ich żywotności.


Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu
ALFA ROMEO AUDI BMW CHEVROLET CHRYSLER CITROËN DACIA DAEWOO DAIHATSU FIAT FORD HONDA HYUNDAI ISUZU JAGUAR JEEP KIA LANCIA LAND ROVER LEXUS MAZDA MERCEDES-BENZ MITSUBISHI NISSAN OPEL PEUGEOT PORSCHE RENAULT ROVER SAAB SEAT SKODA SMART SSANGYONG SUBARU SUZUKI TOYOTA VOLVO VW

Wymiana docisku sprzęgła

Wymiana docisku sprzęgła

Najczęściej zaleca się, aby wymieniać za jednym razem cały komplet sprzęgła, tzn. tarczę sprzęgła, docisk sprzęgła i łożysko sprzęgła. Zasada ta tyczy się przede wszystkim pojazdów, których przebieg przekroczył 100 tys. kilometrów, ponieważ istnieje wysokie ryzyko, że po wymianie jednego elementu, w niedługim czasie zepsuje się następny, ponieważ wszystkie mają określoną żywotność. Dodatkowo, konieczność wyjęcia skrzyni biegów sprawia, że koszt robocizny osiąga zawrotne kwoty, które plasują się na poziomie nawet 1000 zł. Trzykrotny koszt wyjęcia skrzyni może niekiedy dziesięciokrotnie przekroczyć koszt kompletnego zestawu sprzęgła, zwłaszcza jeżeli decydujemy się na tańsze zamienniki.







Polecane dla Ciebie – zobacz koniecznie:



Z kategorii – zobacz również: