Działanie koła dwumasowego


Zaledwie kilkanaście lat temu niemal wszystkie samochody wyposażone były w sztywne koła zamachowe. Stale rozwijana myśl technologiczna zmusiła jednak konstruktorów samochodów do wynalezienia i zastosowania innowacji w postaci kół zamachowych dwumasowych. Głównym powodem wdrożenia takiej technologii była konieczność tłumienia wibracji i drgań generowanych przez jednostki napędowe, których moment obrotowy stale rósł. W przełożeniu na uproszczony język – silniki stawały się coraz mocniejsze, a konstrukcje układów napędowych ze sztywnym kołem zamachowym niezdolne były przenieść obciążenia, jakie generowały – rolę tłumików drgań pełniły sprężyny, w które wyposażone były tarcze sprzęgłowe. Koło zamachowe dwumasowe rozwiązuje te problemy we współczesnych, mocnych jednostkach napędowych, w jakie wyposażone są nowoczesne samochody. Niemal każdy wyprodukowany w ciągu kilkunastu lat silnik diesla jest wyposażony w zamachowe koło dwumasowe. To samo dotyczy współcześnie wyprodukowanych aut z silnikami diesla, a także znaczącej części aut z silnikami benzynowymi.

Mimo, iż wizualnie koło dwumasowe niewiele różni się od zwykłego koła zamachowego, to jego wewnętrzna konstrukcja jest dość skomplikowana. Składa się ono z dwóch mas – pierwotnej oraz wtórnej. Strona pierwotna  przytwierdzona jest do wału korbowego i posiada zębaty wieniec, który współpracuje z rozrusznikiem. Zaś strona wtórna jest zamieszczona w stronie pierwotnej i ułożyskowana za pomocą łożysk osiowych i promieniowych. W środku, pomiędzy dwoma masami pracuje tłumik drgań skrętnych łączący obie masy koła. Jest to układ tłumiący, który za pośrednictwem bardzo wydajnych sprężyn i talerzy sprężynujących niweluje wszelkie wibracje, które generuje układ napędowy. Obie masy koła dwumasowego względem siebie obracają się nawet o 80°.

Znajdź koło dwumasowe do Twojej marki samochodu
ALFA ROMEO AUDI BMW CHEVROLET CHRYSLER CITROËN DACIA DAEWOO DAIHATSU FIAT FORD HONDA HYUNDAI ISUZU JAGUAR JEEP KIA LANCIA LAND ROVER LEXUS MAZDA MERCEDES-BENZ MITSUBISHI NISSAN OPEL PEUGEOT PORSCHE RENAULT ROVER SAAB SEAT SKODA SMART SSANGYONG SUBARU SUZUKI TOYOTA VOLVO VW


Dwumasowe koło zamachowe upłynnia pracę silnika, sprawia, że gwałtowny wzrost momentu obrotowego współczesnych jednostek napędowych nie powoduje  skutków ubocznych odczuwalnych przez pasażerów samochodu. Ponadto, dwumasa niweluje drgania generowane przez układ napędowy podczas pracy w niskim zakresie obrotów silnika. Redukcji ulegają szarpnięcia w momencie, gdy sprzęgło się załącza. Rola koła dwumasowego jest więc niepodważalna, bowiem pozwala znacznie wydłużyć żywotność skrzyni biegów oraz jej pojedynczych elementów, w tym synchronizatorów biegów i łożysk.  Zmniejszeniu ulega opóźnienie, jakie może wystąpić w trakcje dodawania gazu.

Zasada działania koła dwumasowego opiera się na dwóch fazach. Pierwsza faza dotyczy działania miękkich sprężyn w tłumiku drgań – gwarantuje płynną pracę podczas uruchamiania i gaszenia silnika. Druga faza dotyczy twardych sprężyn i zapewnia skuteczne niwelowanie drgań skrętnych generowanych podczas jazdy w różnych zakresach obrotów.

Koło dwumasowe pozwala na oszczędność paliwa, gdyż w niskim zakresie obrotów pracy silnika zapewnia prawidłowe działanie układu napędowego. Siła, jaką należy wykonać, aby zmienić bieg jest mniejsza, co przyczynia się do sprawnej zmiany przełożeń. Komfort jazdy podnosi się dzięki zastosowaniu koła dwumasowego, gdyż zapewnia ono bardzo dobre tłumienie drgań przy gwałtownych zmianach obciążenia układu napędowego ze względu na nagły skok momentu obrotowego. Przyczynia się również do tłumienia hałasu jednostki napędowej. Koło dwumasowe można zastosować w dwóch typach sprzęgła – ciągnionym (pull), jak i pchanym (push).

Uzupełnieniem opisu działania koła dwumasowego jest animacja, którą możemy obejrzeć poniżej:




Niestety, z racji swojej skomplikowanej budowy, koło dwumasowe jest elementem, który ulega częstym awariom. Głównie spowodowane jest to  jego nieprawidłowym użytkowaniem oraz  stylem jazdy, który naraża dwumasowe koło zamachowe na mocne obciążenia i prowadzi do znacznego skrócenia jego żywotności.

Najczęściej kupowane koła dwumasowe i zestawy
Zestaw sprzęgła z kołem zamachowym sztywnym AISIN OKT-803 Koło dwumasowe LuK 415024110 Koło dwumasowe LuK 415044110



Zobacz także:

1.Jak dobrać odpowiednie koło dwumasowe?Zobacz
2.Działanie sprzęgła samochodowegoZobacz
3.Budowa koła dwumasowegoZobacz
4.Budowa sprzęgła samochodowegoZobacz
5.Sztywne koło zamachowe zamiast dwumasowego?Zobacz
6.Objawy zużycia koła dwumasowegoZobacz
7.Wymiana koła dwumasowegoZobacz
8.Regeneracja koła dwumasowegoZobacz
9.Jak zapobiegać przedwczesnemu zużyciu sprzęgła?Zobacz
10.System koła zamachowego KERSZobacz
11.Najczęstsze powody awarii sprzęgła oraz uszkodzenia koła zamachowegoZobacz