Naprawa koła dwumasowego - usterki (foto)


Obszar pomiędzy obiema masami koła dwumasowego
Opis: Pozostałości spalonej okładziny tarczy sprzęgła na zewnętrznych krawędziach koła dwumasowego
Przyczyna: Obciążenie cieplne tarczy sprzęgła
Wpływ: Pozostałości okładziny mogą przedostać się wewnątrz koła dwumasowego i doprowadzić do jego uszkodzenia
Rozwiązanie: Wymiana koła dwumasowego

Zużycie koła dwumasowego - pozostałości okładziny tarczy sprzęgła




Powierzchnia cierna
Opis: Widoczne rysy na powierzchni ciernej
Przyczyna: Zużyte sprzęgło. Rysy spowodowały nity okładziny tarczy sprzęgła
Wpływ: Ograniczenie możliwości przeniesienia mocy, przez sprzęgło. Uszkodzenie powierzchni ciernej koła dwumasowego
Rozwiązanie: Wymiana koła dwumasowego

Zużycie koła dwumasowego - rysy na powierzchni ciernej
Znajdź koło dwumasowe do Twojej marki samochodu
ALFA ROMEO AUDI BMW CHEVROLET CHRYSLER CITROËN DACIA DAEWOO DAIHATSU FIAT FORD HONDA HYUNDAI ISUZU JAGUAR JEEP KIA LANCIA LAND ROVER LEXUS MAZDA MERCEDES-BENZ MITSUBISHI NISSAN OPEL PEUGEOT PORSCHE RENAULT ROVER SAAB SEAT SKODA SMART SSANGYONG SUBARU SUZUKI TOYOTA VOLVO VW




Powierzchnia cierna
Opis: Ciemne, plamiste ślady przegrzania,  również gdy występują w dużych ilościach
Przyczyna: Normalne ślady zużywania się koła dwumasowego
Wpływ: Brak
Rozwiązanie: Nie wymaga

Zużycie koła dwumasowego - plamiste ślady przegrzania




Powierzchnia cierna
Opis: Pęknięcia widoczne na powierzchni ciernej
Przyczyna: Przeciążenie cieplne koła dwumasowego
Wpływ: Brak funkcjonalności koła dwumasowego
Rozwiązanie: Wymiana koła dwumasowego

Zużycie koła dwumasowego - pęknięcia na powierzchni ciernej




Łożysko kulkowe
Opis: Wyciek smaru, zatarte łożysko, brak uszczelki, uszkodzenia lub brązowe zabarwienia w wyniku przeciążenia cieplnego
Przyczyna: Przeciążenie cieplne lub uszkodzenie mechaniczne
Wpływ: Nieodpowiednie smarowanie łożyska - uszkodzenie koła dwumasowego
Rozwiązanie: Wymiana koła dwumasowego

Zużycie koła dwumasowego - nieodpowiednie smarowanie łożyska




Łożysko ślizgowe
Opis: Zniszczone lub uszkodzone łożysko ślizgowe
Przyczyna: Zużycie lub uszkodzenie mechaniczne
Wpływ: Koło dwumasowe działa wadliwie
Rozwiązanie: Wymiana koła dwumasowego

Zużycie koła dwumasowego - zniszczone łożysko ślizgowe




Łożysko ślizgowe
Opis: Zużyte łożysko ślizgowe - W odniesieniu do średnicy, maksymalny poprzeczny luz dla nowego łożyska wynosi 0.04 mm – maksymalne, dopuszczalne zwiększenie w trakcie eksploatacji – do 0.17 mm
Przyczyna: Zużycie łożyska ślizgowego
Wpływ:
• < 0.17 mm: brak wpływu
• > 0.17 mm: znaczne nachylenie wtórnej masy koła dwumasowego
Rozwiązanie: Wymiana koła dwumasowgo, jeśli luz jest > 0.17 mm

Zużycie koła dwumasowego




Niewielkie obciążenie cieplne
Opis: Lekkie odbarwienie cieplne widoczne na powierzchni ciernej bez nalotu na zewnętrznych krawędziach koła dwumasowego lub w obszarze nitów koła dwumasowego
Przyczyna: Obciążenie cieplne
Wpływ: Brak
Rozwiązanie: Nie wymaga naprawy

Koło dwumasowe - odbarwienie cieplne




Średnie obciążenie cieplne
Opis: Złotawo - żółte zabarwienie widoczne na powierzchni ciernej koła dwumasowego spowodowane chwilową temperaturą pracy do 220°C bez odbarwień w obszarze nitów koła dwumasowego
Przyczyna: Odbarwienia powierzchni ciernej to normalne zjawisko podczas eksploatacji
Wpływ: Brak
Rozwiązanie: Nie wymaga naprawy

Koło dwumasowe - odbarwienia powierzchni ciernej




Wysokie obciążenie cieplne
Opis: Przebarwienia widoczne w obszarze nitów oraz/lub na zewnętrznej powierzchni. Powierzchnia cierna nie musi być zabarwiona, gdy po okresie obciążenia termicznego koło dwumasowe pracowało dalej
Przyczyna: Wysokie obciążenie termiczne (280 °C)
Wpływ: W zależności od intensywności obciążenia termicznego koło dwumasowe może być uszkodzone
Rozwiązanie: Tylko koło dwumasowe, które spełnia poniższe kryteria nie wymaga wymiany:
› Stożkowość powierzchni ciernej ? 0,5 mm (ponad wartość początkową)
› Brak pęknięć

Zużycie koła dwumasowego - przebarwienia




Bardzo wysokie obciążenie cieplne
Opis: Wyraźnie widoczne zabarwienie fioletowo-niebieskie na bocznej lub tylnej powierzchni koła dwumasowego i/lub uszkodzenia – np. pęknięcia.
Przyczyna: Bardzo wysokie obciążenie cieplne
Wpływ: Zniszczone koło dwumasowe
Rozwiązanie: Wymiana koła dwumasowego

Zużycie koła dwumasowego - uszkodzenia i pęknięcia




Pierścień kontroli tarcia
Opis: Stopiony pierścień kontroli tarcia koła dwumasowego
Przyczyna: Wysokie obciążenie cieplne wewnątrz koła dwumasowego
Wpływ: Ograniczona funkcjonalność koła dwumasowego
Rozwiązanie: Wymiana koła dwumasowego

Zużycie koła dwumasowego - stopiony pierścień




Pierwotna masa koła dwumasowego
Opis: Wzajemne ocieranie się mas koła dwumasowego
Przyczyna: Zużyty cierny pierścień łożyska ślizgowego
Wpływ: Głośna praca
Rozwiązanie: Wymiana koła dwumasowego

Zużycie koła dwumasowego - ocieranie się mas koła




Wieniec rozrusznika
Opis: Skrajne zużycie wieńca rozrusznika
Przyczyna: Uszkodzony rozrusznik
Wpływ: Hałas w trakcie rozruchu
Rozwiązanie: Wymiana koła dwumasowego. Sprawdzenie działania rozrusznika.

Zużycie koła dwumasowego - uszkodzony rozrusznik




Wieniec czujnika obrotów
Opis: Odkształcony ząb wieńca czujnika
Przyczyna: Uszkodzenie mechaniczne
Wpływ: Nierówna praca silnika
Rozwiązanie: Wymiana koła dwumasowego

Zużycie koła dwumasowego - uszkodzenie mechaniczne Zużycie koła dwumasowego - uszkodzenie mechaniczne
















Nieznaczny wyciek smaru
Opis: Nieznaczne ślady smaru z otworów lub uszczelek po stronie silnika
Wpływ: Brak wpływu na działanie koła dwumasowego
Rozwiązanie: Nie wymaga naprawy

Koło dwumasowe - ślady smaru




Obfity wyciek smaru
Opis: Obfity wyciek smaru > 20 g (obudowa sprzęgła pokryta smarem)
Wpływ: Niewłaściwe smarowanie sprężyn obwodowych
Rozwiązanie: Wymiana koła dwumasowego

Zużycie koła dwumasowego - obfity wyciek smaru




Ciężarki wyważające
Opis: Obluzowanie lub brak ciężarka (odkryte miejsca spawania), głośne buczenie
Wpływ: Brak wyważenia koła dwumasowego
Rozwiązanie: Wymiana koła dwumasowego

Zużycie koła dwumasowego - obluzowanie lub brak ciężarka



Najczęściej kupowane koła dwumasowe i zestawy
Zestaw sprzęgła z kołem zamachowym sztywnym AISIN OKT-803 Koło dwumasowe LuK 415024110 Koło dwumasowe LuK 415044110



Zobacz także:

1.Jak dobrać odpowiednie koło dwumasowe?Zobacz
2.Objawy zużycia koła dwumasowegoZobacz
3.Wysprzęglik centralny CSC (Concentric Slave Cylinder)Zobacz
4.Regeneracja sprzęgłaZobacz
5.Regeneracja koła dwumasowegoZobacz
6.Sztywne koło zamachowe zamiast dwumasowego?Zobacz
7.Działanie koła dwumasowegoZobacz
8.Budowa koła dwumasowegoZobacz
9.Jak używać sprzęgła w samochodzie?Zobacz
10.Najważniejsze informacje o budowie, wymianie oraz cenach nowych i regenerowanych sprzęgieł dwumasowych.Zobacz