Objawy zużycia koła dwumasowego


Koło dwumasowe to element układu napędowego charakteryzujący się wysoka awaryjnością. Przeciętny przebieg auta, przy którym zachodzi konieczność wymiany koła dwumasowego to 160 000 – 200 000 km. Uszkodzenia zdarzają się również dużo szybciej, nawet przy 60 000 lub 70 000 km.

Decydując się więc na pojazd wyposażony w dwumasę musimy być świadomi, że prędzej czy później będziemy zmuszeni wymienić ją na nową.


Porównanie nowego i uszkodzonego koła

To, jak szybko zużywa się koło dwumasowe zależy od wielu czynników. Na pierwszym miejscu należy tutaj wymienić sytuacje takie jak niewypał silnika na biegu jałowym, jak i podczas jazdy oraz niewypały cylindrów spowodowane między innymi niskim ciśnieniem w jednym z cylindrów. Jeżeli występują problemy przy załączaniu silnika, powstające przy tym wibracje również mogą mieć wpływ na nasze koło dwumasowe. Inne czynniki mające wpływ na koło dwumasowe to również częsta jazda z maksymalną prędkością obrotową silnika oraz bardzo popularna wśród taksówkarzy praktyka oszczędzania paliwa polegająca na jeździe na nieprawidłowym biegu.


Do najczęstszych objawów zużycia koła dwumasowego należą:
  • hałas i stukanie pochodzące z silnika podczas włączania i wyłączania zapłonu
  • drgania wydobywające się z okolic silnika podczas pracy na biegu jałowym, również przenoszone na karoserię (odczuwane drżenie nadwozia)
  • nierówna, przerywana praca silnika
  • wszelkiego rodzaju hałasy i stuki wydobywające się z okolicy skrzyni biegów
  • szarpanie auta przy ruszaniu
  • brak możliwości płynnego ruszenia oraz zmiany biegów

Stan koła dwumasowego można ocenić również po jego wyglądzie. Aby to zrobić należy przyjrzeć się powierzchni roboczej dwumasy, czyli obszarem, którym styka się ono z tarczą sprzęgła. Jeżeli zauważymy na niej zarysowania, pęknięcia lub przebarwienia cieplne prawdopodobnie nadszedł moment wymiany dwumasy. Warto obejrzeć również przekładnię łożyska ślizgowego i pierścień, a także ilość smaru, której nadmierna utrata może wskazywać na przegrzewanie.


Jak zapobiec awarii koła dwumasowego?

Stosując się do kilku poniższych, elementarnych porad związanych z użytkowaniem auta wyposażonego w dwumasowe koło zamachowe możesz przyczynić się do wydłużenia jego żywotności:
  • uruchamiaj i gaś silnik przy wciśniętym pedale sprzęgła,
  • unikaj nadmiernego przeciążenia silnika poruszając się z niską prędkością na wysokich biegach,
  • pamiętaj, że ciągnięcie przyczepy o ładowności większej niż jest w stanie pociągnąć dany model samochodu może przeciążyć koło dwumasowe,
  • wbrew powszechnej opinii, w przypadku awarii, nie  należy pchać auta w celu jego odpalenia,
  • brawurowe ruszanie z miejsca z piskiem opon, gwałtowne puszczanie pedału sprzęgła („strzelanie” ze sprzęgła) obniżają żywotność elementów układu napędowego,
  • jeśli wymieniasz sprzęgło w swoim aucie, zleć warsztatowi wykonywującemu usługę sprawdzenie dodatkowo stanu koła dwumasowego.

Warto również pamiętać o tym, że koło dwumasowe jest to element układu napędowego, na którym nie warto oszczędzać. Wielu klientów decyduje się na poddanie zużytego koła dwumasowego regeneracji, jednak należy pamiętać o tym, że podczas regeneracji dwumasy konieczna jest wymiana poszczególnych elementów wewnętrznych koła dwumasowego i tutaj należy zwrócić szczególną uwagę na to, czy wymieniane części są wysokiej jakości – w przeciwnym razie taka regeneracja wygeneruje wysokie koszty, a koło dwumasowe posłuży nam niewiele dłużej.


Objawy zużycia koła dwumasowego


Zobacz także:

1.Jak dobrać odpowiednie koło dwumasowe?Zobacz
2.Wymiana koła dwumasowegoZobacz
3.Naprawa koła dwumasowego - usterki (foto)Zobacz
4.Regeneracja koła dwumasowegoZobacz
5.Sztywne koło zamachowe zamiast dwumasowego?Zobacz
6.Działanie koła dwumasowegoZobacz
7.Budowa koła dwumasowegoZobacz
8.Jak używać sprzęgła w samochodzie?Zobacz
9.System koła zamachowego KERSZobacz
10.Wysprzęglik centralny CSC (Concentric Slave Cylinder)Zobacz
11.Najważniejsze informacje o budowie, wymianie oraz cenach nowych i regenerowanych sprzęgieł dwumasowych.Zobacz