Skrzynia biegów CVT


Skrzynia biegów typu CVT (Continously Variable Transmission) jest przekładnią, która steruje prędkością obrotową silnika w taki sposób, aby utrzymywała się ona na stałym poziomie. Działanie to jest niezależne od zmian prędkości samochodu. Tym samym, silnik ma możliwość pracy w zakresie swojej maksymalnej wydajności, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa, niż ma to miejsce w przypadku zastosowania przekładni manualnych, czy automatycznych. Ponadto, dzięki ciągłej pracy, tego typu przekładnie pozwalają poprawić przyspieszenie auta.

Skrzynia biegów CVT

Fot. 1: Przekładnia CVT AUDI Multitronic


Przekładnia CVT poddaje układ napędowy pracy bez żadnych przerw. Dzieje się to dzięki mniej skomplikowanej budowie mechanizmu w porównaniu z przekładniami planetarnymi. Jest to natomiast równie korzystne rozwiązanie pod względem komfortu – dźwignia zmiany biegów nie wymaga obsługi podczas jazdy.

Najważniejszym elementem budowy przekładni CVT jest wariator. Składa się on z pary kół w formie stożka posiadających zmienne średnice i to właśnie na ich różnicy opiera się działanie przekładni. Po kołach prowadzony jest, w zależności od rozwiązania zastosowanego przez producenta, pas bądź łańcuch, który łączy oba wałki przekładni. Zmiana średnic zachodzi na skutek odsuwania lub przysuwania wobec siebie kół stożkowych, co pozwala pasowi lub łańcuchowi na zaklinowanie się i przeniesienie napędu.

Najbardziej znanymi skrzyniami biegów CVT są przekładnie produkcji AUDI (Multitronic), SUBARU (Lineatronic) czy TOYOTA (Multidrive).

Film obrazuje zasadę działania przekładni CVT o nazwie Lineatronic skonstruowanej przez SUBARU:





W skrzyniach biegów CVT znajdują zastosowanie koła zamachowe dwumasowe. Posiadają one charakterystyczną budowę i zasadę działania. Za jego pośrednictwem moc nie jest przekazywana poprzez zasprzęglanie cierne łączące masę wtórą i tarczę sprzęgłową, co występuje w przypadku pracy zamachowego koła dwumasowego w skrzyni manualnej.

W przypadku przekładni CVT, moc jest przekazywana wprost na wałek sprzęgłowy za pomocą bezpośredniego połączenia.

Budowa koła dwumasowego dla przekładni CVT

Fot. 2: Budowa koła dwumasowego dla przekładni CVT


Znajdź koło dwumasowe do Twojej marki samochodu
ALFA ROMEO AUDI BMW CHEVROLET CHRYSLER CITROËN DACIA DAEWOO DAIHATSU FIAT FORD HONDA HYUNDAI ISUZU JAGUAR JEEP KIA LANCIA LAND ROVER LEXUS MAZDA MERCEDES-BENZ MITSUBISHI NISSAN OPEL PEUGEOT PORSCHE RENAULT ROVER SAAB SEAT SKODA SMART SSANGYONG SUBARU SUZUKI TOYOTA VOLVO VW



Zobacz także:

1.Jak dobrać odpowiednie koło dwumasowe?Zobacz
2.Budowa koła dwumasowegoZobacz
3.Działanie koła dwumasowegoZobacz
4.Działanie sprzęgła samochodowegoZobacz
5.Sztywne koło zamachowe zamiast dwumasowego?Zobacz
6.Objawy zużycia koła dwumasowegoZobacz
7.Wymiana koła dwumasowegoZobacz
8.Naprawa koła dwumasowego - usterki (foto)Zobacz
9.Regeneracja koła dwumasowegoZobacz
10.System koła zamachowego KERSZobacz