Wymiana koła dwumasowego


PRZED WYMIANĄ KOŁA DWUMASOWEGO:

Pamiętaj, aby podczas wymiany koła dwumasowego zlecić również sprawdzenie stanu układu sprzęgłowego. Zużyte koło dwumasowe może spowodować uszkodzenie nowego sprzęgła. Aby ułatwić ustalenie właściwej usterki związanej z naprawą układu sprzęgłowego i dwumasy niezwykle ważne jest przekazanie mechanikowi następujących informacji: 
  • Jakie są niepokojące objawy
  • Kiedy się pojawiły?
  • Jak często występują?
  • W jakiej sytuacji objawia się usterka: w czasie ruszania, podczas przyspieszania samochodu, podczas zmiany biegów, przy zimnym lub ciepłym silniku?
  • Czy napotykamy na trudności podczas uruchamiania silnika?
  • Jaki roczny przebieg średnio pokonuje auto?
  • Czy auto jest w dodatkowy sposób obciążane: czy ciągnie przyczepę? Czy przewozi ciężkie ładunek?
  • Czy auto jest używane jako taxi lub pojazd flotowy lub czy jest używane do nauki jazdy?
  • Czy silnik w aucie został poddany tuningowi?
  • W jaki sposób eksploatujemy pojazd: po mieście, na krótkich trasach, w dalekich przejazdach?
  • Czy sprzęgło lub skrzynia biegów w aucie były poddane naprawie? Jaka była przyczyna naprawy oraz przy jakim przebiegu została dokonana?
Znajdź koło dwumasowe do Twojej marki samochodu
ALFA ROMEO AUDI BMW CHEVROLET CHRYSLER CITROËN DACIA DAEWOO DAIHATSU FIAT FORD HONDA HYUNDAI ISUZU JAGUAR JEEP KIA LANCIA LAND ROVER LEXUS MAZDA MERCEDES-BENZ MITSUBISHI NISSAN OPEL PEUGEOT PORSCHE RENAULT ROVER SAAB SEAT SKODA SMART SSANGYONG SUBARU SUZUKI TOYOTA VOLVO VW

KONRTOLA POJAZDU -WAŻNE WSKAZÓWKI:

Przed stwierdzeniem usterki koła dwumasowego warto zlecić warsztatowi dokonanie kontroli pojazdu przeprowadzając określone czynności i biorąc pod uwagę poniższe czynniki:
  • Sprawdzenie kodów błędów silnika i skrzyni biegów za pomocą komputerowego urządzenia diagnostycznego.
  • Akumulator - należy sprawdzić jego stan i wydajność.
  • Rozrusznik - należy przeprowadzić sprawdzenie stanu i funkcjonowania podzespołu.
  • Hałasy i stuki. Diagnozując usterkę koła dwumasowego, należy sprawdzić, czy za hałas nie są odpowiedzialne inne elementy w aucie. Może być to osprzęt silnika, osłony termiczne, układ wydechowy, osprzęt silnika, układ paska rozrządu, napinacze paska osprzętu jak i sam pasek, kompresor klimatyzacji. Aby zmniejszyć spektrum hałasu, można zastosować stetoskop. Stuki i hałas mogą pochodzić również z innych elementów układu napędowego, takich jak półosie, czy mechanizm różnicowy auta. Bardzo pomocnym jest również przeprowadzenie porównania uszkodzonego auta z innym sprawnym modelem posiadającym taką samą charakterystykę techniczną oraz podobne wyposażenie.
  • Tuning - koniecznie należy sprawdzić auto pod kątem przeprowadzonych modyfikacji.
  • Chip Tuning jest łatwym do przeprowadzenia, szybkim i stosunkowo tanim sposobem na podniesienie mocy silnika. Z reguły pozwala na podniesienie mocy silnika o 30%. Właściciel, który chce podnieść wydajność silnika w swoim aucie zazwyczaj nie przywiązuje uwagi do tego, iż układ przeniesienia napędu oraz silnik w aucie nie są przygotowane na wzrost momentu obrotowego jednostki i stałe zwiększone ich obciążenie. Przeważnie cały układ przeniesienia napędu wraz z systemem tłumienia drgań skrętnych koła dwumasowego jest zaprojektowany adekwatnie do charakterystyki fabrycznej danego silnika. W wielu przypadkach, po zastosowaniu chip tuningu osiągnięto już lub przekroczono bezpieczną rezerwę koła dwumasowego poprzez przekroczenie dopuszczalnego momentu obrotowego, jaki jest ono w stanie przenieść. W konsekwencji układ napędowy przyjmuje zbyt duże obciążenia, które z kolei mogą doprowadzić nie tylko do uszkodzenia koła dwumasowego, ale również skrzyni biegów, półosi i mechanizmu różnicowego. Co prawda wiele warsztatów przeprowadzających podobne modyfikacje tuningowe daje gwarancję na podobne usługi, ale co ma począć właściciel pojazdu, którego okres gwarancji się skończył? Podniesienie mocy powoduje powolne zużycie, ale należy pamiętać, iż jest ono stałe w czasie. Zazwyczaj przeciążone elementy zawodzą dopiero po dłuższym upływie czasu, lecz wówczas naprawa wiąże się z drastycznie wysokimi kosztami i często występuje już po upływie gwarancji. Oznacza to, iż koszty naprawy w całości będą musiały być pokryte przez właściciela auta.


PRZED I W TRAKCIE MONTAŻU KOŁA DWUMASOWEGO:

Odpowiednie postępowanie z nowym, niezamontowanym kołem dwumasowym
  • Koła dwumasowego nie można czyścić pod ciśnieniem wszelkiego rodzaju maszynami i myjkami ciśnieniowymi lub parowymi, czyścić sprężonym powietrzem w sprayu lub sprayem do czyszczenia hamulców i sprzęgieł.
  • Koło dwumasowe ulegnie uszkodzeniu po upadku nawet z małej wysokości co wyklucza jego prawidłowe działanie i montaż. W wyniku upadku uszkodzeniu mogą ulec takie elementy dwumasy takie jak łożyska toczne lub ślizgowe oraz pierścień czujnikowy. W następstwie, podczas pracy koła dwumasowego może pojawić się bicie promieniowe lub osiowe.
  • Zabronione jest obrabianie powierzchni ciernej koła dwumasowego. Jej osłabienie wpływa na zmniejszenie maksymalnej wartości dopuszczalnej prędkości obrotowej.
  • Obciążenie masy wtórnej (z łożyskiem ślizgowym) koła dwumasowego dużą siłą osiową może powodować uszkodzenie jego wewnętrznej membrany.
Najczęściej kupowane koła dwumasowe i zestawy
Zestaw sprzęgła z kołem zamachowym sztywnym AISIN OKT-803 Koło dwumasowe LuK 415024110 Koło dwumasowe LuK 415044110

Odpowiedni montaż koła dwumasowego

  • Przed zamontowaniem nowego koła dwumasowego należy sprawdzić stan uszczelniacza obrotowego wału korbowego. Jeżeli kwalifikuje się do wymiany (widać przeciek) należy go wymienić. Często wymiana uszczelniacza wału korbowego jest przeprowadzana przy każdej wymianie koła dwumasowego lub sprzęgła.
  • Sprawdzić, czy wieniec rozrusznika jest zamontowany prawidłowo.
  • Przy wymianie koła dwumasowego zaleca się wymianę śrub mocujących koło do wału korbowego.
  • Sprawdzić odległość między kołem dwumasowym a czujnikiem obrotu wału korbowego.
  • Sprawdzić prawidłowość zamocowania kołków ustalających sprzęgła.
  • Aby wyczyścić dwumasę, należy użyć środków odtłuszczających uważając, aby preparat nie dostał się do środka koła dwumasowego.
  • Masy koła dwumasowego (pierwotna i wtórna) nie mogą uderzać o siebie nawzajem.

Objawy nie mające wpływu na poprawność działania koła dwumasowego

  • Ślady smaru widoczne na tylnej powierzchni koła dwumasowego przy otworach i krawędzi koła.
  • Obydwie masy koła mogą się lekko obracać bez możliwości powrotu do poprzedniej pozycji.
  • W niektórych modelach pomiędzy masami koła może występować luz osiowy osiągający 2 mm lub nawet 6 mm (w modelach z łożyskami ślizgowymi).

Wymiana koła dwumasowego


Zobacz także:

1.Jak dobrać odpowiednie koło dwumasowe?Zobacz
2.Objawy zużycia koła dwumasowegoZobacz
3.Naprawa koła dwumasowego - usterki (foto)Zobacz
4.Regeneracja koła dwumasowegoZobacz
5.Sztywne koło zamachowe zamiast dwumasowego?Zobacz
6.Działanie koła dwumasowegoZobacz
7.Budowa koła dwumasowegoZobacz
8.Jak używać sprzęgła w samochodzie?Zobacz
9.System koła zamachowego KERSZobacz
10.Wysprzęglik centralny CSC (Concentric Slave Cylinder)Zobacz
11.Najczęstsze powody awarii sprzęgła oraz uszkodzenia koła zamachowegoZobacz
12.Najważniejsze informacje o budowie, wymianie oraz cenach nowych i regenerowanych sprzęgieł dwumasowych.Zobacz