Jak zapobiegać przedwczesnemu zużywaniu sie sprzęgła?


Stosując się do kilku elementarnych zasad, które przedstawiamy poniżej, możesz przyczynić się do znacznego wydłużenia jego żywotności.

Zmieniaj biegi zawsze przy do końca wciśniętym pedale sprzęgła

Przy każdej zmianie biegów należy wciskać pedał sprzęgła do końca, „do dechy”. To bardzo ważny czynnik mający wpływ na żywotność układu sprzęgłowego. Przed rozpoczęciem jazdy warto również sprawdzić, czy dywanik bądź przedmioty, które mogły przypadkowo dostać się pod pedał sprzęgła w kabinie nie blokują go.
Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu
ALFA ROMEO AUDI BMW CHEVROLET CHRYSLER CITROËN DACIA DAEWOO DAIHATSU FIAT FORD HONDA HYUNDAI ISUZU JAGUAR JEEP KIA LANCIA LAND ROVER LEXUS MAZDA MERCEDES-BENZ MITSUBISHI NISSAN OPEL PEUGEOT PORSCHE RENAULT ROVER SAAB SEAT SKODA SMART SSANGYONG SUBARU SUZUKI TOYOTA VOLVO VW

Pamiętaj, że palenie sprzęgła przyczynia się do skrócenia jego żywotności

Jednorazowe przypalenie okładziny tarczy sprzęgłowej nie sprawi, iż sprzęgło będzie się nadawało do natychmiastowej wymiany. Jednak, jeżeli powtórzymy tą czynność kilka razy możemy sprawić, iż wymiana kompletnego sprzęgła będzie nieunikniona. Za każdym razem, kiedy poczujemy w kabinie auta charakterystyczny swąd spalenizny oznaczać to będzie, iż właśnie przypaliliśmy sprzęgło.

Uwaga na hamulec ręczny

Należy zwrócić uwagę na to, czy po zaciągnięciu hamulca ręcznego w czasie postoju opuściliśmy dźwignię do końca przed rozpoczęciem jazdy. Podczas jazdy z lekko zaciągniętym hamulcem ręcznym nie trudno o spalenie sprzęgła. Dlatego dodaj gazu tylko wtedy kiedy jesteś pewny, że opuściłeś do końca dźwignię hamulca ręcznego. Jeżeli jednak zdarzy się, iż w rezultacie przypalimy sprzęgło, wskazane jest, aby zatrzymać się wtedy na kilka lub kilkanaście minut i odczekać aż układ sprzęgłowy ostygnie. Jeżeli po tym zdarzeniu sprzęgło zacznie się ślizgać, pozostaje nam wizyta w warsztacie.

Zapobieganie przedwczesnemu zużyciu sprzęgła

Należy obchodzić się delikatnie z pedałem sprzęgła i gazu

Pedał sprzęgła należy puszczać łagodnie i łagodnie dodawać gazu w trakcie jazdy na półsprzęgle.

Ruszanie z piskiem opon

W sytuacjach, gdy gwałtownie ruszamy z miejsca z towarzyszącym temu piskiem opon, lub gdy chcemy „spalić gumę”, sprzęgło w naszym samochodzie również może ulec uszkodzeniu lub przyspieszonemu zużyciu.

Jazda na sprzęgle i półsprzęgle

Jazda na półsprzęgle (z wciśniętym do połowy pedałem sprzęgła) jest nam niezbędna tylko kiedy wykonujemy manewry parkowania i gdy ruszamy z miejsca. Podczas jazdy nie trzymajmy nogi na pedale sprzęgła, gdyż możemy nieświadomie lekko go wciskać. Należy zdjąć nogę z pedału sprzęgła po zmianie biegu.

Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu



Nie należy ruszać z wyższych biegów

Należy pamiętać, iż jeżeli próbujemy ruszać z wyższych biegów niż pierwszy, narażamy układ sprzęgłowy na wysokie obciążenia, co może przyczynić się również do skrócenia jego żywotności. Nie ma to żadnych względów ekonomicznych przy tak niskich prędkościach.



Zobacz także:

1.Jak dobrać odpowiednie sprzęgło?Zobacz
2.Objawy zużycia sprzęgłaZobacz
3.Objawy zużycia koła dwumasowegoZobacz
4.Budowa sprzęgła samochodowegoZobacz
5.Odpowietrzanie sprzęgłaZobacz
6.Regulacja sprzęgłaZobacz
7.Regeneracja sprzęgłaZobacz
8.Jak używać sprzęgła w samochodzie?Zobacz
9.Wysprzęglik centralny CSC (Concentric Slave Cylinder)Zobacz
10.Działanie sprzęgła samochodowegoZobacz