Najczęstsze powody awarii sprzęgła oraz uszkodzenia koła zamachowego


Poniżej przedstawiamy najczęstsze przyczyny awarii sprzęgła oraz koła zamachowego w rozbiciu na poszczególne elementy układu. Informacje te stanowią wskazówki o tym:
  • gdzie szukać przyczyny problemów ze sprzęgłem,
  • jakie są częste objawy zużycia sprzęgła oraz koła zamachowego,
  • jakie elementy układu sprzęgłowego mogą zostać naprawione, a które należy wymienić.




Bicie boczne tarczy sprzęgła

Przed montażem nowego zestawu sprzęgła, każda tarcza sprzęgłowa powinna zostać sprawdzona z uwagi na bicie boczne. Jego zakres mieści się pomiędzy 0 a 0,5 mm. Pamiętajmy, iż upadek zestawu sprzęgła nawet z niewielkiej wysokości może doprowadzić do skrzywienia tarczy i spowodować znaczące bicie boczne uniemożliwiające prawidłową pracę układu.

Deformacja okładziny tarczy sprzęgłowej
Rys.: Deformacja okładziny tarczy sprzęgłowej

Zużycie łożyska sprzęgła

Wskazówkami, które są pomocne przy sprawdzeniu stanu łożyska wyciskowego sprzęgła jest jego lekka praca, bez zacięć i oporów. Jednak dokładna ocena jego sprawności jest niemal niemożliwa, dlatego jego wymiana przy każdej naprawie sprzęgła jest obowiązkowa. Nawet, jeśli podczas jazdy łożysko nie wydaje charakterystycznego odgłosu (który po wciśnięciu pedału sprzęgła zazwyczaj ustaje), to może się okazać, iż w przeciągu krótkiego okresu ulegnie zużyciu. Zużyta powierzchnia czołowa części (wytarta) generuje hałasy wydobywające się ze sprzęgła.



Zużycie wysprzęglika centralnego sprzęgła CSC (concentric slave cylinder)

Również w przypadku tej części, właściwa ocena stanu jest niemalże niemożliwa. Sam fakt, iż nie widać na niej śladów wycieków, nie świadczy o jej pełnej sprawności. W przypadku, gdy nie zdecydujemy się na wymianę wysprzęglika centralnego sprzęgła CSC łącznie z wymianą tarczy i docisku, w niedługim czasie może się okazać, iż układ sprzęgła wymaga ponownej ingerencji, a to wymaga kolejnego wkładu finansowego. Dlatego niezwykle ważnym jest, aby sprzęgło wymieniać w komplecie, gdyż wszystkie jego elementy ściśle ze sobą współpracują, a ich wspólne równomierne zużycie gwarantuje nam bezawaryjną pracę przez wiele tyś. kilometrów.

Poważna awaria układu sprzęgła
Rys.: Poważna awaria układu sprzęgła

Usterka uszczelniacza wału korbowego (simmering)

Ta niepozornie wyglądająca część posiada bardzo odpowiedzialne zadanie w silniku. Zapobiega bowiem przedostawaniu się oleju z bloku silnika do układu sprzęgła i koła zamachowego. Usterka uszczelniacza wału korbowego może spowodować nieodwracalne uszkodzenie sprzęgła, gdyż pokryty olejem materiał cierny tarczy sprzęgłowej w krótkim czasie powoduje ślizganie się sprzęgła i konieczność wymiany zestawu. Jeżeli podczas oględzin układu zauważymy ślady oleju na okładzinie tarczy sprzęgła bądź pozostałych elementach sprzęgła, koniecznie przeprowadźmy wymianę uszczelniacza. Często mechanicy decydują się również na profilaktyczną wymianę uszczelniaczy, aby zapobiec przyszły awariom tych części. Przy wymianie sprzęgła bowiem, wymiana uszczelniacza na wale korbowym to bardzo prosta czynność, do której wystarczy jedynie odkręcić koło zamachowe. Jest to czynność jeszcze łatwiejsza wówczas, gdy do wymiany mamy także koło zamachowe (jednomasowe bądź dwumasowe). W nowych typach silników, uszczelniacze wału korbowego występują jako zintegrowane uszczelki razem z obudową metalową przykręcaną do bloku silnika za pomocą śrub.

Uszkodzony tłumik drgań tarczy sprzęgła
Rys.: Uszkodzony tłumik drgań tarczy sprzęgła



Pęknięty docisk sprzęgła
Rys.: Pęknięty docisk sprzęgła




Objawy zużycia koła zamachowego

Jest to element, który bezpośrednio przekazuje ruch obrotowy silnika na układ sprzęgła. Podczas jego oględzin, musimy zwrócić uwagę na kilka czynników. Pierwszym z nich to stan zębów wieńca, który współpracuje z rozrusznikiem. Jeżeli są wytarte bądź ułamane, konieczna jest jego wymiana, gdyż taka usterka prowadzi do problemów z uruchamianiem silnika. Niektóre koła zamachowe posiadają wymienny sam wieniec zębaty. Kolejnym objawem zużycia koła zamachowego jest stan jego ciernej powierzchni roboczej – miejsca, do którego przylega tarcza sprzęgła. Jeżeli zauważymy przebarwienia cieplne, rowki, bądź rysy – konieczna jest jego naprawa lub wymiana. Naprawę przeprowadza się w postaci przetoczenia części, jednak musimy pamiętać, żeby zmieścić się w tolerowanych wartościach pamiętając przy tym o zasadzie, iż powierzchnia cierna musi zostać zeszlifowana o tą samą wysokość co powierzchnia, do której przykręcany jest docisk sprzęgła.

Ślady normalnej eksploatacji koła zamachowego
Rys.: Ślady normalnej eksploatacji koła zamachowego

Uszkodzenie koła dwumasowego

Jeżeli koło zamachowe, z którym mamy do czynienia wraz z wymianą sprzęgła to zamachowe koło dwumasowe, warto skontrolować i wziąć pod uwagę poniższe czynniki:
  • Kontrola czujnika położenia wału korbowego, a także czujnika prędkości obrotowej silnika. W niektórych typach kół dwumasowych występują osobne wieńce, z których czujniki odczytują daną wartość.
  • Zanim zamontujemy docisk sprzęgła, całą powierzchnię koła dwumasowego wyczyśćmy dokładnie z tłuszczu oraz wszelkich osadów za pomocą zmywacza do hamulców i sprzęgieł.
  • Zwróćmy uwagę na wycentrowanie koła dwumasowego. Czasami na kole dwumasowym znajdują się odpowiednie znaki podpowiadające odpowiednią pozycję montażu elementów.
  • Należy sprawdzić stan śrub mocujących koło dwumasowe. W razie potrzeby należy wymienić wszystkie śruby na nowe. Z reguły liczba śrub mocujących koło dwumasowe mieści się w zakresie od 6 do 10. W razie, gdy na rynku części zamiennych nie są dostępne odpowiednie śruby, należy zakupić pasujące śruby w ASO.
  • Nie należy montować koła dwumasowego, które uległo upadkowi. Upadek części nawet z niewielkiej wysokości może spowodować jej nieodwracalne uszkodzenie.
  • Należy zwrócić uwagę na stan śrub mocujących docisk sprzęgła do koła dwumasowego. Jeżeli potrzebujemy zastosować choćby jedną nową śrubę do docisku, dokonajmy montażu śruby dedykowanej dla danego silnika i zgodnej z numerami OEM części. Montaż zbyt długiej śruby skutkuje nieprawidłowym działaniem koła dwumasowego bądź całkowitym zablokowaniem wzajemnej pracy mas koła zamachowego dwumasowego. W niektórych modelach aut, można dopuścić do występowania pewnych objawów, które nie eliminują części w dalszym użytkowaniu:
  • Tłuste ślady smaru widoczne na kole dwumasowym od strony silnika.
  • Luz osiowy między masą pierwotną, a masą wtórną. Należy przy tym pamiętać, iż każdy model koła posiada odrębną, specyficzną dla danego rodzaju wartość. Wartości te należy sprawdzić w katalogu na stronie www.sprzeglo.com.pl wybierając właściwy pojazd (zakładka produktu „Opis dodatkowy”) bądź na stronie producenta części.
  • Masa wtórna koła dwumasowego po zdemontowaniu może zostać okręcona bez możliwości powrotu samodzielnego do punktu początkowego.


Przerwana obudowa koła dwumasowego
Rys.: Przerwana obudowa koła dwumasowego

Szczegółowe objawy zużycia koła dwumasowego znajdziecie w naszym osobnym artykule pod poniższym adresem:
http://www.sprzeglo.com.pl/artykuly-porady-kola-dwumasowe-naprawa-kola-dwumasowego/112

Zobacz także:

1.Jak dobrać odpowiednie sprzęgło lub koło dwumasowe?Zobacz
2.Informacje o sprzęgłach ValeoZobacz
3.Informacje o sprzęgłach LuKZobacz
4.Informacje o sprzęgłach SACHSZobacz
5.Pompy i siłowniki sprzęgła MaXgearZobacz
6.Informacje o sprzęgłach i kołach dwumasowych EXEDYZobacz
7.Objawy zużycia sprzęgłaZobacz
8.Objawy zużycia koła dwumasowegoZobacz
9.Wymiana koła dwumasowegoZobacz
10.Oferta sprzęgieł ze sztywnym kołem zamachowym ValeoZobacz
11.Najważniejsze informacje o budowie, wymianie oraz cenach nowych i regenerowanych sprzęgieł dwumasowych.Zobacz
12.Sprzęgło cierne - budowa i działanieZobacz