Sprzęgło spiekowe


Sprzęgło w naszym aucie odgrywa bardzo ważną rolę. Układ sprzęgła jest nieustannie obciążany na drodze ciągłych, nagłych przyrostów momentu obrotowego, jakie generuje jednostka napędowa.

Kiedy standardowe sprzęgło nie wystarcza

Zestawy stosowane fabrycznie w samochodach są przystosowane do wartości, jakie auto osiąga po opuszczeniu miejsca produkcji. Jeżeli chcemy zwiększyć osiągi naszego auta i przeprowadzamy tuning mechaniczny, poprawie ulegają moc silnika oraz moment obrotowy. I to właśnie moment obrotowy jest kluczowym czynnikiem, który wymusza zastosowanie sportowego typu sprzęgła. Gwałtowne jego przyrosty o wartościach większych niż fabryczne powodują, że oryginalny zestaw sprzęgła nie będzie wystarczający. Negatywnymi skutkami, które jako pierwsze dadzą o sobie znać, będą problemy z prawidłową eksploatacją układu, jak np. ślizganie się sprzęgła. Jeżeli nawet zdarzy się, że skutki uboczne podczas jazdy nie wystąpią, to zdecydowanie skróceniu ulegnie żywotność układu.



Więcej o objawach nieprawidłowo działającego sprzęgła dowiesz się z naszego artykułu:
Objawy zużycia sprzęgła

Sprzęgło spiekowe
Rys.: Sprzęgło spiekowe

Zalety sprzęgła spiekowego

Jednak zalety, jakie przynosi nam zastosowanie sprzęgieł spiekowych nie kończą się tylko na komforcie użytkowania, wydłużonej bezawaryjnej pracy układu, czy atutami związanymi z możliwością przeniesienia większego momentu obrotowego. Ważnym aspektem jest także skrócenie czasu potrzebnego na wysprzęglanie, zasprzęglanie oraz zmianę biegów. Wiadomo przecież, że w sportach motorowych o wygranej decydują nieraz ułamki sekund. Zastosowanie spiekowego sprzęgła sportowego pozwala nam na zredukowanie czasu potrzebnego na wykonywanie tych czynności do wymaganego minimum.

Sprzęgło zero-jedynkowe

Sprzęgło spiekowe jest to tzw. sprzęgło zero-jedynkowe. Oznacza to, że ten typ układu charakteryzuje się bardzo szybkim upłynnieniem pracy silnika oraz skrzyni (jako główne zadanie każdego sprzęgła). Ważną cechą takiego typu sprzęgła jest także to, że takie sprzęgła mają za zadanie działać jako układ zasprzęglony lub niezasprzęglony. Montując taki zestaw miejmy na uwadze fakt, iż jazda na tzw. półsprzęgle będzie bardzo utrudniona i niekomfortowa.

Typy sprzęgła spiekowego

Istnieją różne typy sprzęgła spiekowego. Najczęściej stosowanymi są zestawy spiekowe 3-elementowe (tarcza, docisk oraz łożysko). Jednak, jeżeli apetyt na osiągi w miarę przeprowadzanych modyfikacji rośnie, dostępne są bardziej zaawansowane zestawy, które są w stanie przenieść nawet o 100% większy moment obrotowy niż sprzęgło fabryczne. Mowa tu o zestawach modułowych razem z lekkim sportowym kołem zamachowym. W zależności od wytrzymałości (każdy zestaw posiada ściśle określoną wartość momentu obrotowego, jaką jest w stanie przenieść; zazwyczaj z tolerancją max +10%). Takie zestawy posiadają w komplecie, w zależności od typu, od 1 do nawet 3 tarcz sprzęgłowych.



Budowa sprzęgła spiekowego

Sprzęgło spiekowe jest zbudowane niemal tak samo jak standardowe sprzęgło montowane fabrycznie w naszych autach. Zasadnicza różnica polega na budowie tarczy sprzęgłowej. W standardowym zestawie sprzęgła tarcza sprzęgłowa posiada okładzinę cierną wykonaną przeważnie z mieszanki włókien szklanych. W tarczy sprzęgła w zestawie spiekowym, okładzina cierna tarczy sprzęgła wykonana jest z mieszanek materiałów ceramicznych, cerametalicznych, a także węglowych. Różni się także kształtem – nie jest to regularny okrąg, lecz przypomina nieco konstrukcję śmigła - są to zazwyczaj od 3 do 5 łopatek, na których końcu jest umieszczony materiał cierny.

Sprzęgło spiekowe
Rys.: Sprzęgło 2-tarczowe z lekkim kołem zamachowym EXEDY Hyper Multi Twin

Dodatkowo, kupując zestaw spiekowy, w zestawie powinien znajdować się również wzmocniony docisk sprzęgła. Wzmocnienie docisku polega na zwiększeniu ilości sprężyn stycznych. Z reguły podnosi się ich ilość z 2 do 3 sztuk.

O budowie docisku i pozostałych elementów sprzęgła przeczytasz w naszej osobnej publikacji:
Budowa sprzęgła samochodowego

Tak zbudowany docisk daje gwarancję przeniesienia większego momentu obrotowego bez występowania skutków ubocznych. Także obudowa docisku oraz sprężyna talerzowa wykonana jest z innego rodzaju stopu metali, odpornych na wysoką temperaturę i dodatkowe obciążenie wynikające z przeprowadzonego tuningu mechanicznego. Zestaw spiekowy dzięki tym modyfikacjom przenosi zazwyczaj do około 30% momentu obrotowego więcej niż sprzęgła montowane fabrycznie w naszych samochodach.


Zobacz także:

1.Jak dobrać odpowiednie sprzęgło lub koło dwumasowe?Zobacz
2.Informacje o sprzęgłach ValeoZobacz
3.Informacje o sprzęgłach LuKZobacz
4.Informacje o sprzęgłach SACHSZobacz
5.Informacje o sprzęgłach AisinZobacz
6.Sprzęgło dwumasoweZobacz
7.Regeneracja koła dwumasowegoZobacz
8.Objawy zużycia koła dwumasowegoZobacz
9.Sztywne koło zamachowe zamiast dwumasowego?Zobacz
10.Oferta sprzęgieł ze sztywnym kołem zamachowym ValeoZobacz