Wysprzęglik centralny CSC (Concentric Slave Cylinder)


Do czego służy i co daje wysprzęglik centralny CSC


Tradycyjną metodą stosowaną w mechanizmach sterowania sprzęgłem w samochodach jest użycie linki lub sterowania hydraulicznego za pomocą siłownika sprzęgła współpracującego z mechanizmem łożyska wyciskowego. Nowoczesna, lekka i kompaktowa konstrukcja wysprzęglika centralnego sprzęgła CSC łączy w sobie funkcje wszystkich wyżej wymienionych elementów integrując łożysko wyciskowe z siłownikiem sprzęgła.



Wysprzęglik centralny CSC montowany jest w dzwonie skrzyni biegów i stanowi element układu sprzęgłowego. Współpracuje bezpośrednio z tarczą dociskową sprzęgła, będąc dokładnie w takiej samej bliskości co standardowe łożysko wyciskowe w tradycyjnym układzie. Łożysko sprzęgła w wysprzęgliku centralnym sprzęgła CSC ma ciągły kontakt ze sprzęgłem, może jedynie nieznacznie osiowo się przemieszczać na nośniku, co zapewnia optymalną pozycję na sprzęgle minimalizując zużycie listków sprężyny talerzowej. Centralny wysprzęglik ma większą sprawność mechaniczną niż obsługująca tradycyjny układ linka sprzęgła czy łożysko wyciskowe współpracujące z siłownikiem sprzęgła. CSC wykonany jest zazwyczaj z różnego rodzaju tworzywa sztucznego, aluminium lub stali; posiada także uszczelniające elementy gumowe.

Cechy, zalety i korzyści z zastosowania wysprzęglika centralnego CSS



CechaZaletaKorzyść dla klienta
Wyeliminowanie tradycyjnego układu łożyska wyciskowego sprzęgła wraz z łapą sprzęgła i elementami współpracującymi, wałkiem wyciskowym, widełkami oraz tuleją prowadzącąRedukcja wagi układu wysprzęglającego, niskie zużycie, wydłużony okres sprawnego użytkowania, mniej ruchomych częściZwiększone bezpieczeństwo, zmniejszona częstotliwość serwisowania układu
Integracja z siłownikiem sprzęgła i mechanizmem wysprzęglającymMniejsza podatność na czynniki zewnętrzne; korozję, brudObniżenie kosztów eksploatacji


Zalecamy wymianę wysprzęglika centralnego sprzęgła CSC przy każdorazowej wymianie sprzęgła. W większości wypadków, pozostawienie niewymienionego elementu może skutkować jego uszkodzeniem w niedługim czasie, co generuje ponowne koszty związane z ingerencją w układ sprzęgłowy.

Niezwykle ważnym jest, aby montowany w naszym samochodzie CSC był wysokiej jakości. W przeciwnym razie może dojść do jego najczęstszej usterki - rozszczelnienia i wycieku płynu hydraulicznego. Jeżeli płyn hydrauliczny wydostanie się na tarczę sprzęgłową, może dojść do jej nieodwracalnego uszkodzenia i poważnej usterki całego układu sprzęgła, w wyniku czego zajdzie konieczność jego wymiany.

Wysprzęglik centralny sprzęgła CSC występuje w różnych odmianach; jedne z nich posiadają przewody z tworzywa sztucznego, w innych przewody są aluminiowe bądź stalowe. W niektórych rodzajach nie występują przewody – wówczas należy zastosować zamontowane już wcześniej w aucie elementy układu hydraulicznego.



Coraz częściej producenci oferują nowe rodzaje wysprzęglików centralnych sprzęgła CSC, które różnią się (budową bądź rodzajem materiałów użytych do produkcji) od tych stosowanych fabrycznie. Wówczas należy zastosować się do ulotki serwisowej załączonej w pudełku z częścią, w której znajdziemy wszystkie niezbędne wskazówki dotyczące jej montażu.

Układ hydrauliczny sprzęgła z wysprzęglikiem centralnym sprzęgła CSC


Układ hydrauliczny sprzęgła z wysprzęglikiem centralnym sprzęgła CSC
Rys. Układ hydrauliczny sprzęgła z wysprzęglikiem centralnym sprzęgła CSC


Wysprzęglik centralny CSC
Rys. Wysprzęglik centralny CSC



Zobacz także:

1.Jak dobrać odpowiednie sprzęgło?Zobacz
2.Budowa sprzęgła samochodowegoZobacz
3.Regulacja sprzęgłaZobacz
4.Działanie sprzęgła samochodowegoZobacz
5.Sprzęgło samonastawne – budowa i zasada działaniaZobacz
6.Działanie koła dwumasowegoZobacz
7.Budowa koła dwumasowegoZobacz
8.Skrzynia biegów CVTZobacz
9.System koła zamachowego KERSZobacz