Sprzęgło cierne


Sprzęgło to mechanizm stosowany w budowie urządzeń i maszyn różnego stosowania. Jego zadaniem jest przekazywanie momentu obrotowego pomiędzy dwoma niezależnie obracanymi wałami. W przypadku sprzęgieł stosowanych w naszych samochodach, jednym z tych wałów jest – przyjmijmy - skrzynia biegów, drugim – silnik. Skrzynia biegów przekazuje moment obrotowy do sprzęgła za pomocą wałka sprzęgłowego, zaś silnik – za pomocą wału korbowego poprzez koło zamachowe. Sprzęgło przyjmuje moment obrotowy bezpośrednio od tych elementów.

Sprzęgło cierne jednotarczowe
Rys.: Sprzęgło cierne jednotarczowe

Rodzaje sprzęgieł ciernych

Wyróżniamy wiele rodzajów sprzęgieł i kryteriów ich podziału. Jednym z kryteriów jest podział na sprzęgło przymusowe i poślizgowe (ze względu na różnice prędkości współpracujących wałów). W przypadku sprzęgieł poślizgowych mamy do czynienia z kilkoma rodzajami sprzęgieł, a wśród nich znajduje się to, które dla nas jest najistotniejsze, czyli sprzęgło cierne. Taki rodzaj sprzęgła znajduje zastosowanie w samochodach.



Nasze Bestsellery



Działanie sprzegła ciernego

Przeniesienie momentu obrotowego w sprzęgle ciernym odbywa się za pomocą połączenia ciernego. Połączenie cierne powstaje dzięki pracy odpowiedniej konstrukcji części pomocniczych dociskających do siebie zazwyczaj 2 elementy cierne. W przypadku sprzęgieł samochodowych mamy najczęściej do czynienia ze sprzęgłem ciernym jednotarczowym. Tarcza sprzęgła (tarcza cierna) współpracuje bezpośrednio z dociskiem sprzęgła oraz z łożyskiem wyciskowym na łapie sprzęgła lub w formie wysprzęglika centralnego. Te 3 ściśle współpracujące elementy najczęściej tworzą konstrukcję sprzęgła ciernego w naszych autach.

Okładziny cierne

Miejscem przylegania tarczy sprzęgła, jako głównego elementu ciernego współpracującego bezpośrednio z kołem zamachowym silnika jest okładzina cierna. Okładziny cierne wykonuje się ze specjalnych materiałów charakteryzujących się wysokim współczynnikiem tarcia. Materiał taki musi być odporny na ścieranie, wysoką temperaturę i siłę nacisku.

Okładziny cierne
Rys.: Okładziny cierne

Jeżeli chcesz poznać szczegółową budowę sprzęgła w swoim samochodzie, odwiedź jedną z naszych publikacji: Budowa sprzęgła samochodowego.

Sprzęgło cierne jednotarczowe w naszym samochodzie wykonuje dwa tryby pracy. Pierwszym z nich jest załączenie napędu. Tarcza cierna przylega wówczas ściśle do koła zamachowego silnika, a cały moment obrotowy przekazywany jest na skrzynię biegów poprzez wałek sprzęgłowy. W czasie trwania tego procesu pedał sprzęgła jest wolny.



Podczas wciskania pedału sprzęgła następuje rozłączenie napędu. Tarcza sprzęgła nie przylega wówczas do koła zamachowego, a obydwie strony połączenia ciernego pracują niezależnie – zarówno silnik jak i skrzynia biegów.

Zapraszamy do odwiedzenia strony naszej odrębnej publikacji, gdzie stworzona przez nas animacja zilustruje dokładnie proces działania sprzęgła w obydwu trybach pracy: Działanie sprzęgła samochodowego.

Popularne zestawy sprzęgieł



Polecane dla Ciebie – zobacz koniecznie:



Z kategorii – zobacz również:

Sprawdź nasze hity sprzedaży




logo

Chcesz otrzymać bezpłatną ofertę części dedykowaną numerowi VIN Twojego auta? Podaj poniższe dane!

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzeglo.com.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.

W koszyku masz:

Jeśli nie jesteś pewien czy będzie pasować do Twojego samochodu to zadzwoń: