Wymiana wysprzęglika sprzęgła – jak i kiedy wymienić wysprzęglik?

Wysprzęglik sprzęgła – kiedy wymienić?

Na początku należy upewnić się, że to właśnie wysprzęglik zawiódł w całym układzie. Jest na to łatwy sposób - polega na przyjrzeniu się, w którym miejscu układu sprzęgła nastąpił wyciek. Wyciek w okolicy pedału sprzęgła to na pewno wina pompy sprzęgła, dlatego, jeżeli czujemy, że sprzęgło nie pracuje prawidłowo, a nie zlokalizowaliśmy wycieku na dywaniku w samochodzie można podejrzewać, że wysprzęglik jest nieszczelny lub zatarł się. Kolejnym sposobem na sprawdzenie, który z elementów zawiódł jest zaparkowanie samochodu na poziomej powierzchni, włączenie pierwszego lub wstecznego biegu przy włączonym silniku i obserwowanie, czy przy wciśniętym pedale sprzęgła samochód stoi w miejscu, czy chociaż minimalnie przemieszcza się. Jeżeli samochód jedzie, mimo, że trzymamy sprzęgło można być pewnym, że awaria dotyczy wysprzęglika sprzęgła.

Jak wymienić wysprzęglik sprzęgła?

Wymiana wysprzęglika wiąże się ze sporymi kosztami, szczególnie, jeżeli nasze auto wyposażone jest w wysprzęglik centralny (CSC) z uwagi na to, że wymaga wyjęcia całej skrzyni biegów. Jest to skomplikowany proces, który wymaga fachowej ręki. Zaleca się, aby wymieniać go podczas każdej wymiany sprzęgła, ponieważ jest to bardziej korzystne z ekonomicznego punktu widzenia. Warto również pamiętać, że awaria układu hydraulicznego sprzęgła to poważna sprawa i nie należy jej bagatelizować, zwłaszcza, jeżeli jest on połączony z układem hamulcowym samochodu. Wielu kierowców tymczasowo niweluje wyciek oleju hydraulicznego poprzez jego dolewanie, jednak jest to mało ekonomiczne i ryzykowne, ponieważ w każdej chwili istnieje szansa, że wyciek powiększy się, co może uszkodzić funkcjonowanie układu sprzęgła, a nawet układu hamulcowego i spowodować utratę panowania nad pojazdem.



Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu


Jak wymienić wysprzęglik?

Wymiana wysprzęglika sprzęgła – jak i kiedy wymienić wysprzęglik?

Procedura wymiany wysprzęglika znacząco różni się, w zależności od tego, jaki rodzaj układu sterowania sprzęgłem jest zamontowany w naszym samochodzie. Jeżeli jest to linka, wysprzęglik nie występuje. Cały układ składa się tylko z linki i łapy sprzęgła. Jeżeli w naszym aucie jest system hydrauliczny, a wykluczyliśmy awarię pompy sprzęgła, znajdującej się przy pedale sprzęgła, możemy spróbować samodzielnie wymienić wysprzęglik. Należy jednak pamiętać, że dostęp do niego jest utrudniony, wymaga zręczności i nieco doświadczenia. Często należy wcześniej zdemontować kilka elementów. Sama wymiana, przynajmniej w teorii jest dość prosta. Należy odłączyć przewód zasilający wysprzęglik w płyn, odkręcić siłownik od obudowy skrzyni biegów i podmienić na nowy element. Zdecydowanie nie warto kupować używanego wysprzęglika, bo może się okazać, że jest w gorszym stanie niż wymontowany. Po zamontowaniu i podłączeniu przewodu, czas na czynność najważniejszą, czyli odpowietrzenie sprzęgła. O tym, jak to zrobić pisaliśmy w artykule na naszej stronie.

Wymiana wysprzęglika jest zdecydowanie najtrudniejsza w przypadku układu CSC. Wtedy wymagany jest demontaż skrzyni biegów. Opis tego procesu znaleźć można w innym naszym artykule (link do artykułu „wymiana sprzęgła”, który nie jest jeszcze wrzucony), poświęconym wymianie sprzęgła. Należy jednak pamiętać, że jest to czynność dość trudna, niezbyt łatwa fizycznie i lepiej zostawić ją profesjonalistom. Gdy skrzynia biegów jest już zdemontowana, wystarczy odkręcić stary wysprzęglik centralny z obudowy skrzyni i zastąpić go nowym elementem. Warto też dokonać dokładnej inspekcji innych elementów sprzęgła, lub nawet dokonać zapobiegawczej ich wymiany, aby nie okazało się, że za kilka, czy kilkanaście tysięcy kilometrów, tą trudną i kosztowną operację trzeba będzie powtórzyć. Wymiana wysprzęglika centralnego sprzęgła (CSC), jest sugerowana przy każdej wymianie sprzęgła!

Po wymianie wysprzęglika, koniecznie należy odpowietrzyć cały układ hydrauliczny! Inaczej sprzęgło nie będzie działać poprawnie, a jeżeli układ hamulcowy i sprzęgłowy naszego auta są połączone, zawiodą również hamulce.

Wymiana wysprzęglika – cena

Ile to kosztuje? Sama usługa wymiany, w przypadku tradycyjnego wysprzęglika może kosztować od 100 do około 300 złotych, w zależności od auta, jakiego dotyczy i poziomu skomplikowania wymiany. W przypadku wysprzęglika centralnego CSC, koszt może wynieść minimum 300, do nawet 600 złotych z powodu konieczności demontażu skrzyni biegów.

Sam koszt nowego wysprzęglika również może być bardzo różny. Od 30 złotych za najtańsze tradycyjne wysprzęgliki, do nawet powyżej 500 złotych za najdroższe wysprzęgliki CSC.

Polecane dla Ciebie – zobacz koniecznie:



Z kategorii – zobacz również: