Zadzwoń (22) 251 23 27

4.98/5 (oceny: 543)

Sprzeglo.com.pl
Wyszukaj auto

Co to jest dwumasa

Dwumasa to określenie używane w mowie potocznej odnoszące się do dwumasowego koła zamachowego. Określenie to jest używane przez mechaników i kierowców w celu skrócenia komunikatu. Czym jednak jest dwumasowe koło zamachowe?

To element w układzie przeniesienia napędu który przymocowany jest do wału korbowego silnika i współpracuje ze sprzęgłem. Koło dwumasowe jest zbudowane z dwóch metalowych talerzy (masy pierwotnej i wtórnej) połączonych łożyskami i sprężynami łukowymi. Kojarzone jest przede wszystkim z silnikami Diesla, jednak ostatnio jest coraz częściej stosowane również w silnikach benzynowych. Jaką pełni rolę?

Znajdź Dwumasę do swojego samochodu
Sprzęgło i dwumasa do ALFA ROMEO Sprzęgło i dwumasa do ABARTH Sprzęgło i dwumasa do AUDI Sprzęgło i dwumasa do BMW Sprzęgło i dwumasa do CHEVROLET Sprzęgło i dwumasa do CHRYSLER Sprzęgło i dwumasa do CITROEN Sprzęgło i dwumasa do DACIA Sprzęgło i dwumasa do DAEWOO Sprzęgło i dwumasa do DAIHATSU Sprzęgło i dwumasa do DODGE Sprzęgło i dwumasa do FIAT Sprzęgło i dwumasa do FORD Sprzęgło i dwumasa do FORD USA Sprzęgło i dwumasa do FSO Sprzęgło i dwumasa do HONDA Sprzęgło i dwumasa do HYUNDAI Sprzęgło i dwumasa do INFINITI Sprzęgło i dwumasa do ISUZU Sprzęgło i dwumasa do IVECO Sprzęgło i dwumasa do JAGUAR Sprzęgło i dwumasa do JEEP Sprzęgło i dwumasa do KIA Sprzęgło i dwumasa do LANCIA Sprzęgło i dwumasa do LAND ROVER Sprzęgło i dwumasa do LDV Sprzęgło i dwumasa do LEXUS Sprzęgło i dwumasa do MAZDA Sprzęgło i dwumasa do MERCEDES Sprzęgło i dwumasa do MINI Sprzęgło i dwumasa do MITSUBISHI Sprzęgło i dwumasa do NISSAN Sprzęgło i dwumasa do OPEL Sprzęgło i dwumasa do PEUGEOT Sprzęgło i dwumasa do PORSCHE Sprzęgło i dwumasa do RENAULT Sprzęgło i dwumasa do ROVER Sprzęgło i dwumasa do SAAB Sprzęgło i dwumasa do SEAT Sprzęgło i dwumasa do SKODA Sprzęgło i dwumasa do SMART Sprzęgło i dwumasa do SSANGYONG Sprzęgło i dwumasa do SUBARU Sprzęgło i dwumasa do SUZUKI Sprzęgło i dwumasa do TOYOTA Sprzęgło i dwumasa do VOLVO Sprzęgło i dwumasa do VW

Działanie koła dwumasowego

Dwumasę zaczęto stosować pod koniec lat 80, gdy w wyniku postępu technicznego moc i moment obrotowy silników wysokoprężnych były podnoszone przez producentów samochodów. Gwałtowny wzrost momentu obrotowego w silnikach diesla, był nieprzyjemny w odczuciu, ale wpływał też negatywnie na elementy przeniesienia napędu. Szybszemu zużyciu ulegała skrzynia biegów, układy dyferencjału, wały napędowe i przeguby. Do tej pory stosowano sztywne koło zamachowe w celu "łagodzenia" pracy silnika. Jednak przestało to wystarczać. Od tego momentu do układu napędowego zaczęto instalować dwumasowe koła zamachowe.

Celami koła dwumasowego są:

  • łagodzenie chwilowego gwałtownego wzrostu momentu obrotowego
  • ochrona skrzyni biegów i innych elementów układu napędowego przed nadmiernymi przeciążeniami
  • zmniejszenie spalania
  • cichsza praca silnika
  • większy komfort jazdy (mniejsze drgania nadwozia)

Jak dwumasa osiąga te cele? Dwa metalowe talerze połączone łożyskiem i sprężynami łukowymi mogą się obracać osiowo względem siebie nawet do 90 stopni. Pozwala to zmagazynować sporą część energii w momencie gdy silnik wykonuje suw pracy, a później oddać tą energię płynnie w dłuższym czasie, do układu przeniesienia napędu.

Aby uświadomić sobie jak to działa, warto dodać, że większość czterocylindrowych silników spalinowych wykonuje 1 lub 2 suwy pracy podczas jednego obrotu wału korbowego - a więc jednego obrotu dwumasy. Przy obrotach na biegu jałowym - na poziomie 1000 RPM daje to około 16 do 32 suwów pracy na sekundę. A więc tyle samo razy w ciągu sekundy koło dwumasowe kumuluje i oddaje energię. W momencie gdy mamy włączony bieg - energia ta jest przekazywana przez sprzęgło na skrzynię biegów i dalej do pozostałych elementów układu przeniesienia napędu.

Łatwo jest sobie więc wyobrazić jak wielką pracę wykonuje koło dwumasowe! Tłumiki drgań są za każdym razem ściskane o rozciągane. Dzięki temu eliminowana jest większość drgań skrętnych.

Najwięcej pracy do wykonania ma koło dwumasowe na niskich obrotach. Wtedy to też bezwładność wszystkich elementów jest największa i tłumienie drgań najgłębsze.

Dlaczego stosuje się dwumasowe koło zamachowe?

Sporo na ten temat napisaliśmy już wcześniej. W sumie zanim zaczęto stosować koła dwumasowe rolę magazynowania energii z silnika między poszczególnymi suwami pełniło koło zamachowe. To ono współpracowało z tarczą sprzęgła. Jednak wraz z rosnącą mocą rósł moment obrotowy. Aby go opanować potrzebne były większe i cięższe koła zamachowe. Takie rozwiązanie powodowało wyższe spalanie i większy ciężar całego samochodu. Właśnie dlatego inżynierowie wynaleźli koła dwumasowe i zaczęto je stosować.

Jednym z efektów zastosowania dwumasowego koła zamachowego jest podniesienie komfortu jazdy oraz poprawa osiągów samochodów. Dwumasowe koło zamachowe chroni też skrzynię biegów i tarczę sprzęgła. Dzięki temu wszystkie te elementy są w stanie przenieść większą moc na koła i dać więcej przyjemności z jazdy. Jak też wspomnieliśmy wcześniej Koło dwumasowe wpływa pozytywnie na mniejsze spalanie - i to nawet o 5% mniejsze w stosunku do zwykłego koła zamachowego.

Wielu uważa że stosowanie kół dwumasowych to spisek producentów samochodów i producentów części. Prawda jest jednak taka, że bez koła dwumasowego niemożliwy byłby rozwój motoryzacji jaki dziś znamy.

Kołą dwumasowe są stosowane obecnie nawet w silnikach benzynowych. Głównym tego powodem jest ekologia. Wyśrubowane normy spalin wymuszają na producentach projektowanie mniejszych silników o większej mocy. W starszych konstrukcjach tłumiki drgań były instalowane w tarczy sprzęgła. Jednak w nowych turbodoładowanych benzyniakach coraz częściej stosuje się 3 cylindry zamiast 4. Aby wyważyć taką jednostkę i zachować komfort pracy konieczne jest zastosowanie dwumasowego koła zamachowego.

Jak dbać o koło dwumasowe?

Z powyższego wynika, że jeśli chcemy korzystać z samochodów spalinowych, nie uwolnimy się od koła dwumasowego. Jednym z rozwiązań jest przesiadka do samochodu elektrycznego - tam ze względu na konstrukcję nie ma nawet sztywnego koła zamachowego ani skrzyni biegów.

Inna metoda? Zaakceptuj koła dwumasowe i naucz się z nimi żyć. Jak więc dbać o koło dwumasowe?

  • unikaj niskich obrotów podczas jazdy - nigdy nie schodź poniżej 1500 RPM
  • nie przyspieszaj nagle z niskich obrotów silnika - lepiej zredukować bieg
  • delikatnie operuj pedałem sprzęgła
  • dociskaj sprzęgło podczas zmiany biegów
  • nie wkręcaj silnika na najwyższe obroty na biegu jałowym
  • Wszelkie nietypowe wibracje mogą być objawem awarii - nie koniecznie dwumasy - dbaj o samochód i eliminuj usterki

Dwumasa nie taka zła jak na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać!

Podsumowując. Dzięki kołom dwumasowym jeździmy szybciej (lepsze osiągi), spalamy mniej paliwa (jesteśmy bardziej EKO), mniej zużywa nam się sprzęgło, skrzynia biegów i pozostałe elementy pod maską. Poza tym komfort podróży jest większy (mniejsze drgania i wibracje).

A co jeśli dojdzie do awarii? Na szczęście jest sklep internetowy Sprzeglo.com.pl oferujący koła dwumasowe oraz sprzęgła nawet o połowę taniej niż w ASO. Znajdziesz u nas części do każdego samochodu. Oferujemy produkty znanych renomowanych producentów takich jak LUK, SACHS, AISIN czy Valeo. Mamy też coś dla oszczędnych - części Statim i Blue Print. Wszystko z gwarancją 24 lub 36 miesięcy. Wyślemy w 24h do Ciebie lub Twojego mechanika!

Najczęściej kupowane koła dwumasowe








cert-image
logo

Chcesz otrzymać bezpłatną ofertę części dedykowaną numerowi VIN Twojego auta? Podaj poniższe dane!

RODZAJ CZĘŚCI*
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Jeśli chcesz żebyśmy do Ciebie zadzwonili podaj numer telefonu

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Wyrażam zgodę na jednorazowe przedstawienie oferty oraz akceptuję politykę prywatności.

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.

Zapytaj o produkt

W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN

* Pole wymagane