DZIŚ DO 30% TANIEJ
1
1
:
1
1
:
1
1
ZIMOWA WYPRZEDAŻ!
-30%
ABARTH
ALFA ROMEO
AUDI
BMW
CHEVROLET
CHRYSLER
CITROEN
DACIA
DAEWOO
DAIHATSU
DODGE
FIAT
FORD
FORD USA
FSO
HONDA
HYUNDAI
INFINITI
ISUZU
IVECO
JAGUAR
JEEP
KIA
LANCIA
LAND ROVER
LDV
LEXUS
MAZDA
MERCEDES
MINI
MITSUBISHI
NISSAN
OPEL
PEUGEOT
PORSCHE
RENAULT
ROVER
SAAB
SEAT
SKODA
SMART
SSANGYONG
SUBARU
SUZUKI
TOYOTA
VOLVO
VW
Redirecting...
Produkty
fabrycznie nowe
Wszystkie części w naszym sklepie są fabrycznie nowe i oryginalnie zapakowane.
Do każdego zamówienia dołączamy paragon lub fakturę VAT.
Gwarancja
24 miesiące
Każdy produkt objęty jest 2-letnią gwarancją producenta części, bez limitu kilometrów.
Darmowa
wysyłka
Zamów teraz, a doręczymy jutro lub pojutrze.
Zamówienia złożone do godziny 12:00 dostarczamy zwykle w kolejny dzień roboczy.
30 dni
na zwrot
Kupuj bez obaw sprzęgła i koła dwumasowe przez Internet.
Dajemy Ci aż 30 dni na bezpłatny zwrot lub wymianę towaru.
Rabat 10%
na montaż
Zamów sprzęgło lub koło dwumasowe i odbierz do 10% rabatu na montaż w jednym z ponad 100 warsztatów partnerskich w całej Polsce.
Sprawdź listę warsztatów.
Trudno wyobrazić sobie współczesnego człowieka bez tworzyw sztucznych. Jednym z ciekawszych z nich jest na pewno kevlar (kewlar), czyli polimer z grupy aramidów. Przywykliśmy do obecności tego tworzywa w kamizelkach kuloodpornych, hełmach i kaskach motocyklowych. Jest też stosowany w rakietach tenisowych, nartach, kajakach i trampolinach. Coraz częściej o kevlarze wspomina się w kontekście okładzin sprzęgła.
Sprzęgło działa w oparciu o poślizg i tarcie. Lekki poślizg jest niezbędny w celu wyrównania prędkości silnika i reszty układu napędowego. Większe poślizgi są symptomem kończącego się sprzęgła. Zazwyczaj oznaczają one, że uszkodzeniu uległy powierzchnie cierne sprzęgła. Przez „zeszlifowanie” zmniejszył się ich współczynnik tarcia. A to właśnie tarcie umożliwia zespolenie silnika i układu napędowego. Dzięki poślizgowi jesteśmy w stanie ruszyć samochodem, a dzięki tarciu jechać później bez strat energii.
Poślizg zapewniony jest przez odsuwanie tarczy sprzęgła (za pomocą linki, pompy sprzęgła, bądź centralnego wysprzęglika). Za tarcie odpowiadają okładziny na tarczy sprzęgła. Zwykle do ich wykonania stosuje się włókno szklane, ewentualnie włókno węglowe, materiały organiczne czy spieki metalowe. Wspomniany w artykule polimer można zastosować właśnie w tym elemencie układu sprzęgła. Kevlar nie jest wprawdzie materiałem ciernym, ale jego użycie zapewnia większą odporność mechaniczną okładzin.
Kevlar jest wyjątkowo wytrzymałym materiałem, nawet pięciokrotnie odporniejszym od stali. Przy stosunkowo niewielkim ciężarze właściwym jest niezwykle wytrzymały na rozciąganie, skręcanie, zginanie i wysokie temperatury. Siłą rzeczy musi mieć to przełożenie na tarczę sprzęgła. Kevlar rzeczywiście poprawia jej parametry. Sprzęgła kevlarowe mają następujące zalety:
Patrząc na wymienione wyżej zalety sprzęgieł obitych kevlarem, można zastanawiać się, czy nie zainwestować w nie we własnym samochodzie. Z drugiej strony mogą pojawić się uzasadnione wątpliwości, że przecież producent samochodu wybrał inne rozwiązanie. Dla usprawiedliwienia zmiany oryginalnej części firmy zajmujące się modyfikacjami sprzęgieł wprowadziły pojęcie „sprzęgła pierwszego montażu” dla fabrycznie zakładanych podzespołów. O ile pojęcie „sprzęgło montowane fabrycznie” sugeruje, że jest to wybór producenta, o tyle określenie „sprzęgło pierwszego montażu” ma zupełnie inny wydźwięk. Producent mógł zdecydować się na takie rozwiązanie z innych powodów, np. ekonomicznych. Tego rodzaju gra słów potrafi wyciszyć wątpliwości w głowach wielu klientów.
Na rynku znajduje się wiele firm oferujących obijanie sprzęgła kevlarem. Opinie na ten temat są zróżnicowane. Miłośnicy sportowej jazdy i właściciele samochodów terenowych oraz aut z bardzo mocnymi silnikami są zadowoleni. Niekiedy jest to dla nich ostatnia deska ratunku po nie do końca przemyślanym chiptuningu silnika. Seryjne sprzęgło może sobie powiem nie radzić z przenoszeniem znacząco zwiększonego momentu obrotowego. Sprzęgła kevlarowe są też pozytywnie oceniane przez użytkowników nowoczesnych ciągników rolniczych i maszyn budowlanych.
W przypadku aut stosowanych głównie w mieście takie rozwiązanie dość szybko może odbić się czkawką. Sprzęgło obite kevlarem może bowiem pogorszyć komfort użytkowania auta. Samochody mają tendencję do większej „brutalności” podczas ruszania i zmiany biegów. Szczególnie „nieprzyjemnie” takie sprzęgło zachowuje się na niskich obrotach.
Koszty samej usługi i części nie są szczególnie wysokie. Ceny wahają się aktualnie w okolicach 200-400 zł. W wyjątkowych wypadkach cena przekracza pół tysiąca złotych. Okładziny kevlarowe wykonują m.in. uznani producenci elementów układu sprzęgła jak LuK. Wykorzystanie markowych podzespołów będzie zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż okładzina „budżetowa”. Warto jednak zwrócić uwagę na jakość nie tylko okładzin, ale każdego najdrobniejszego elementu użytego podczas regeneracji. Zdarza się bowiem, że firma regenerująca tarcze sprzęgła używa nitów kiepskiej jakości. Nie wytrzymują one odciążeń i w rezultacie dochodzi do zerwania każdej okładziny, nawet kevlarowej. Dobre i wytrzymałe nity oferuje np. inna uznana marka – Sachs.
Najwięksi producenci sprzęgieł nie sprzedają podzespołów do sprzęgieł dwumasowych. „Dwumasy” sprzedawane są tylko jako komplet. Nie ma więc możliwości obijania kevlarem sprzęgła dwumasowego. Tylko niektóre z firm obijających sprzęgła kevlarem lojalnie o tym informują.
Według producentów sprzęgło z kevlaru jest zdecydowanie wytrzymalsze od tradycyjnych tarczy sprzęgłowych. Niektórzy producenci mówią o dwu- a nawet pięciokrotnie dłuższym okresie eksploatacji. Inni są bardziej ostrożni i wspominają o 100-200 tys. km dalszej bezproblemowej jazdy. Oznaczałoby to, że ta wytrzymałość nie jest znów dużo większa, a w niektórych wypadkach będzie podobna co w przypadku standardowego sprzęgła. Pamiętajmy przy tym, że okres eksploatacji może się znacząco skrócić w wyniku błędów w eksploatacji samochodu. Zbiór dobrych praktyk, jak i najczęstszych błędów w używaniu sprzęgła jest przedstawiony w innym artykule na naszej stronie internetowej. Jak zapobiegać przedwczesnemu zużyciu sprzęgła?
Podsumowując – kevlar na sprzęgło to dobre rozwiązanie dla pojazdów terenowych oraz sportowych o dużej mocy silnika, a także ciągników rolniczych i maszyn budowlanych. Inwestowanie w tego typu rozwiązanie w autach miejskich można określić wyłącznie jako zbędny wydatek.
Czytaj także:Sprzęgło spiekoweDziałanie sprzęgła samochodowegoBudowa sprzęgła samochodowegoTarcza sprzęga – dlaczego się zużywa?Rodzaje sprzęgieł samochodowychJakiej firmy sprzęgło wybrać?Sprzęgło, gaz, hamulec – jak poprawnie ich używać?Sprzęgła w samochodzie
Nasi konsultanci są do Państwa dyspozycji w godzinach:
8:00-18:00 od poniedziałku do piątku,
8:00-14:00 w soboty.
Jeśli nie odbierzemy, na pewno oddzwonimy!
8:00-18:00 od poniedziałku do piątku, 8:00-14:00 w soboty.
22 251 23 27Informujemy, że w celu poprawienia jakości obsługi Klienta rozmowy telefoniczne mogą być rejestrowane. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, skontaktuj się z nami za pośrednictwem formularza kontaktowego lub wiadomości e-mail. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności dotyczącej kontaktów mailowych i telefonicznych..
W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN.
Wyślij do nas wiadomość poprzez formularz kontaktowy.
Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sprzeglo.com.pl, z siedzibą w Warszawie przy Al. Krakowskiej 173, w celu odpowiedzi na moją wiadomość poprzez e-mail.
* pole wymagane
Podaj nr VIN albo załącz zdjęcie
LUB
załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego pojazdu
Wybierz rodzaj części
Niepoprawny adres e-mail
Wyrażam zgodę na jednorazowe przedstawienie oferty oraz akceptuję politykę prywatności.
Akceptuj Regulamin
Trwa wysyłanie formularza
Dziękujemy za wysłanie formularza.
Odpowiedź otrzymasz w ciągu 24 godzin!
W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN
* Pole wymagane
Twój komentarz został dodany i będzie widoczny jak tylko zatwierdzi go moderator.
Pomyślnie dołączyłeś do programu.