Wyszukaj auto

Sprzęgło wysoko bierze

Gdy sprzęgło w aucie z manualną skrzynią biegów ulega awarii, często spotykamy się z określeniem, że pedał "bierze wysoko". Oznacza to sytuację, gdy podczas ruszania konieczne jest dosyć znaczne odpuszczenie sprzęgła, aby auto ruszyło z miejsca.

Wysokie branie sprzęgła bierze się ze zużycia okładzin ciernych. Tarcza sprzęgła, wraz z rosnącym przebiegiem zużywa się i robi się coraz cieńsza. Drugi element współpracujący, czyli docisk musi w dużym stopniu przysunąć się w stronę koła zamachowego, aby tarcza zaczęła przekazywać napęd. To, że sprzęgło "bierze" wysoko może być objawem usterki. Problem zaczyna się od pewnego dyskomfortu podczas jazdy, a rozwija się w ślizganie sprzęgła, które jest już oznaką poważnej awarii. W takim przypadku najczęściej kończy się na wymianie na nowy komplet.

sprzęgło bierze za nisko - komplet

Komplet sprzęgła - tarcza z dociskiem

Sprzęgło bierze za wysoko

Charakterystyka pracy pedału sprzęgła zależy od zużycia elementów układu napędowego, ale też choćby od danego pojazdu. W niektórych autach nawet nowych, pedał sprzęgła pracuje w taki sposób, który jest nietypowy dla wielu kierowców i wymaga przyzwyczajenia.

Sprzęgło bierze - zbyt wysoko - powody wywołujące problem

Sprzęgło samochodowe składa się z kilku elementów, takich jak:

  • koło zamachowe,
  • tarcza sprzęgła,
  • docisk sprzęgła.

Zużycia każdego z tych elementów powoduje nieprawidłową pracę układu. Układ napędowy wraz z przebiegiem ulega naturalnemu zużyciu. Najczęściej nie dochodzi do jakiejś gwałtownej awarii. Problemy ze sprzęgłem narastają powoli, aż do całkowitego unieruchomienia auta.

Regulacja sprzęgła

W przypadku, gdy sprzęgło bierze za wysoko, czasem problem rozwiązać może regulacja. Jest tak w przypadku aut ze sprzęgłem "na linkę". Taki mechanizm występuje najczęściej w autach starszych, do roku około 2000. Sprzęgło sterowane linką ma zastosowanie w autach niższej klasy. Jest to prostszy i mniej skomplikowany układ niż częściej występujący układ hydrauliczny. Obecnie w zdecydowanej większości aut występuje właśnie układ hydrauliczny. W takim rozwiązaniu, pedał sprzęgła połączony jest z pompą, a wewnątrz skrzyni biegów lub na niej zamontowany jest siłownik - wysprzęglik. Mechanizm tego typu nie podlega regulacji. W niektórych autach, występuje możliwość bardzo niewielkiej regulacji trzpienia zamontowanego w pompie sprzęgła. Jednak w tym przypadku najczęściej nie rozwiązuje to kłopotu sprzęgła biorącego wysoko.

Przy sprzęgle na linkę co jakiś czas konieczna jest regulacja. Należy zniwelować zużycie tarczy sprzęgła za pomocą regulacji długości połączenia. W tym przypadku układ hydrauliczny jest łatwiejszy w obsłudze, wymaga mniejszej ilości ingerencji.

Jak wyeliminować problem sprzęgła biorącego wysoko?

Producenci sprzęgieł znaleźli sposób, aby zwiększyć komfort jazdy i wyeliminować zmiany sposobu działania sprzęgła wraz ze zużyciem elementów układu. Stosowane są w tym celu sprzęgła samonastawne. Docisk takiego sprzęgła wyposażony jest w mechanizm, który automatycznie niweluje efekty zużycia okładzin ciernych tarczy. W samochodzie z tego typu sprzęgłem, niezależnie od zużycia części, sprzęgło zawsze działa tak samo. Wpływa to pozytywnie na komfort jazdy, łatwość obsługi auta. W takim przypadku, awaria i zużycie elementów sprzęgła nie jest sygnalizowana przez działanie sprzęgła przy coraz wyższym odpuszczaniu pedału.

sprzęgło samonastawne

Samonastawny docisk sprzęgła

Sprzęgło samonastawne

Sprzęgła samonastawne są produkowane przez firmy oferujące elementy z najwyższej półki jakościowej. Każdy z nich posiada nieco inny mechanizm, różniący się nazwą i szczegółami funkcjonowania. Najbardziej rozpowszechnione układy sprzęgieł samonastawnych to:

  • LuK SAC
  • Sachs XTend
  • Valeo S.A.T.

Takie sprzęgła wpływają korzystnie na komfort jazdy. Jest to jednak bardziej skomplikowany układ niż standardowy. Wpływa to na jego wytrzymałość. Również montaż nowego sprzęgła samonastawnego jest bardziej złożony niż w przypadku zwykłego układu. W zdecydowanej większości przypadków wiąże się to z koniecznością użycia specjalistycznych narzędzi.

O tym, czy w danym aucie występuje sprzęgło samonastawne decyduje producent już na etapie projektu. Jeżeli do danego pojazdu przewidziane jest klasyczne sprzęgło, nie ma możliwości zastąpienia go nowocześniejszym rozwiązaniem. Czasem jednak zdarza się modyfikacja w przeciwnym kierunku. Tańsze zamienniki sprzęgieł takich jak LuK, czy Sachs często pozbawione są układu samoregulującego. Takie sprzęgło nie zapewnia takiego komfortu jazdy, jak oryginalny typ, jednak również działa.

Najczęściej kupowane sprzęgła z kołem dwumasowym



Co zrobić, gdy sprzęgło bierze wysoko?

Gdy kierowca zauważy, że zakres pracy pedału sprzęgła został skrócony, a pedał należy odpuścić prawie do końca, aby auto na biegu ruszyło z miejsca, należy jak najszybciej udać się do mechanika. Problemy ze sprzęgłem są w stanie bardzo łatwo całkowicie unieruchomić auto. Gdy sprzęgło wysoko bierze, najczęściej jest to objaw uszkodzenia. Kończy się to zwykle koniecznością wymiany zestawu na nowy. Wyjątkiem mogą być praktycznie tylko układy sprzęgła na linkę - tam problemy może rozwiązać regulacja. Szybka interwencja jest istotna, ponieważ dzięki temu oszczędzamy na kosztach ewentualnych innych uszkodzeń, a także holowania auta po awarii.

Nowe sprzęgło bierze zbyt wysoko

Czasami niestety zdarza się sytuacja, gdy po montażu zupełnie nowego zestawu sprzęgła, pedał nie pracuje prawidłowo. Najczęściej powodem jest awaria innego elementu. Pierwsze podejrzenia powinny paść w tym przypadku na układ sterowania sprzęgłem. Zarówno w przypadku sprzęgła na linkę, jak i sterowanego hydraulicznie. W przypadku, gdy w aucie występuje sprzęgło samonastawne, należy też przyjrzeć się sposobowi montażu elementów. W przypadku niepoprawnego montażu sprzęgła SAC lub XTend, bez użycia specjalnego narzędzia może dojść do sytuacji, gdy nowe sprzęgło będzie brać bardzo wysoko lub zacznie się ślizgać.

Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu
ALFA ROMEO AUDI BMW CHEVROLET CHRYSLER CITROËN DACIA DAEWOO DAIHATSU FIAT FORD HONDA HYUNDAI ISUZU JAGUAR JEEP KIA LANCIA LAND ROVER LEXUS MAZDA MERCEDES-BENZ MITSUBISHI NISSAN OPEL PEUGEOT PORSCHE RENAULT ROVER SAAB SEAT SKODA SMART SSANGYONG SUBARU SUZUKI TOYOTA VOLVO VW

Sprzęgło bierze nisko

W przypadku awarii sprzęgła dochodzi czasem również do odwrotnej sytuacji niż powyższa. Wtedy pedał sprzęgła zaczyna reagować nawet na minimalne odpuszczenie od podłogi. Często takie problemy nie są odczuwalne przy zmianie biegów, a najbardziej doskwierają podczas ruszania z miejsca.

Czemu sprzęgło bierze nisko?

Układ napędowy, do którego należy sprzęgło jest rozbudowanym i skomplikowanym mechanizmem samochodu. Z tego powodu, nie zawsze da się jednoznacznie określić źródło problemów. Mają z tym problem nawet mechanicy. Dopiero, gdy części są już zdemontowane, da się ocenić ich stan i zlokalizować źródło problemów. Aby to zrobić, należy zdemontować skrzynię biegów, co jest kosztownym i czasochłonnym zabiegiem.

W przypadku, gdy sprzęgło bierze bardzo nisko, często jest to efektem uszkodzenia docisku. Konkretnie, ze względu na zużycie dochodzi do pęknięcia lub innego uszkodzenia sprężyny talerzowej. W takim przypadku, jedynym rozwiązaniem jest wymiana sprzęgła.

Gdy sprzęgło jest sterowane linką, możliwe, że jego niepoprawne działanie związane jest z regulacją. Gdy jednak sprzęgło jest sterowane hydraulicznie, to nie ma możliwości, ani konieczności jego regulacji.

Sprzęgło bierze nisko po wymianie

Czasem zdarza się, że kierowca jest zdziwiony sposobem działania sprzęgła po wymianie. Pedał bierze dużo niżej niż wcześniej, co wymaga pewnego przyzwyczajenia i adaptacji samego kierowcy. Jest to naturalne zjawisko. Nowa tarcza sprzęgła i nowy docisk posiadają grube okładziny cierne, które zachowują się nieco inaczej. Problem pojawia się, gdy sprzęgło reaguje przy tak małym odpuszczeniu od podłogi, że utrudnia to normalną jazdę i płynne ruszanie z miejsca. Wtedy, przede wszystkim należy sprawdzić układ sterowania sprzęgła.

Co zrobić, gdy sprzęgło bierze nisko?

Gdy zauważymy jakiekolwiek problemy ze sprzęgłem, należy niezwłocznie udać się do mechanika. Dzięki temu, uzyskamy wiarygodną opinię, czy układ działa prawidłowo, czy konieczna jest dalsza diagnostyka lub wymiana części na nowe.

Sprawdź nasze hity sprzedaży








cert-image
logo

Chcesz otrzymać bezpłatną ofertę części dedykowaną numerowi VIN Twojego auta? Podaj poniższe dane!

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Jeśli chcesz żebyśmy do Ciebie zadzwonili podaj numer telefonu

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzeglo.com.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.

Zapytaj o produkt

W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN

* Pole wymagane

W koszyku masz:

Jeśli nie jesteś pewien czy będzie pasować do Twojego samochodu to zadzwoń: