Tarcza sprzęgła

Jak działa tarcza sprzęgła?

Tarcza sprzęgła jest jednym z najważniejszych elementów układu przeniesienia napędu samochodu. Odpowiada za przekazanie momentu obrotowego z koła zamachowego na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. We współczesnych samochodach wyposażonych w manualne skrzynie biegów, najczęściej występuje jedna tarcza, która za pomocą tarcia - przy pomocy tarczy dociskowej oraz powierzchni ciernej koła zamachowego przekazuje moc z silnika do skrzyni biegów i dalej na koła. Kolejne zadanie tarczy sprzęgła to redukcja drgań - dużo samochodów posiada tarcze sprzęgła wyposażone w kilka sprężyn śrubowych, które pozwalają na obrót tarczy ciernej względem piasty tarczy sprzęgła nawet o kilka stopni. Łagodzi to szarpanie podczas ruszania oraz pozwala niwelować drgania i przeciążenia podczas sprzęgania lub gwałtownego przyspieszania. Samochody wyposażone w koło zamachowe dwumasowe, posiadają tłumiki drgań skrętnych przeniesione z tarczy sprzęgła, do koła zamachowego. Najczęściej wtedy tarcza sprzęgła jest "sztywna", nie posiada sprężynek. Zdarzają się jednak również samochody, które mimo zastosowania dwumasowego koła zamachowego, posiadają również tarczę ze sprężynkami.

Tarcza sprzęgła

Zużywanie się tarczy sprzęgła

Zużywanie tarczy sprzęgła następuje poprzez ścieranie powierzchni ciernej. Tarcza robi się coraz cieńsza i w pewnym momencie, tarcie jest zbyt małe, aby przekazać całą moc. Dochodzi wtedy do zjawiska zwanego ślizganiem sprzęgła. Jest to naturalny proces, postępujący przez cały czas od montażu nowego zestawu sprzęgła. Sprzęgło zaczyna "brać coraz wyżej" (link na sprzęgła 24 -> wysokie branie, o ile ten artykuł będzie na 24), tzn. pedał sprzęgła trzeba znacząco puścić, aby samochód ruszył z miejsca. Zjawisko to postępuje stopniowo i powoli, dlatego można go nie zauważyć. Dodatkowo, gdy samochód wyposażony jest w sprzęgło z dociskiem samonastawnym, różnice w działaniu pedału sprzęgła, niwelowane są przez mechanizm samonastawny. Tarcza może ulec również innym uszkodzeniom, niż naturalne zużycie powierzchni ciernej. Czasem zdarza się, że dochodzi do uszkodzenia piasty, czy sprężyn, które pełnią funkcję tłumików drgań.


Grubość tarczy sprzęgła

Nowa tarcza sprzęgła ma około 6-9 mm grubości. Grubość ta może być różna, w zależności od samochodu, w jakim zastosowanie ma dana tarcza. Jednak grubość nie może być jedynym wyznacznikiem, czy tarcza nadaje się już do wymiany - oprócz tego, mogą wystąpić inne uszkodzenia wykluczające część z dalszej eksploatacji.



Ile wytrzymuje tarcza sprzęgła?

Nie da się jednoznacznie określić przebiegu, jaki powinien zostać pokonany zanim tarcza sprzęgła się zużyje. Zależy to od danego modelu samochodu, ale też w bardzo dużym stopniu od stylu jazdy kierowcy. W dość łatwy sposób można wydłużyć żywotność sprzęgła. Należy w tym celu stosować się do kilku prostych wskazówek. Przede wszystkim, należy unikać gwałtownego ruszania oraz "palenia sprzęgła". Również jeżdżenie często pod górę i z dużym obciążeniem wpływa na szybkie zużycie sprzęgła. Kiedy zatem udać się do mechanika na wymianę sprzęgła? Objawów zużycia może być wiele. Z pewnością, jednoznacznym symptomem zwiastującym poważną awarię jest ślizganie. Również szarpanie przy ruszaniu i dziwne dźwięki dobiegające ze strony skrzyni biegów powinny zaniepokoić kierowcę i skłonić do udania się do mechanika.



Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu


Ile kosztuje tarcza sprzęgła?

Ceny tarcz sprzęgła mogą bardzo dużo się różnić, w zależności od tego, do jakiego samochodu pasują. Tarcze różnią się rozmiarem, sposobem wykonania i materiałem. Bardzo ważny jest prawidłowy dobór części - najczęściej tylko jeden rodzaj sprzęgła pasuje do konkretnego modelu i silnika. Konsultanci naszego sklepu zawsze są pomocni w doborze odpowiednich cześci, pasujących do danego samochodu i z dobrym stosunkiem jakości do ceny.

Kiedy wymienić tarczę sprzęgła?

Jeżeli diagnoza warsztatu potwierdza, że powodem awarii samochodu jest tarcza sprzęgła, wielu osobom nasuwa się pomysł wymiany wyłącznie tego elementu. Jednak nie jest to zalecana i pochwalana praktyka z kilku powodów. Przede wszystkim, może okazać się, że to nie tarcza lub nie tylko ona była powodem usterki. Wtedy po montażu nowej tarczy sprzęgła, problem nie ustąpi. Mimo zainwestowania pieniędzy w nową tarczę i jej wymianę, trzeba będzie kupić cały zestaw sprzęgła i ponownie zapłacić za usługę wymiany. Pojedyncze elementy sprzęgła - jak docisk, czy tarcza są również trudniej dostępne na rynku - coraz częściej producenci nie dostarczają takich elementów, tylko zestawy. Poza tym, w zdecydowanej większości przypadków, koszt zestawu sprzęgła jest niższy, niż suma cen elementów kupowanych oddzielnie. Często zdarza się nawet, że zestaw sprzęgła, składający się z tarczy i docisku, jest tańszy, niż sama tarcza sprzęgła kupowana oddzielnie. We wszystkich przypadkach, gdy któryś z elementów sprzęgła wymaga wymiany, zalecamy wymianę całego zestawu, czyli przynajmniej tarczy, docisku i łożyska oporowego lub wysprzęglika centralnego i dokładną kontrolę dwumasowego koła zamachowego, jeżeli takie znajduje się w samochodzie. W ten sposób uniknąć można kilkukrotnego wydawania pieniędzy na usługę wymiany.

Znajdź tarczę sprzęgła do Twojego samochodu
Tarcza sprzęgłowa ALFA ROMEO Tarcza sprzęgłowa AUDI Tarcza sprzęgłowa BMW Tarcza sprzęgłowa CHEVROLET Tarcza sprzęgłowa CHRYSLER Tarcza sprzęgłowa CITROËN Tarcza sprzęgłowa DACIA Tarcza sprzęgłowa DAEWOO Tarcza sprzęgłowa DAIHATSU Tarcza sprzęgłowa FIAT Tarcza sprzęgłowa FORD Tarcza sprzęgłowa HONDA Tarcza sprzęgłowa HYUNDAI Tarcza sprzęgłowa ISUZU Tarcza sprzęgłowa JAGUAR Tarcza sprzęgłowa JEEP Tarcza sprzęgłowa KIA Tarcza sprzęgłowa LANCIA Tarcza sprzęgłowa LAND ROVER Tarcza sprzęgłowa LEXUS Tarcza sprzęgłowa MAZDA Tarcza sprzęgłowa MERCEDES-BENZ Tarcza sprzęgłowa MITSUBISHI Tarcza sprzęgłowa NISSAN Tarcza sprzęgłowa OPEL Tarcza sprzęgłowa PEUGEOT Tarcza sprzęgłowa PORSCHE Tarcza sprzęgłowa RENAULT Tarcza sprzęgłowa ROVER Tarcza sprzęgłowa SAAB Tarcza sprzęgłowa SEAT Tarcza sprzęgłowa SKODA Tarcza sprzęgłowa SMART Tarcza sprzęgłowa SSANGYONG Tarcza sprzęgłowa SUBARU Tarcza sprzęgłowa SUZUKI Tarcza sprzęgłowa TOYOTA Tarcza sprzęgłowa VOLVO Tarcza sprzęgłowa VW

Czy warto regenerować tarczę sprzęgła?

Sposobem na ograniczenie kosztu naprawy sprzęgła może być regeneracja części zamontowanych w samochodzie. Wielu kierowców decyduje się na to, z powodu niższej ceny. Mimo to, nie zawsze regeneracja się opłaca. Dzieje się tak dlatego, że mimo iż wiele firm deklaruje, że przeprowadzają profesjonalną regenerację sprzęgieł, to naprawdę ciężko o dobrze zregenerowane sprzęgło. Dość łatwa jest regeneracja tarczy sprzęgła - chociaż i tutaj bardzo wiele zależy od użytych do tej usługi materiałów. Nowe okładziny, które są montowane na tarczy mogą być bardzo różnej jakości - niektóre jakością mogą prawie dorównywać nowym markowym produktom, jednak rynek zalany jest bardzo kiepskimi zamiennikami, często produkcji dalekowschodniej, które mogą od początku nie spełniać odpowiednio swojej roli. Inaczej wygląda sprawa z dociskiem sprzęgła - jego regeneracja na odpowiednim poziomie jest praktycznie niemożliwa, szczególnie jeśli mamy do czynienia z dociskiem samonastawnym. Zdania, co do regeneracji sprzęgła są bardzo podzielone. Niektórzy klienci uważają, że jest to dobry i tani sposób na naprawę, z kolei inni zrazili się z powodu kiepsko wykonanej usługi i wszystkim regenerację odradzają. Bardzo dużo zależy od tego, czy warsztat na który trafimy ma odpowiednie narzędzia do wykonania regeneracji, a także podchodzi do swojego zadania rzetelnie.



Polecane dla Ciebie – zobacz koniecznie:



Z kategorii – zobacz również: