Wyszukaj auto

Twarde sprzęgło i miękkie sprzęgło - przyczyny i objawy

Sprzęgło oznaki swojej awarii sygnalizuje w trakcie użytkowania auta. Często auto nie od razu jest unieruchomione. Najpierw pojawiają się mniej poważne kłopoty, które mogą przeszkadzać w użytkowaniu, podczas ruszania, czy zmiany biegów, ale nie oznaczają od razu konieczności powrotu na lawecie. Nie można zlekceważyć takich objawów. Dzięki szybkiej reakcji i udaniu się do warsztatu, możemy uniknąć dużych wydatków w przyszłości. Jazda nie do końca sprawnym autem, oprócz tego że jest niebezpieczna może doprowadzić do dalszych awarii, poza "pierwotną" przyczyną. To prowadzi zawsze do większych kosztów. Można doliczyć również koszt holowania, co szczególnie w przypadku dalekich wyjazdów jest istotne, czy choćby kwestie niedotarcia na miejsce na czas.

Bardzo dająca się we znaki objawy awaria sprzęgła to na przykład jego ślizganie. W takiej sytuacji, po puszczeniu sprzęgła i dodaniu gazu, obroty silnika szybko wrastają, ale pojazd nie rozpędza się. Jest to jasny przykład sytuacji, gdzie należy natychmiast udać się do stacji obsługi. Jeżeli jeszcze da się jakoś jechać autem, to pewne jest, że niebawem zostaniemy zupełnie unieruchomieni.

Inne, drobniejsze objawy generowane przez układ napędowy nsą trudniejsze do dostrzeżenia. Na nieprawidłowości może wskazywać na przykład nagła zmiana charakterystyki pracy pedału sprzęgła, gdy nagle robi się zbyt miękki lub zbyt twardy.

Twarde sprzęgło

Twarde sprzęgło

Gdy pedał sprzęgła zaczyna działać z dużym oporem, który utrudnia użytkowanie auta, z pewnością jest to powód do wizyty u mechanika. Na początku warto jednak zauważyć, że "twardość" pedału sprzęgła jest uzależniona od konkretnego modelu auta. Przesiadając się do innego samochodu, z pewnością zauważymy różnicę, jednak niekoniecznie jest to zwiastun nieprawidłowości. Najbardziej martwić powinien przypadek, gdy nagle pedał zaczyna pracować znacznie ciężej. Oczywiście mowa o autach z manualną skrzynią biegów. Powodów takiej sytuacji może być wiele. Nie warto wpadać w panikę, jednak z pewnością wskazana jest diagnoza warsztatu.

Twardy pedał sprzęgła - możliwe powody

Często problem twardego sprzęgła jest powiązany z układem uruchamiania tego podzespołu. Obecnie wszystkie nowe auta posiadają sprzęgło hydrauliczne. Jeszcze niedawno stosowane były jednak układy poruszane linką. W takim przypadku mechanizm jest dość prosty. Nagła ciężka praca sprzęgła może wskazywać na:

  • błędną regulację linki (w autach bez samoregulacji),
  • zatarcie linki w pancerzu,
  • uszkodzenie (wypracowanie) łapy sprzęgła,
  • uszkodzenie docisku,
  • zatarcie łożyska na tulei.

W przypadku znacznie bardziej popularnego układu hydraulicznego, powodów może być więcej. Przede wszystkim, dochodzi kilka elementów, które mogły ulec awarii. Układ hydrauliczny składa się z pompy sprzęgła i siłownika hydraulicznego. Oprócz tego istotne są przewody łączące. Co więcej, często układ wysprzęglania jest połączony z układem hamulcowym. To zwiększa stopień skomplikowania. Przyczyna twardego pedału sprzęgła może być w tym przypadku wywołana między innymi przez:

  • zapowietrzenie układu - dość łatwa do usunięcia awaria. Warto w tym celu użyć odpowiedniego urządzenia - nie zawsze da się odpowietrzyć sprzęgło "tradycyjnie". Gdy w układzie hydraulicznym znajduje się powietrze, nigdy nie działa on prawidłowo.
  • wyciek, ubytek płynu - w przypadku problemów, należy sprawdzić poziom płynu hydraulicznego. W przypadku ubytku, należy skontrolować układ pod kątem wycieków.
  • usterka pompy sprzęgła - cylinderek znajdujący się w pompie przy pedale sprzęgła może ulec zużyciu, przez co nie generuje odpowiedniego ciśnienia.
  • usterka wysprzęglika - jest to element znajdujący się na skrzyni biegów lub wewnątrz (CSC - Concetric Slave Cylinder.
  • nieprawidłowe wpięcie łożyska w dźwignię sprzęgła - występuje w przypadku, gdy wysprzęglik znajduje się na skrzyni biegów i połączony jest z łożyskiem za pomocą "łapy". Występuje tam połączenie, które może zostać uszkodzone po dużym przebiegu.
  • zatarcie łożyska sprzęgła na tulei - może być spowodowane brakiem smaru lub przeciwnie - użyciem go, gdy nie jest to konieczne.
  • zużycie tarczy lub docisku sprzęgła - problem twardego pedału może być spowodowanym naturalnym zużyciem elementów ciernych - tarczy lub docisku sprzęgła.

Twarde sprzęgło po wymianie

Nieco inaczej można potraktować sytuację, gdy pedał sprzęgła działa ciężko po wymianie elementu na nowy. Nieco cięższa praca niż przed wymianą może być naturalna. Nowy docisk sprzęgła nie jest tak wypracowany jak stary element. Jednak jeśli sprzęgło działa na tyle ciężko, że utrudnia to komfortową jazdę, należy sprawdzić, czy wszystkie elementy zostały zamontowane w sposób poprawny. Bardzo istotne jest również prawidłowe odpowietrzenie układu.

Zestaw sprzęgła

Twarde sprzęgło sportowe

Do wielu aut dostępne są sprzęgła mocniejsze niż seryjne produkty. Ich zastosowanie jest konieczne przy podnoszeniu fabrycznych parametrów poprzez tuning. Takie sprzęgło, dostosowane do większej mocy i momentu obrotowego jest prawie zawsze trudniejsze w obsłudze, niż seryjny element. Ten efekt odbierany jest przez kierowcę jako twarde sprzęgło. Jest to zjawisko naturalne. Niestety, często powoduje również konieczność częstszej wymiany pompy sprzęgła, czy innych elementów sterowania, jak wysprzęglik. Tarcza sprzęgła zastosowana w sportowym mechanizmie jest przystosowana do większych obciążeń, jednak potrzebuje również mocniejszego docisku - to przekłada się na twarde sprzęgło.

Miękkie sprzęgło

Przeciwną sytuacją do zbyt twardego pedału sprzęgła, jest jego zbyt lekka praca. Gdy pojawia się nagle, bardzo często zwiastuje poważną awarię, niejednokrotnie przeradza się natychmiast w kompletny brak możliwości wysprzęglenia. Pedał wpada do podłogi - czasem da się go ręcznie odciągnąć, aby zaczął działać, jednak często w tym przypadku kierowcę czeka powrót na lawecie.

Sprawdź nasze bestsellery



Powody miękkiego sprzęgła

Podobnie jak w przypadku zbyt ciężkiej pracy sprzęgła, również w przypadku odwrotnym powody takiej sytuacji można podzielić w zależności od użytego w danym pojeździe rozwiązania. W przypadku sprzęgła hydraulicznego, do najczęstszych przyczyn awarii należeć mogą:

  1. Uszkodzona pompa sprzęgła - awaria elementu hydraulicznego może spowodować unieruchomienie auta.
  2. Zużyty wysprzęglik - może nie wytwarzać odpowiedniej siły do wysprzęglenia.
  3. Wyciek z układu hydraulicznego.
  4. Uszkodzona tarcza sprzęgła - tarcza ulega ciągłemu zużyciu od wymiany do wymiany. W pewnym momencie okładziny tarczy nie są w stanie spełniać swojego zadania. Uszkodzeniu może też ulec piasta lub tłumiki drgań.
  5. Zepsuty docisk sprzęgła - może powodować całkowitą awarię układu. W przypadku bardzo zużytego sprzęgła może dojść nawet do pęknięcia tego elementu.
  6. Uszkodzenie łożyska oporowego lub jego połączenia z dociskiem lub łapą sprzęgła - gdy w aucie nie jest zastosowany wysprzęglik centralny, a rozwiązanie z dźwignią, kluczowe jest połączenie łożyska oporowego z łapą i z drugiej strony z wysprzęglikiem. Często spotyka się też sprzęgło odwrotne - ciągnione, gdzie wypięcie łożyska z docisku może spowodować miękki pedał sprzęgła i brak możliwości zmiany biegów.

Gdy w aucie znajduje się starsze rozwiązanie, tj. sprzęgło na linkę, najczęściej dochodzi do całkowitego zerwania linki - przez co pedał wpada w podłogę, nie ma możliwości zmiany biegów.

Miękkie sprzęgło

Co zrobić, gdy sprzęgło jest za miękkie lub za twarde?

W przypadku, gdy dostrzeżemy w aucie wyżej opisane objawy, z całą pewnością należy udać się do mechanika, który będzie w stanie stwierdzić, doszło do awarii, czy sprawa jest normalna. Przeciętny kierowca - użytkownik samochodu często nie jest w stanie samodzielnie zdiagnozować awarii. Jednak pewne czynności można przeprowadzić samemu. Przede wszystkim, jeżeli zauważymy gdziekolwiek wyciek z układu hydraulicznego, natychmiast należy dokonać naprawy. Najczęściej polega ona na wymianie uszkodzonego elementu na nowy. Zignorowanie tej sytuacji, oprócz całkowitego unieruchomienia auta może doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze przez awarię układu hamulcowego, gdy w danym aucie oba są połączone.

Sprawdź nasze hity sprzedaży



Jakie są koszty naprawy?

W przypadku, gdy powodem awarii okaże się układ sterowania sprzęgłem, koszty jego naprawy nie powinny być duże. Cena pompy, czy wysprzęglika nie powinna przekroczyć kilkuset złotych. Jednak w przypadku, gdy uszkodzeniu uległa tarcza sprzęgła, czy docisk, trzeba przygotować się na duże wydatki. Przy wymianie zestawu sprzęgła, konieczny jest demontaż skrzyni biegów. Jest to dość wymagające zadanie, które u mechaników jest również dość drogie. Nie wymienia się również pojedynczo tarczy sprzęgła lub docisku. Zawsze na trzeba dokonać wymiany kompletu.






cert-image
logo

Chcesz otrzymać bezpłatną ofertę części dedykowaną numerowi VIN Twojego auta? Podaj poniższe dane!

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Jeśli chcesz żebyśmy do Ciebie zadzwonili podaj numer telefonu

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzeglo.com.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.

Zapytaj o produkt

W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN

* Pole wymagane

W koszyku masz:

Jeśli nie jesteś pewien czy będzie pasować do Twojego samochodu to zadzwoń: