Zadzwoń i zamów!
22 251 23 27
603 375 959
Koszyk
Zalogowany: Zaloguj się Zaloguj się
Towary w zamówieniu: 0
Wartość zamówienia 0.00
Przejdź do zamówienia:  
Wyczyść zamówienie:  
Rodzaj części
Producent
Podgrupa
Numer części
Nazwa / Opis części


Regulacja sprzęgła



Zanim zdecydujemy się na regulację linki sprzęgła w naszym aucie powinniśmy mieć pewność, iż sprzęgło nie kwalifikuje się do wymiany. Regulację przeprowadzamy tylko w przypadku, gdy pedał sprzęgła „bierze” zbyt wysoko lub gdy sprzęgło się ślizga. Charakterystycznym objawem wskazującym na ślizganie się sprzęgła są rosnące obroty silnika przekładające się na niewielkie przyspieszenie podczas dodawania gazu.

Regulacja sprzęgła Dobrym sposobem na sprawdzenie stanu sprzęgła w naszym aucie jest zatrzymanie się na górce, wciśnięcie gazu i dość energiczne puszczenie pedału sprzęgła. Jeżeli silnik nie zgaśnie, może to wskazywać na konieczność wymiany zestawu sprzęgła na nowy. Najpierw jednak możemy spróbować je wyregulować.

Przed przystąpieniem do pracy upewnij się, czy w Twoim samochodzie sprzęgło jest sterowane hydraulicznie, czy jest sterowane linką. Większość aut wyposażonych jest w system samoregulacji sprzęgła (linki sprzęgła posiadają samoregulator), co wyklucza możliwość regulacji. Jeżeli natomiast auto posiada sprzęgło sterowane hydraulicznie,  problem powinniśmy rozwiązać uzupełniając poziom płynu w układzie sprzęgłowym (dolewając płyn do zbiornika z płynem hydraulicznym – może on być osobny bądź wspólny z układem hamulcowym).


Poniżej przedstawiono w jaki sposób wyregulować sprzęgło w autach wyposażonych w sprzęgła sterowane linką bez samoregulatora.

  1. Regulację przeprowadzamy, gdy silnik jest zimny – pozwoli nam to uniknąć poparzenia jego gorącymi elementami.
  2. Lokalizujemy linkę sprzęgła - wystaje ona z obudowy skrzyni biegów, najczęściej na jej końcu zauważymy gwint (śruba bez łba). Na gwint nakręcona jest nakrętka, którą reguluje się położenie pedału sprzęgła.
  3. Należy chwycić za linkę (nie za pancerz!), pociągnąć ją „do siebie” i dokręcić nakrętkę w prawo.
  4. Następnie powinniśmy wsiąść za kierownicę i wciskając kilka razy pedał sprzęgła i obserwować, do jakiej pozycji on powraca. Należy przyjąć, iż przy prawidłowo wyregulowanej lince sprzęgła pedał wraca do pozycji nieco wyższej niż pozycja pedału hamulca.
  5. Czynnością, którą musimy wykonywać równolegle jest uruchamianie silnika i sprawdzanie, czy pedał nie „bierze” za wysoko. Przy bardziej zużytym sprzęgle czynnością pozwalającą na jakiś czas zapomnieć o zbliżającej się wymianie sprzęgła jest podciągnięcie linki nieco wyżej – sprzęgło będzie wówczas wyżej „brać”.
  6. Pamiętajmy, aby zachować ostrożność podczas regulacji sprzęgła – zbyt mocne dokręcenie nakrętki może spowodować stałe, nieodczuwalne ślizganie się sprzęgła, natomiast zbyt lekkie dokręcenie uniemożliwi nam wrzucenie biegu.


Jazda z niewyregulowaną linką sprzęgła prowadzi do szybkiego zużycia sprzęgła lub kończy się jego spaleniem, a w ekstremalnych przypadkach uszkodzeniem skrzyni biegów. Warto przy tym zaznaczyć, że naturalnym objawem zużycia się linek sprzęgłowych jest ich rozciągnięcie pod wpływem długotrwałej pracy oraz temperatury.

Jeśli zauważymy, że sprzęgło w naszym aucie ślizga się lub „wysoko bierze”, warto pokusić się o jego regulację, która daje szansę na przedłużenie jego żywotności. Pamiętajmy jednak, że sprzęgło jest częścią, która wskutek eksploatacji ulega zużyciu. Często więc okazuje się, iż problem może zostać rozwiązany jedynie poprzez wymianę zużytych podzespołów sprzęgła.



Zobacz także:

1. Jak dobrać odpowiednie sprzęgło? Zobacz
2. Działanie sprzęgła samochodowego Zobacz
3. Odpowietrzanie sprzęgła Zobacz
4. Regeneracja sprzęgła Zobacz
5. Objawy zużycia sprzęgła Zobacz
6. Jak zapobiegać przedwczesnemu zużywaniu sie sprzęgła? Zobacz
7. Objawy zużycia koła dwumasowego Zobacz
8. Budowa sprzęgła samochodowego Zobacz
8. Budowa koła dwumasowego Zobacz
9. Wysprzęglik centralny CSC (Concentric Slave Cylinder) Zobacz
10. Jak używać sprzęgła w samochodzie? Zobacz
11. Najczęstsze powody awarii sprzęgła oraz uszkodzenia koła zamachowego Zobacz
12. Sprzęgło cierne - budowa i działanie Zobacz


Komentarze: