22 251 23 27

DZISIAJ -30 ZŁ TANIEJ

1

1

:

1

1

:

1

1

Z KODEM RABAT30

-30zł

4.98/5 (oceny: 983)

Sprzeglo.com.pl

Brak produktów

Do ustalenia Wysyłka
Razem

Przejdź do koszyka

Wyszukaj auto

Objawy zużycia koła dwumasowego

Koło dwumasowe to element układu napędowego charakteryzujący się sporą podatnością na awarie. Wynika ona rzecz jasna z przenoszenia przez "dwumasę" ogromnych przeciążeń. Przeciętny przebieg auta, przy którym zachodzi konieczność wymiany koła dwumasowego to 160 000-200 000 km. Uszkodzenia zdarzają się również dużo szybciej, nawet przy 60 000 lub 70 000 km możemy zaobserwować pierwsze objawy zużycia dwumasy.

Decydując się więc na pojazd wyposażony w dwumasę musimy być świadomi, że prędzej czy później będziemy zmuszeni wymienić ją na nową. Z drugiej strony producenci często nie pozostawiają już wyboru. Sprzęgło dwumasowe staje się stałym elementem wyposażenia samochodu, zwłaszcza w przypadku większej mocy silnika.

Jakie są objawy zużycia koła dwumasowego?

To, jak szybko zużywa się koło dwumasowe, zależy od wielu czynników. Na pierwszym miejscu należy tutaj wymienić niewypał silnika na biegu jałowym, jak i podczas jazdy oraz niewypały cylindrów spowodowane między innymi niskim ciśnieniem w jednym z nich. Jeżeli występują problemy przy załączaniu silnika, powstające przy tym wibracje będą mieć duży wpływ na nasze koło dwumasowe. Inne czynniki oddziaływające na koło dwumasowe to częsta jazda z maksymalną prędkością obrotową silnika oraz bardzo popularna wśród wielu osób praktyka oszczędzania paliwa polegająca na jeździe na nieprawidłowym biegu. Decydując się na tego rodzaju proceder, możemy spodziewać się szybszego pojawienia się objawów zużytego koła dwumasowego. Na przyczyny zużycia koła dwumasowego niekiedy nie mamy wpływu. Przykładowo szybciej zużyje się ono w górach, gdzie ruszanie wymaga wykorzystania większego momentu obrotowego. Podobne efekty da też użytkowanie pojazdu tylko w mieście. Siłą rzeczy także kierowca pokonujący rocznie więcej kilometrów, zwłaszcza obciążonym autem (np. z przyczepą) mogą spodziewać się szybszego pojawienia się symptomów kończącego się sprzęgła. Jakie są objawy zużycia koła dwumasowego?

Objawy uszkodzenia koła dwumasowego

Zależnie od silnika, jego mocy oraz modelu samochodu oznaki uszkodzonej dwumasy mogą być różne. Można jednak dostrzec pewne prawidłowości. Do najczęstszych objawów zużycia koła dwumasowego należą:

  • hałas i stukanie pochodzące z silnika podczas włączania i wyłączania zapłonu,
  • drgania wydobywające się z okolic silnika podczas pracy na biegu jałowym, również przenoszone na karoserię (odczuwane drżenie nadwozia),
  • nierówna, przerywana praca silnika,
  • wszelkiego rodzaju hałasy i stuki wydobywające się z okolicy skrzyni biegów,
  • szarpanie auta przy ruszaniu,
  • brak możliwości płynnego ruszenia oraz zmiany biegów.

W sposób bezdyskusyjny nasze przypuszczenia w odniesieniu do zużytej dwumasy potwierdzimy w warsztacie samochodowym, gdzie element zostanie zdemontowany. Stan koła dwumasowego można bowiem ocenić również po jego wyglądzie. Aby to zrobić, należy przyjrzeć się powierzchni roboczej dwumasy, czyli obszarowi, którym styka się ona z tarczą sprzęgła. Do oznak zużytego koła dwumasowego możemy zaliczyć: zarysowania, pęknięcia lub przebarwienia cieplne. W takiej sytuacji prawdopodobnie nadszedł moment wymiany dwumasy. Warto obejrzeć również przekładnię łożyska ślizgowego i pierścień, a także ilość smaru, którego nadmierna utrata może wskazywać na przegrzewanie.

Zużyte koło dwumasowe - diesel

Co to jest dwomasa w dieslu? Choć koła dwumasowe w silnikach benzynowych nie należą do rzadkości, to jednak "dwumasę" raczej kojarzymy z dieslami. Co warte podkreślenia, to sprzęgła dwumasowe "ucywilizowały" diesle przez zmniejszenie drgań i zwiększenie komfortu jazdy.

Objawy zużycia koła dwumasowego w poszczególnych modelach i silnikach mogą być zbliżone, ale mogą też się między sobą różnić. Przykładowo w popularnym Fordzie Focusie 2,0 TDCi do pierwszych "oznak dwumasy" można zaliczyć nierówną pracę silnika na biegu jałowym, która z czasem rozszerza się o nierówną pracę w pewnym zakresie obrotów silnika na każdym biegu. Warto też zwrócić uwagę na charakterystyczny hałas podczas gaszenia i odpalania silnika. Podobnie wygląda to w bardzo rozpowszechnionych na naszych drogach samochodach z silnikami 1,9 TDI, stosowanymi w różnych markach koncernu Volkswagena. Do objawów zużycia dwumasy w Passacie B5 1,9 TDI można zaliczyć hałas dobiegający z silnika podczas gaszenia i stukot podczas pracy na biegu jałowym. W mniejszym silniku stosowanym w Fordach - 1,6 TDCi występującym także w Focusie, zużycie dwumasy objawia się podobnie - hałasem na biegu jałowym i podczas gaszenia. Problem ze sprzęgłem jest natomiast widoczny przez ślizganie się sprzęgła na wyższych biegach i trudniejszym wrzucaniem jedynki i wstecznego. W Oplu Astrze 1,7 CDTI należy zwrócić uwagę na odgłosy dobywające się z okolic sprzęgła, stukanie, drgania i dzwonienia podczas gaszenia silnika. Może też zdarzyć się szarpanie podczas jazdy na niskich obrotach i po zmianie biegów.

Zużyta dwumasa - jaka jest żywotność koła dwumasowego?

Nie sposób jednoznacznie stwierdzić, ile wytrzymuje dwumasa. Trudna jest też odpowiedź na pytanie, kiedy wymienić koło dwumasowe. Zasadniczo nowe sprzęgła są sprzedawane z gwarancją 12- lub 24-miesięczną. Nie znaczy to jednak, by po dwóch latach wymieniać dwumasę. Wszystko zależy od ilości pokonanych kilometrów, jakości nowych części a przede wszystkim stylu jazdy. W ekstremalnych przypadkach sprzęgło może nawet nie przetrwać tych 24 miesięcy. Zamiast ślepo wierzyć w zapewnienia o 100 000, 160 000, 200 000 kilometrów spokoju, lepiej uważnie obserwować swoje auto. Ile można jeździć z zepsuta dwumasa? Wymiana wszystkich elementów sprzęgła powinna nastąpić po zaobserwowaniu pierwszych objawów uszkodzonej dwumasy.

Jak zapobiec awarii koła dwumasowego?

Stosując się do kilku poniższych, elementarnych porad związanych z użytkowaniem auta wyposażonego w dwumasowe koło zamachowe możesz przyczynić się do wydłużenia jego żywotności:

  • uruchamiaj i gaś silnik przy w pełny wciśniętym pedale sprzęgła,
  • unikaj nadmiernego przeciążenia silnika, wynikającego z poruszania się z niską prędkością na wysokich biegach,
  • pamiętaj, że ciągnięcie przyczepy o ładowności większej niż jest to określone dla danego modelu samochodu, może przeciążyć koło dwumasowe,
  • wbrew powszechnej opinii, w przypadku problemu z uruchomieniem silnika nie pchaj auta w celu jego odpalenia,
  • zrezygnuj z brawurowego ruszanie z piskiem opon i gwałtownego puszczanie pedału sprzęgła ("strzelanie" ze sprzęgła),
  • jeśli wymieniasz sprzęgło w swoim aucie, zleć warsztatowi przeprowadzającemu wymianę sprawdzenie dodatkowo stanu koła dwumasowego.

Warto pamiętać o tym, że koło dwumasowe to element układu napędowego, na którym nie warto oszczędzać. Wielu klientów decyduje się na poddanie zużytego koła dwumasowego regeneracji, jednak podczas regeneracji dwumasy konieczna jest wymiana poszczególnych elementów wewnętrznych koła dwumasowego i tutaj należy zwrócić szczególną uwagę na to, czy wymieniane części są wysokiej jakości - w przeciwnym razie taka regeneracja skończy się wysokimi kosztami, a koło dwumasowe posłuży nam niewiele dłużej. Regeneracja dwumasy to częsta praktyka handlarzy samochodami. Zregenerowane koło dwumasowe może jednak nie wytrzymać nawet roku.

Czytaj także:

Wysprzęglik - objawy awarii

Ile wytrzymuje dwumasa

Dwumasa - Co to jest? Jak działa i do czego służy?

Wymiana koła dwumasowego

Regeneracja koła dwumasowego

Jak sprawdzić koło dwumasowe?

Cena koła dwumasowego

Koło zamachowe - zasada działania






cert-image
logo

Chcesz otrzymać bezpłatną ofertę części
dedykowaną numerowi VIN Twojego auta?

WYPEŁNIJ FORMULARZ

LUB

załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego pojazdu

Rodzaj części
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

Wyrażam zgodę na jednorazowe przedstawienie oferty oraz akceptuję politykę prywatności.

Dziękujemy za wysłanie formularza.

Odpowiedź otrzymasz w ciągu 24 godzin!

Zapytaj o produkt

W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN

* Pole wymagane

Pomyślnie dołączyłeś do programu.