Budowa koła dwumasowego


Obecnie niemal każdy nowy samochód wyposażony w silnik diesla posiada dwumasowe koło zamachowe zapewniające skuteczniejsze tłumienie wibracji oraz drgań. Dwumasy montowane są również coraz częściej w autach z silnikami benzynowymi. Przyjrzyjmy się zatem budowie tego mechanizmu oraz poszczególnym jego elementom, na które składają się: masa pierwotna, łożysko ślizgowe, sprężyny łukowe, tarcza zabierakowa, pokrywa oraz masa wtórna koła dwumasowego.

Budowa koła dwumasowego

Masa pierwotna koła dwumasowego

Masa pierwotna to część koła zamachowego dwumasowego, która jest połączona z wałem korbowym. Razem z pokrywą tworzy kanał tłumienia będący ogranicznikiem dla sprężyn łukowych zamkniętych w obudowie.

Masa pierwotna koła dwumasowego

Masa pierwotna posiada wbudowany wieniec zębaty, który służy do rozruchu silnika. Jest on albo przyspawany, albo wciśnięty na gorąco – zależy to od typu koła zamachowego. 

Masa pierwotna koła dwumasowego

Znajdź koło dwumasowe do Twojej marki samochodu
ALFA ROMEO AUDI BMW CHEVROLET CHRYSLER CITROËN DACIA DAEWOO DAIHATSU FIAT FORD HONDA HYUNDAI ISUZU JAGUAR JEEP KIA LANCIA LAND ROVER LEXUS MAZDA MERCEDES-BENZ MITSUBISHI NISSAN OPEL PEUGEOT PORSCHE RENAULT ROVER SAAB SEAT SKODA SMART SSANGYONG SUBARU SUZUKI TOYOTA VOLVO VW


Masa wtórna koła dwumasowego

Masa wtórna jest to element koła dwumasowego, który łączy się z układem napędowym. Sprzęgło współpracuje z masą wtórną, w wyniku czego koło zamachowe przekazuje napęd na ten element.

Masa wtórna koła dwumasowego

Łożysko koła dwumasowego

Łożysko koła zamachowego dwumasowego  jest umieszczone w masie pierwotnej. Stanowi obrotowe połączenie obu mas. Jego rola to także redukowanie ciężaru, jaki jest wywierany przez masę wtórną i docisk sprzęgła na koło dwumasowe. Pozwala na ruch obrotowy obu mas koła, a także na ruch (wychylenie) względem siebie.

Łożysko koła dwumasowego

W dwumasowych kołach zamachowych stosuje się dwa rodzaje łożysk: są to łożyska kulkowe oraz łożyska ślizgowe. W konstrukcji koła użyto dwa rodzaje łożyska kulkowego: małe oraz duże.

W masie pierwotnej koła jest zamontowana piasta, która stanowi gniazdo łożyska kulkowego. Obydwa rodzaje umieszczone są w masie pierwotnej koła.

Duże łożysko kulkowe mieści się w wytłoczonej piaście, która stanowi jego gniazdo.

Łożysko koła dwumasowego

Małe łożysko kulkowe mieści się w specjalnym kołnierzu, w którym znajduje się również piasta dużego łożyska kulkowego.

Łożysko koła dwumasowego

Rozwój technologii budowy łożysk zaowocował zastąpieniem łożysk kulkowych łożyskami ślizgowymi. Obecnie stają się one najbardziej powszechnym rozwiązaniem stosowanym w dwumasowych kołach zamachowych.

Łożysko koła dwumasowego





Tarcza zabierakowa koła dwumasowego

Ten element koła dwumasowego pełni bardzo ważną rolę. Przekazuje moment obrotowy z masy pierwotnej na masę wtórną za pośrednictwem sprężyn łukowych. Jest ona przymocowana do masy wtórnej za pomocą zderzaków. Wyróżniamy 3 rodzaje tarczy zabierakowej: sztywna, z tłumikiem wewnętrznym oraz ze sprzęgłem ciernym.

Sztywna wersja tarczy zabierakowej posiada taką charakterystykę, iż jest ona na stałe zamocowana do masy wtórnej.

Tarcza zabierakowa koła dwumasowego

  Tarcza zbierakowa z tłumikiem wewnętrznym jest wyposażona w otwory, w których zamocowano sprężyny tłumiące. Taka innowacyjna budowa tarczy zapewnia bardzo skuteczne tłumienie drgań w najwyższych zakresach momentu obrotowego generowanego przez układ napędowy auta.

Tarcza zabierakowa koła dwumasowego

Tarcza zabierakowa ze sprzęgłem ciernym zapewnia bezkonkurencyjnie najwyższą skuteczność w przekazywaniu momentu obrotowego silnika. Jego konstrukcja opiera się na tym, iż tarcza nie jest przymocowana do masy wtórnej. Połączenie cierne zapewnia ochronę koła dwumasowego przed przeciążeniami, a co za tym idzie – przed jego przedwczesnym zużyciem.

Tarcza zabierakowa koła dwumasowego

Pierścień kontroli tarcia

W niektórych typach kół dwumasowych zastosowanie znalazł element, który powoduje wzrost siły tłumienia podczas pracy podzespołu. Pierścień ten ma kąt swobodnego obrotu i jest elementem ciernym.

Pierścień kontroli tarcia koła dwumasowego

Sprężyny łukowe koła dwumasowego

Sprężyny łukowe to newralgiczne elementy budowy koła dwumasowego. Dzięki ich konstrukcji, mechanizm koła redukuje hałasy generowane przez układ napędowy, a także przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.

Sprężyny łukowe to wielozwojowe sprężyny zamontowane półkoliście w kanale tłumienia koła, podparte przez specjalny ślizg. Elementy te współpracują ze sobą za pomocą ruchów ślizgowych, zapewniając optymalne tłumienie. Powierzchnie sprężyn są nasmarowane.

Spotykane w kołach dwumasowych rodzaje sprężyn łukowych to:
  • sprężyny jednostopniowe,
  • sprężyny dwustopniowe w układzie równoległym lub rzędowym,
  • sprężyny tłumiące.
Sprężyny łukowe koła dwumasowego


Najczęściej kupowane koła dwumasowe i zestawy
Zestaw sprzęgła z kołem zamachowym sztywnym AISIN OKT-803 Koło dwumasowe LuK 415024110 Koło dwumasowe LuK 415044110



Zobacz także:

1.Jak dobrać odpowiednie koło dwumasowe?Zobacz
2.Działanie koła dwumasowegoZobacz
3.Działanie sprzęgła samochodowegoZobacz
4.Budowa sprzęgła samochodowegoZobacz
5.Sztywne koło zamachowe zamiast dwumasowego?Zobacz
6.Objawy zużycia koła dwumasowegoZobacz
7.Wymiana koła dwumasowegoZobacz
8.Regeneracja koła dwumasowegoZobacz
9.Objawy zużycia sprzęgłaZobacz
10.System koła zamachowego KERSZobacz
11.Najważniejsze informacje o budowie, wymianie oraz cenach nowych i regenerowanych sprzęgieł dwumasowych.Zobacz