Działanie sprzęgła samochodowego


Sprzęgła, jakie montuje się w samochodach to sprzęgła jednotarczowe cierne.  Jest to najbardziej rozpowszechniony typ sprzęgła. Podstawowymi elementami zestawu sprzęgła są: tarcza sprzęgła, tarcza dociskowa (docisk) sprzęgła oraz łożysko sprzęgła. Aby opisać zasadę działania sprzęgła w samochodzie, należy zwrócić uwagę również na takie elementy jak wał korbowy, koło zamachowe oraz wałek sprzęgłowy.

Do części wału korbowego pracującej na zewnątrz bloku silnika przykręcone jest koło zamachowe. Z kolei do koła zamachowego zamontowana jest tarcza dociskowa sprzęgła (docisk). Silnik, podczas swojej pracy wytwarza moment obrotowy, który za pośrednictwem koła zamachowego oraz docisku przenoszony jest na tarczę sprzęgłową.
Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu
ALFA ROMEO AUDI BMW CHEVROLET CHRYSLER CITROËN DACIA DAEWOO DAIHATSU FIAT FORD HONDA HYUNDAI ISUZU JAGUAR JEEP KIA LANCIA LAND ROVER LEXUS MAZDA MERCEDES-BENZ MITSUBISHI NISSAN OPEL PEUGEOT PORSCHE RENAULT ROVER SAAB SEAT SKODA SMART SSANGYONG SUBARU SUZUKI TOYOTA VOLVO VW

Wałek sprzęgłowy to element wystający ze skrzyni biegów, który posiada wycięte frezy od strony sprzęgła, na które montuje się tarczę - pomiędzy kołem zamachowym a dociskiem sprzęgła. Tarcza sprzęgłowa poza tym, że wraz ze wszystkimi elementami sprzęgła wykonuje ruch obrotowy, to dodatkowo wykonuje także ruch przesuwny po wałku sprzęgła. Powoduje to rozłączanie lub załączanie napędu. Nacisk na tarczę sprzęgłową wywołuje  sprężyna talerzowa docisku sprzęgła, natomiast ruch powrotny zapewniają sprężyny tarczy dociskowej umieszczone w jej obudowie. Ruch obrotowy tarczy sprzęgła przekazywany jest z koła zamachowego na wałek sprzęgłowy na zasadzie tarcia. Następnie ruch obrotowy przenosi się do skrzyni biegów i dalszych peryferii układu napędowego.

Gdy wciskamy pedał sprzęgła, następuje  odłączanie sprzęgła. Wówczas widełki i łożysko sprzęgła powodują odciąganie tarczy dociskowej i zwolnienie tarczy sprzęgłowej. Następuje zmniejszenie bądź kompletny brak przylegania tarczy sprzęgłowej do koła zamachowego. Można wówczas zatrzymać pojazd lub zmienić bieg.

Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu



Przy puszczeniu pedału sprzęgła, sprężyny zamontowane w obudowie tarczy dociskowej poprzez rozprężenie wciskają ją i pchają w stronę koła zamachowego, przez co również tarcza sprzęgła przylega do koła zamachowego i obraca się razem z nim. 

Animacja -> Kliknij "START"



Schemat 1: Działanie sprzęgła samochodowego



Zobacz także:

1.Jak dobrać odpowiednie sprzęgło?Zobacz
2.Działanie koła dwumasowegoZobacz
3.Budowa sprzęgła samochodowegoZobacz
4.Budowa koła dwumasowegoZobacz
5.Objawy zużycia sprzęgłaZobacz
6.Jak zapobiegać przedwczesnemu zużywaniu sie sprzęgła?Zobacz
7.Odpowietrzanie sprzęgłaZobacz
8.Regeneracja sprzęgłaZobacz
9.Wysprzęglik centralny CSC (Concentric Slave Cylinder)Zobacz
10.Jak używać sprzęgła w samochodzie?Zobacz
11.Najczęstsze powody awarii sprzęgła oraz uszkodzenia koła zamachowegoZobacz
12.Najważniejsze informacje o budowie, wymianie oraz cenach nowych i regenerowanych sprzęgieł dwumasowych.Zobacz
13.Sprzęgło spiekowe - budowa i działanieZobacz