Sprzęgło dwumasowe


Najważniejsze informacje o budowie, wymianie oraz cenach nowych i regenerowanych sprzęgieł dwumasowych.



Budowa i działanie sprzęgła dwumasowego

Sprzęgło dwumasowe jest to zestaw sprzęgła (3-elementowy – tarcza, docisk oraz - w zależności od modelu auta - wysprzęglik centralny lub łożysko wyciskowe) razem z dwumasowym kołem zamachowym.

Koło dwumasowe to koło zamachowe o zaawansowanej budowie. Posiada skomplikowaną wewnętrzną konstrukcję; składa się z dwóch mas – pierwotnej oraz wtórnej. Szczegóły budowy tej części możemy poznać w oddzielnym artykule.



Nowoczesna konstrukcja koła dwumasowego sprawia, że praca silnika staje się bardziej płynna, niwelując skutki uboczne nagłych, wysokich przypływów momentu obrotowego jednostki napędowej. Zamachowe koło dwumasowe jest nieodłącznym elementem współczesnych silników, gdyż wydłuża bezawaryjny okres pracy skrzyni biegów. Dzięki rozwiązaniom konstrukcyjnym mającym zastosowanie w tym typie koła zamachowego spada także zużycie paliwa pojazdu.

Koło dwumasowe
Rys.: Koło dwumasowe


Zużycie sprzęgła dwumasowego

Zastosowanie dwumasowego koła zamachowego wiąże się jednak z jego wrażliwością na uszkodzenia. Jest to jeden z newralgicznych punktów głównie silników diesla, podatnym na awarie. W silnikach benzynowych, w których ten typ koła zamachowego także znajduje zastosowanie, części te pracują bezawaryjnie zdecydowanie dłużej.

Średni interwał wymiany koła dwumasowego to 150-200 tyś. km.

Możemy jednak przyczynić się do wydłużenia żywotności tego podzespołu, stosując odpowiednie zasady jego użytkowania, takie jak: unikanie jazdy z małą prędkością utrzymując wysokie przełożenia skrzyni biegów, czy nieobciążanie nadmiernie auta np. holowaniem przyczepy o wysokiej ładowności. Więcej szczegółów znajdziesz w artykule nt. objawów zużycia koła dwumasowego.



Cena zakupu i wymiany sprzęgła dwumasowego

Wymiana sprzęgła dwumasowego to jedna z najdroższych potencjalnych napraw jaka czeka właściciela auta wyposażonego w ten typ sprzęgła. Koszt części waha się od 1000 PLN do nawet 7000 PLN, przy czym cena robocizny w zależności od modelu auta i nakładu pracy to zakres od 300 do nawet 800 PLN. Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się, ile kosztuje wymiana sprzęgła w Twoim samochodzie, zapytaj jednego z naszych zaufanych warsztatów najbliżej Twojej miejscowości o koszt robocizny. Kupując zestaw sprzęgła w naszym sklepie możesz odebrać do 10% rabatu na wymianę sprzęgła dwumasowego. Listę współpracujących z nami serwisów znajdziesz tutaj.

Koło dwumasowe
Rys.: Koło dwumasowe


Regeneracja sprzęgła dwumasowego

Właściciele aut wyposażonych w zamachowe koła dwumasowe często stoją przed dylematem kupna części używanych. Stanowczo odradzamy zakup używanych części układu sprzęgła dwumasowego, gdyż ciężko jest w pełni obiektywnie ocenić ich stan po samym wyglądzie. Nie mamy także 100% pewności, jaki przebieg mają za sobą oferowane przez sprzedawcę elementy mimo jego „najszczerszych” zapewnień. Zaś jeżeli chodzi o podzespoły regenerowane, technika stosowana do przeprowadzania renowacji tego rodzaju części nie jest jeszcze na tyle rozwinięta, aby można było mówić o porównywalnej wytrzymałości w stosunku do nowych sprzęgieł dwumasowych. Jedyna przewaga tych części nad nowymi to cena. Jednak biorąc ten czynnik pod uwagę, musimy uwzględnić jeszcze bardzo ważną kwestię – czas eksploatacji.

Sprzęgło dwumasowe
Rys.: Sprzęgło do koła dwumasowego


Czy warto kupić używane/regenerowane sprzęgło dwumasowe?

Pozwolimy sobie na przykładową kalkulację kosztów w stosunku do czasu użytkowania części:

W VW Passacie Pana Kowalskiego awarii uległ układ sprzęgła dwumasowego. Mechanik po oględzinach wycenił robociznę na 400 PLN i zalecił wymianę kompletnego układu sprzęgła wraz z kołem dwumasowym. Pan Kowalski z racji oszczędności zadecydował o zakupie części używanych z gwarancją rozruchową za 750 PLN, co stanowiło połowę ceny części nowych z dwuletnią gwarancją (1500 PLN). Z zapewnień sprzedawcy wynikało, iż sprzęgło ma za sobą 50 tyś przebiegu. Części zostały zamontowane. Auto zostało naprawione, objawy zużycia podzespołów zniknęły. Po 20 tyś. km objawy powróciły (po 1,5 roku). Pan Kowalski zdecydował tym razem o zakupie części nowych. Kupił fabrycznie nowy zestaw sprzęgła i powtórnie zlecił mechanikowi wymianę. Objawy ustały. Jak widać, ryzyko zakupu części używanych przyniosło Panu Kowalskiemu stratę w wysokości 1150 PLN (koszt części używanych + koszt robocizny).

Cena sprzęgła dwumasowego

    
 Cena sprzęgła dwumasowegoŚredni okres eksploatacjiKoszt robocizny
Części fabrycznie nowe1500 PLN150 - 200 tyś km400 PLN
Części regenerowane1000 PLN40 - 100 tyś km400 PLN
Części używane750 PLN0 - 50 tyś km400 PLN

Tabela: porównanie średnich kosztów części i robocizny na podstawie popularnego auta z silnikiem diesla średniej klasy (dane zebrane na podstawie opinii klientów i użytkowników różnych forum samochodowych)



Zobacz także:

1.Jak dobrać odpowiednie sprzęgło lub koło dwumasowe?Zobacz
2.Objawy zużycia koła dwumasowegoZobacz
3.Wymiana koła dwumasowegoZobacz
4.Naprawa koła dwumasowegoZobacz
5.Regeneracja koła dwumasowego/Zobacz
6.Działanie koła dwumasowegoZobacz
7.Objawy zużycia sprzęgłaZobacz
8.Sztywne koło zamachowe zamiast dwumasowego/Zobacz
9.Budowa koła dwumasowegoZobacz
10.Objawy zużycia sprzęgłaZobacz
11.Najczęstsze powody awarii sprzęgła oraz uszkodzenia koła zamachowegoZobacz