Sprzęgło i koło dwumasowe do BMW 5 E39

Wybierz pojazd modelu BMW 5 E39

BMW 5 (E39)

BMW 5 (E39)
Seria produkowana w latach:
1995.11 - 2003.06
Lata produkcji: 2000.02 - 2003.06Lata produkcji: 1999.04 - 2003.06
Lata produkcji: 1996.01 - 2000.09Lata produkcji: 2000.09 - 2003.06
Lata produkcji: 1995.11 - 2000.09Lata produkcji: 2000.09 - 2003.06
Lata produkcji: 1997.01 - 2003.06Lata produkcji: 2000.02 - 2003.06
Lata produkcji: 1996.01 - 2003.06Lata produkcji: 1995.11 - 2000.09
Lata produkcji: 1998.08 - 2000.09Lata produkcji: 2000.09 - 2003.06
Lata produkcji: 2000.09 - 2003.06Lata produkcji: 1996.04 - 1999.03
Lata produkcji: 1999.04 - 2003.06Lata produkcji: 1996.04 - 2003.06
Lata produkcji: 1998.10 - 2003.06




BMW E39 plasuje się w segmencie wyższej klasy średniej. BMW E39 klasyfikuje się jako auto premium. Model doczekał się licznych nagród i wciąż utrzymuje się na pozycji jednego z najlepiej sprzedających się samochodów takiej kategorii. Sprzedaż BMW E39 osiągnęła pułap ponad ośmiu milionów egzemplarzy.

Choć BMW E39 miało swoją premierę bez mała dwanaście lat temu, nadwozie, które zostało umieszczone w tym modelu trudno byłoby nazwać stary. Sylwetka samochodu jest wysoce atrakcyjna, ponieważ stanowi doskonale utrzymany balans pomiędzy dynamiką, którą charakteryzują się limuzyny produkowane przez markę BMW, a elegancją wyższej klasy auta. BMW E39 ma dość duże wymiary zewnętrzne, wynoszą one bowiem 4775 mm dla wersji sedan i 4805 mm dla kombi, jednak nie oznacza to, że przestrzeń pasażerska osiąga duże rozmiary.

Bagażnik kombi mieści 410 l. Wnętrze samochodu charakteryzuje się połączeniem stylu eleganckiego ze sportowym, co stanowi niejako o rozpoznawalności marki Model BMW E39 to propozycja przede wszystkim dla koneserów. Auto bez wahania mogłoby stawać w konkury z wieloma samochodami sportowymi.

W pierwszej fazie produkcji w aucie znajdowały się 6-cylindrowe silniki rzędowe oraz motory benzynowe 2.0, 2.5 i 2.8, których moc wahała się od 150 do 193 KM. Każdy z modeli posiada system zmniennych faz rozrządu VANOS. Wartym uwagi jest także fakt, że nawet jeśli mamy doczynienia z 2-litrową jednostką, to pozwala ona nam na rozpędzenie pojazdu od 0 do 100 km/h w czasie10,2 s. Z kolei jednostki 2,5 l, której moc wynosi 170 KM lub 192 KM zadowolą każdego kierowcę, dla którego szybkość jazdy jest równa byciu szczęśliwym. W 1998 koncer BMW wypuścił na rynek wersję specjalną samochodu o mocy 400 KM.

Dla użytkowników problematyczne może okazać się wielowahaczowe zawieszenie, ponieważ w całości jest ono wykonane ze stopów materiału jakim jest aluminium. Wjechanie w większą dziurę może w tym przypadku spowodować mus wymiany całego zawieszenia, któe niestety jest dość kosztowne i kłopotliwe.

BMW E39 - specyfikacja

Model E39 był czwartą generacją serii 5, w 1995 roku zastąpił na rynku swojego poprzednika czyli BMW E34, w roku 2003 zastąpił go natomiast model E60. Dłużej, bo do 2004 roku produkowano pojazdy z nadwoziem typu kombi, które miało swoją premierę w roku 1997. W owym czasie seria 5 była "środkowym" modelem w gamie producenta, pozycjonowana między seriami 3 a 7. BMW E39 należało do segmentu E, czyli wyższej klasy średniej, a więc posiadał bardzo bogate wyposażenie i charakteryzował się wysokim komfortem, jak także charakterystycznym dla BMW sportowym duchem. BMW E39 występowało w nadwoziach: czterodrzwiowy sedan oraz pięciodrzwiowe kombi.

Co charakterystyczne dla BMW model ten występował z bardzo szeroką gamą silnikową, w ofercie było aż 15 jednostek napędowych:

  • Sześciocylindrowe rzędowe silniki benzynowe, o pojemnościach skokowych: 1991 cm3 (520i), 2171 cm3 (520i), dwie jednostki różniące się mocą o pojemności 2494 cm3 (523i oraz 525i), 2793 cm3 (528i), oraz 2979 cm3 (530i)
  • Ośmiocylindrowe widlaste silniki benzynowe, o pojemnościach skokowych: 3498 cm3 - dwie jednostki różniące się mocą (535i), 4398 cm3 (540i), oraz w topowym modelu M5 silnik o pojemności 4941 cm3
  • Czterocylindrowy rzędowy, turbodoładowany, silnik wysokoprężny zasilany pompą wtryskową, o pojemności 1951 cm3 (520d)
  • Sześciocylindrowy rzędowy, turbodoładowany, silnik wysokoprężny zasilany pompą wtryskowa, o pojemności 2496 cm3 (525tds)
  • Sześciocylindrowe rzędowe, turbodoładowane, silniki wysokoprężne zasilane systemem common rail, o pojemnościach 2497 cm(525d), oraz dwie różniące się mocą jednostki o pojemności 2926 cm(530d). 

Silniki te były łączone z pięcio- lub sześciobiegową (tylko w modelach 540i i M5) skrzynią manualną, lub cztero- lub pięciobiegową skrzynią automatyczną, z której napęd przenoszony był na koła tylne. 

Przednie zawieszenie skonstruowano w oparciu o kolumny Macphersona, z tyłu znalazło się zawieszenie wielowahaczowe systemy Z-link, znanego także z BMW E38 (większa seria 7). Liczne elementy zawieszenia zostały wykonane z aluminium dla zmniejszenia ich masy. 

BMW E39 - sprzęgło

Modele ze skrzynią manualną posiadają sprzęgło tarczowe cierne o średnicy 230 mm lub 240 mm, sprzęgło jest sterowane hydraulicznie. Ważne jest dopasowanie sprzęgła do specyfikacji naszego pojazdu, w BMW E39 występuje kilka nieznacznie różniących się modeli sprzęgieł montowanych w zależności od typu zastosowanego silnika i skrzyni biegów.

BMW E39 - koło dwumasowe

Wszystkie wersje silnikowe wyposażone w manualne skrzynie biegów zostały w BMW E39 wyposażone w dwumasowe koło zamachowe, jego stosowanie ma zapobiec przenoszeniu się drgań silnika na układ napędowy i nadwozie, co poprawia komfort jazdy oraz trwałość podzespołów przeniesienia napędu. Koło takie składa się dwóch niezależnych elementów połączonych tłumikiem drgań, który niweluje drgania powstałe w układzie korbowo-tłokowym związane z nierównomiernością pracy jaka występuje w silnikach tłokowych. Koła takie mimo wielu zalet, są także dużo mniej trwałe od tradycyjnego, litego koła zamachowego i zaleca się by przy okazji wymiany sprzęgła kontrolować ich stan, a w razie stwierdzenia usterek dokonać wymiany.