ABARTH
ALFA ROMEO
AUDI
BMW
CHEVROLET
CHRYSLER
CITROEN
DACIA
DAEWOO
DAIHATSU
DODGE
FIAT
FORD
FORD USA
FSO
HONDA
HYUNDAI
INFINITI
ISUZU
IVECO
JAGUAR
JEEP
KIA
LANCIA
LAND ROVER
LDV
LEXUS
MAZDA
MERCEDES
MINI
MITSUBISHI
NISSAN
OPEL
PEUGEOT
PORSCHE
RENAULT
ROVER
SAAB
SEAT
SKODA
SMART
SSANGYONG
SUBARU
SUZUKI
TOYOTA
VOLVO
VW
Redirecting...
Produkty
fabrycznie nowe
Wszystkie części w naszym sklepie są fabrycznie nowe i oryginalnie zapakowane.
Do każdego zamówienia dołączamy paragon lub fakturę VAT.
Gwarancja
24 miesiące
Każdy produkt objęty jest 2-letnią gwarancją producenta części, bez limitu kilometrów.
Darmowa
wysyłka
Zamów teraz, a doręczymy jutro lub pojutrze.
Zamówienia złożone do godziny 12:00 dostarczamy zwykle w kolejny dzień roboczy.
30 dni
na zwrot
Kupuj bez obaw sprzęgła i koła dwumasowe przez Internet.
Dajemy Ci aż 30 dni na bezpłatny zwrot lub wymianę towaru.
Rabat 10%
na montaż
Zamów sprzęgło lub koło dwumasowe i odbierz do 10% rabatu na montaż w jednym z ponad 100 warsztatów partnerskich w całej Polsce.
Sprawdź listę warsztatów.
Zarówno auta z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów posiadają sprzęgła. Jako część układu przeniesienia napędu są one nieodzowne do transportowania mocy i momentu obrotowego z silnika docelowo na koła. Ze względu na zmieniające się warunki na drodze, często zachodzi potrzeba zmiany biegów lub rozłączenia napędu ze względu na postój. Sprzęgło umożliwia dokonanie tego bez obciążania jednostki napędowej.
Ze względu na różnorodność skrzyni biegów, konieczne było stworzenie odrębnych systemów przenoszących moment obrotowy i moc z silnika. W ten sposób powstały cieszące się wielką popularnością sprzęgła cierne, sprzęgło hydrokinetyczne znane także jako konwerter momentu obrotowego, a także elektromagnetyczne. Ich konstrukcje się różnią, dzięki czemu znajdują zastosowanie w odrębnych kategoriach pojazdów silnikowych.
Sprzęgło hydrokinetyczne - zdjęcie poglądowe
Zaprojektowana prawie 150 lat temu koncepcja sprzęgła hydrokinetycznego, znanego też jako zmiennik momentu, sprawdziła się we współpracy z automatyczną skrzynią biegów. Hermann Föttinger założył, że tarczę i docisk stosowany w tradycyjnych sprzęgłach ciernych zastąpi płyn hydrauliczny. Stosowaną cieczą mógł być olej, woda lub emulsja. Wprawiona w ruch miała za zadanie napędzać pompę i turbinę umieszczone w tej samej obudowie wykorzystując bezwładność płynu. W XXI wieku udało się zoptymalizować projekt sprzęgła hydrokinetycznego.
Sprzęgło hydrokinetyczne, podobnie jak cierne, przenosi siłę napędową między wałem korbowym a skrzynią biegów. Początek pracy sprzęgła wymaga wprawienia w ruch cieczy wypełniającej je do 70-80% objętości. Zadanie to przejmuje wirnik pompy, który ulokowano na wale korbowym. Po przeciwległej stronie znajdują się łopatki wirnika turbiny. To one odbierają energię kinetyczną pochodzącą z ruchu wirowego cieczy i zamieniają ją w energię mechaniczną. Pompa i turbina pracują w jednej obudowie, ale z różnymi prędkościami. Tylko w ten sposób mogą pozostać w ruchu. Odpowiada za to automatycznie regulowana objętość płynu (najczęściej oleju).
Wspomniana różnica prędkości i jej konieczność zachowania wynika z braku fizycznego połącznia wirnika turbiny z wirnikiem pompy. W rezultacie energia kinetyczna jest przekazywana z opóźnieniem. Ponadto wirnik pompy, jako element aktywny, jest napędzany przez jednostkę napędową - silnika. Z kolei turbina, będąc czynnikiem biernym, jest w pełni zależna od pracy pompy. Aby przekazać moc na skrzynię biegów, ta pierwsza musi pracować na wyższych obrotach niż wirnik pompy. Widać więc, że technologia, która z zasady ma wiele plusów, na tym etapie generuje straty zmniejszające wydajność tego rozwiązania. Dlatego sprzęgło tego rodzaju nie nadaje się do sportowych modeli samochodów, które mają się charakteryzować wysokim przyspieszeniem i wydajnością skrzyni biegów.
Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Praca z ciągłym poślizgiem musi przełożyć się na wydajność silnika, a tym samym na zwykle większe spalanie, porównując z tradycyjnymi sprzęgłami. Jest to jednak kompromis względem mniejszej awaryjności sprzęgła hydrokinetycznego, wynikającej z:
Konwerter momentu obrotowego - inna nazwa sprzęgła hydrokinetycznego
W nowych samochodach problem spalania został częściowo zniwelowany przez możliwość czasowego sprzężenia konwertera podczas dłuższej jazdy na wyższych obrotach z dużą prędkością. Za funkcję tę odpowiada tarcza "lock-up", będąca stosunkowo nowym rozwiązaniem.
Przekładnia hydrokinetyczna nie jest jedynie domeną starych samochodów, chociaż montowana była od dziesięcioleci w samochodach z automatyczną skrzynią biegów w wydaniu klasycznym. Z czasem co prawda wprowadzono nowsze rozwiązania tj. sekwencyjna czy dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Jednak do dnia dzisiejszego nawet renomowane marki fabrycznie montują sprzęgła hydrokinetyczne w nowych pojazdach. Dobrym przykładem może być BMW 5 generacji E60 czy AUDI A6, C5 i C6.
Podobnie, sprzęgła hydrokinetyczne znajdują zastosowanie w ciężkich pojazdach ze względu na wysoką efektywność podczas ruszania i nabierania prędkości. W praktyce sprawdzają się zatem wszędzie tam, gdzie ponad przyspieszenie stawia się płynność i komfort jazdy.
Wspomniane rozwiązanie jest również cenione w pojazdach terenowych, jako że dobrze tłumi drgania i zabezpiecza poszczególne podzespoły przed nagłymi przeciążeniami wynikającymi z trudnego terenu.
Większość awarii sprzęgła w samochodach z automatyczną skrzynią biegów jest spowodowana uszkodzeniem konwertera momentu obrotowego. Niektóre objawy mogą jednak dotyczyć samej skrzyni biegów, a ocenić mogą to fachowcy w warsztacie specjalizującym się w tego typu naprawach. Niepokojącym objawem wskazującym, że sprzęgło hydrokinetyczne wymaga wymiany bądź regeneracji są:
Objawy są zatem zbliżone do tych, które generują manualne skrzynie biegów.
Sprzęgło hydrokinetyczne w przekroju
Choć sprzęgło hydrokinetyczne zdecydowanie lepiej wymienić niż regenerować, ze względu na wysoki koszt naprawy, niektórzy próbują naprawiać zużyty element. W takiej sytuacji dobrze jest poszukać fachowców o dobrej renomie. Regeneracja konwertera może bowiem przynieść czasowe rozwiązanie problemu jedynie wtedy, kiedy zostanie poprawnie wykonana. W ramach naprawy, po otwarciu obudowy, wymienia się zużyte elementy na nowe, a pozostałe dokładnie oczyszcza. Ważnym elementem warunkującym poprawną pracę jest dokładne zaspawanie elementu oraz wyważenie dynamiczne sprzęgła. Po zakończeniu regeneracji przeprowadza się dokładne testy.
Podsumowując, sprzęgło hydrokinetyczne, mimo przeszło 100 letniej tradycji, wciąż jest cenionym rozwiązaniem technologicznym. Chociaż pojawiają się nowsze rozwiązania, nie wydaje się, aby miało szybko zostać wycofane z obiegu. Ma ono swoje wady i zalety.
Do największych plusów należałoby zaliczyć:
Niewątpliwie wadami można nazwać:
Jak widać, bilans strat i zysków przedstawia się podobnie. Przekładnia hydrokinetyczna nie nadaje się do każdego pojazdu. W wielu wypadkach jest jednak ceniona, a ze względu na swoje właściwości nie znajduje wystarczająco konkurencyjnego rozwiązania. Wybór pojazdu z takim sprzęgłem będzie więc w dużej mierze determinowany stylem jazdy kierowcy i przeznaczeniem samochodu.
Nasi konsultanci są do Państwa dyspozycji w godzinach:
8:00-18:00 od poniedziałku do piątku,
8:00-14:00 w soboty.
Jeśli nie odbierzemy, na pewno oddzwonimy!
8:00-18:00 od poniedziałku do piątku, 8:00-14:00 w soboty.
22 251 23 27Informujemy, że w celu poprawienia jakości obsługi Klienta rozmowy telefoniczne mogą być rejestrowane. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, skontaktuj się z nami za pośrednictwem formularza kontaktowego lub wiadomości e-mail. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności dotyczącej kontaktów mailowych i telefonicznych..
W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN.
Wyślij do nas wiadomość poprzez formularz kontaktowy.
Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sprzeglo.com.pl, z siedzibą w Warszawie przy Al. Krakowskiej 173, w celu odpowiedzi na moją wiadomość poprzez e-mail.
* pole wymagane
Podaj nr VIN albo załącz zdjęcie
LUB
załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego pojazdu
Wybierz rodzaj części
Niepoprawny adres e-mail
Wyrażam zgodę na jednorazowe przedstawienie oferty oraz akceptuję politykę prywatności.
Akceptuj Regulamin
Trwa wysyłanie formularza
Dziękujemy za wysłanie formularza.
Odpowiedź otrzymasz w ciągu 24 godzin!
W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN
* Pole wymagane
Twój komentarz został dodany i będzie widoczny jak tylko zatwierdzi go moderator.
Pomyślnie dołączyłeś do programu.