Zadzwoń (22) 251 23 27

4.98/5 (385 ocen)

Sprzeglo.com.pl

Brak produktów

Do ustalenia Wysyłka
Razem

Przejdź do koszyka

Wyszukaj auto

Dwumasa w benzynie

Dwumasowe koło zamachowe budzi wiele kontrowersji pośród kierowców - jest to nie najtańszy element, który znajduje swoje zastosowanie w coraz większej liczbie samochodów. W przeszłości dwumasa montowana głównie w silnikach diesla, obecnie gości także w niektórych benzyniakach. Czy zastosowanie koła dwumasowego w pojazdach z silnikiem benzynowym ma swoje zastosowanie? Jak przekłada się to na awaryjność całego układu napędowego? A także co zrobić, żeby wydłużyć żywot dwumasy w benzynie?

Budowa koła dwumasowego

Dwumasa w beznynie

Koło zamachowe dwumasowe składa się z dwóch mas - pierwotnej i wtórnej. Dzięki temu, że nie są one połączone ze sobą na stałe i mogę obracać się względem siebie aż o 80 stopni, a moment obrotowy z jednej masy na drugą jest przenoszony za pośrednictwem amortyzujących wibracje sprężynom łukowym, dwumasa świetnie eliminuje drgania i wydłuża żywotność pozostałych elementów układu napędowego.

Nie ulega wątpliwości, że dwumasa nie należy do najtańszych części do wymiany. Biorąc jednak pod uwagę, jak bardzo odciąża sprzęgło oraz skrzynię biegów z wibracji przenoszonych z silnika w trakcie odpalania i późniejszej pracy, można powiedzieć, że dwumasa jest swego rodzaju bezpiecznikiem całego układu napędowego i choć sama może podlegać wymianie szybciej niż byśmy sobie tego życzyli, uchroni pozostałe podzespoły przed zbyt szybkim zużyciem.

Zastosowanie dwumasy

Ze względu na dużą wytrzymałość dwumasy na wysokie obciążenia oraz świetne tłumienie drgań, element ten był początkowo dedykowany do współpracy z silnikami wysokoprężnymi.

Wielu zastanawia się, czy w benzynie jest dwumasa. Ze względu na jednoczesne świetnie tłumienie drgań oraz wytrzymałość na wysokie obciążenia, dwumasy pierwotnie były dedykowane silnikom wysokoprężnym. Obecnie, ze względu na postęp technologiczny i zwiększenie mocy silników benzynowych przy jednoczesnym zmniejszeniu ich gabarytów, koło dwumasowe ma swój uzasadnione byt i w benzynie. A ponieważ silniki wolnossące nadal są mniejszym obciążeniem dla dwumasowego koła zamachowego, awarie tego elementu w benzynie są rzadsze niż w pojazdach z silnikiem diesla.

Zalety dwumasy w benzynie

Koło dwumasowe w benzynie

Zadaniem dwumasowego koła zamachowego jest przenoszenie momentu obrotowego z silnika do pozostałych części układu napędowego przy jednoczesnym wytłumieniu drgań i wibracji. Wpływa to korzystnie na komfort jazdy kierowcy i pasażerów - nie czujemy drgania podwozia czy skrzyni biegów, a sama jazda jest też płynniejsza i zdecydowanie bardziej cicha. Jednak oprócz tej zalety, dwumasa spełnia także inne, równie ważne, jeśli nie ważniejsze zadanie - chroni sprzęgło, skrzynię biegów, wał korbowy i pozostałe elementy układu napędowego przed drganiami, które na dłuższą metę uszkadzają układ i prowadzą do poważnych usterek i kosztownych napraw.

Jakie są objawy awarii koła dwumasowego?

Na samym początku warto podkreślić, że jednoznacznej i pewnej diagnozy może dokonać jedynie wprawiony mechanik po demontażu skrzyni biegów i koła dwumasowego. Wynika to z faktu, że objawy podobne do uszkodzenia dwumasy mogą pojawić się ze względu na usterkę zupełnie innych układów. Poniżej przedstawiamy sygnały, które mogą świadczyć o awarii koła dwumasowego. Aby jednak mieć stuprocentową pewność, że to dwumasa, należy udać się do sprawdzonego warsztatu samochodowego.

Najczęstsze objawy uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego to:

  • niepokojące dźwięki przy odpaleniu i gaszeniu silnika,
  • głośne uderzenia i stuki przy przyspieszaniu z niskich prędkości obrotowych silnika,
  • dziwne dźwięki i silne wibracje na biegu jałowym dobiegające z okolic skrzyni biegów,
  • szarpanie przy przyspieszaniu z niskich prędkości obrotowych,
  • wibracje przenoszone na podwozie oraz karoserię,
  • odczuwalne drżenie pedału sprzęgła.

Koło dwumasowe - wymiana

Aby uniknąć przykrych i kosztownych konsekwencji jazdy z uszkodzoną dwumasą, nie należy zwlekać z jej wymianą na nową. Elementy od zaufanych producentów można zakupić tanio w sklepie internetowym Sprzeglo.com.pl. Skorzystasz tam także z bezpłatnych rad ekspertów, którzy pomogą Ci zweryfikować części dedykowane dla Twojego samochodu.

Przy okazji wymiany dwumasy, warto rozważyć możliwość jednoczesnej wymiany sprzęgła w cenie jednej robocizny u mechanika. Ponieważ elementy te zwykle mają podobną żywotność, a zakup zestawu jest tańszy niż osobnych części, taka decyzja może się okazać rozsądnym wyborem dl;a portfela kierowcy.

Dwumasa benzyna - wskazówki jak dbać

Aby wydłużyć żywotność dwumasy, należy pamiętać o kilku prostych zasadach. Ważne jest każdorazowe wciskanie pedału sprzęgła przy odpalaniu i gaszeniu silnika. Unikajmy jazdy na zbyt niskich obrotach i redukujmy bieg przy manewrach takich jak wyprzedzanie czy jazda pod górkę. Dwumasowe koło zamachowe nie lubi gwałtownej jazdy - starajmy się prowadzić samochód płynnie, bez szarpania. Dzięki temu Twoje dwumasowe koło zamachowe będzie służyć Ci latami.






cert-image
logo

Chcesz otrzymać bezpłatną ofertę części dedykowaną numerowi VIN Twojego auta? Podaj poniższe dane!

RODZAJ CZĘŚCI*
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Jeśli chcesz żebyśmy do Ciebie zadzwonili podaj numer telefonu

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Wyrażam zgodę na jednorazowe przedstawienie oferty oraz akceptuję politykę prywatności.

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.

Zapytaj o produkt

W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN

* Pole wymagane