Zadzwoń (22) 251 23 27

4.98/5 (oceny: 487)

Sprzeglo.com.pl
Wyszukaj auto

Objawy kończącego się sprzęgła

Zużyte sprzęgło czasem powoduje całkowite unieruchomienie pojazdu, co jest na tyle istotnym objawem, że nie sposób go przeoczyć. Tak dzieje się w przypadku skrajnego zużycia sprzęgła lub nagłej awarii (jak np. pęknięcie docisku, łapy sprzęgła, czy rozszczelnienie wysprzęglika). Najczęściej jednak sprzęgło nie psuje się nagle. Przed całkowitym unieruchomieniem auta, pojawiają się objawy, które powinny niepokoić i skłonić do wizyty u mechanika. Pozwala to uniknąć konieczności holowania samochodu i uciążliwej awarii, a także niedotarcia do celu podróży. Nie lekceważąc objawów zużycia układu napędowego podczas jazdy, możemy w porę wymienić nowe elementy na nowe.

Jak objawia się zużyte sprzęgło?

Problem w tym, że nie każdy kierowca jest w stanie wychwycić moment, gdy sprzęgło wymaga wymiany. Wymaga to bacznej obserwacji swojego pojazdu. Nawet mimo to, często nie ma możliwości pełnego stwierdzenia lub wykluczenia awarii. Nieraz konieczne są odwiedziny u mechanika. Zdarzają się również sytuacje, gdzie tylko demontaż części pozwoli na zweryfikowanie awarii.

nowe sprzęgło

Weryfikacja uszkodzonego sprzęgła

Są jednak pewne objawy zużycia, które dosyć łatwo zauważyć. Do najczęściej występujących objawów możemy zaliczyć:

  • ślizganie się sprzęgła,
  • "wysokie branie" sprzęgła,
  • nieprzyjemny zapach w kabinie auta,
  • szarpanie przy ruszaniu,
  • brak możliwości zmiany biegów,
  • brak możliwości włączenia "jedynki" i biegu wstecznego podczas pracy na biegu jałowym,
  • drżenie lewarka zmiany biegów.

Kilka najbardziej ważnych objawów omówimy nieco szerzej.

Ślizganie sprzęgła

Efekt ślizgania się sprzęgła występuje wtedy, gdy podczas dodawania gazu rosną obroty wału korbowego, a prędkość samochodu nie lub bardzo powoli. Widzimy na obrotomierzu gwałtowny wzrost wskazań, a prędkość rośnie ociężale. Wynika to z bardzo dużego zużycia tarczy sprzęgła, docisku lub koła zamachowego. Takie elementy nie są w stanie wytworzyć odpowiedniej siły tarcia do napędzania pojazdu. Sprzęgło cierne działa w oparciu o właśnie to prawo fizyki - tarcie. Okładziny cierne zarówno tarczy sprzęgła, jak i docisku ulegają stopniowemu zużyciu wraz z użytkowaniem pojazdu.

Co zrobić ze ślizgającym się sprzęgłem?

Już pierwszy "poślizg" sprzęgła zauważony przez użytkownika musi skłonić kierowcę do wizyty w warsztacie. Wskazuje on na bardzo duże zużycie sprzęgła. W tym przypadku nie obędzie się bez wymiany sprzęgła na nowy element. Ważne, aby nie zlekceważyć ślizgającego się sprzęgła. Prowadzi to do przegrzania sprzęgła i koła zamachowego, a w konsekwencji do uszkodzenia tego elementu. Jest to szczególnie istotne w przypadku koła dwumasowego. Dwumasa jest elementem bardzo drogim w wymianie. Ślizgające się sprzęgło generuje ogromne temperatury. Przegrzanie powoduje często odkształcenie powierzchni ciernej koła zamachowego. W przypadku dwumasy dyskwalifikuje ją to z użycia - trzeba kupić nowe koło dwumasowe. W przypadku koła jednomasowego, możliwe jest przetoczenie jego powierzchni, jednak w przypadku poważnego zniekształcenia, ilość materiału, jaką należy "zebrać" z takiego koła może być na tyle duża, że sprzęgło przeznaczone do danego silnika i pojazdu nie pasuje lub nie działa prawidłowo. Potrzebna byłaby grubsza tarcza, inny docisk - a takie elementy nie są dostępne na rynku.

Ślizgające się sprzęgło z kołem dwumasowym

Gdy sprzęgło ślizga się w aucie z kołem dwumasowym, jest to przyczyna wymiany zarówno sprzęgła, jak i dwumasy. Takie działanie zapewni poprawne działanie całego układu. Koło dwumasowe, które zostało przegrzane może ulec również innemu uszkodzeniu niż zniszczenie powierzchni ciernej. Może dojść do uszkodzenia tłumików drgań wewnątrz. Sprężyny odpowiadające za tłumienie i połączenie masy pierwotnej i wtórnej pracują w obecności smaru. Przez wysoką temperaturę, smar wypływa ze swojego miejsca pracy i traci swoje właściwości. Wtedy również koło dwumasowe nadaje się wyłącznie do wymiany.

Nowe sprzęgło się ślizga

Czasem dochodzi do sytuacji, gdy zupełnie nowe sprzęgło zaczyna się ślizgać po przejechaniu bardzo niewielu kilometrów lub wręcz od razu. Oto najczęstsze powody takiej sytuacji:

  • zużyte koło zamachowe,
  • niepoprawny montaż sprzęgła samonastawnego,
  • złe dobranie sprzęgła,
  • awaria układu wysprzęglania.

Oprócz zużytego koła zamachowego, o czym mowa była wyżej, częstą przyczyną jest montaż sprzęgła samonastawnego bez odpowiedniej wiedzy i narzędzi. Takie sprzęgło posiadają docisk samoregulujący. Konstrukcja ta zwiększa komfort jazdy. Montaż takiego elementu wymaga jednak użycia specjalistycznego narzędzia. Bez niego, poprawne zamontowanie jest często niemożliwe. Dochodzi wtedy do sytuacji, gdy od razu po wymianie sprzęgła nie działa ono prawidłowo lub dzieje się to po kilkuset kilometrach. Docisk samonastawny, który był nieprawidłowo zamontowany nadaje się wyłącznie do wyrzucenia. Warto upewnić się, że mechanik, który podejmuje się wymiany w naszym aucie ma odpowiednie kompetencje i przygotowanie. Coś, co wydaje się oczywistością niestety nie zawsze ma zastosowanie w rzeczywistości.

Objawy ślizgania sprzęgła po wymianie na nieużywane elementy pojawia się również czasem przy złym doborze sprzęgła. Każde auto posiada wyłącznie jeden zestaw sprzęgła, który jest prawidłowy. Wymiana sprzęgła powinna zawsze być poprzedzona prawidłowym doborem. Zdarza się, że sprzęgło, które wygląda identycznie po montażu skrzyni biegów ni działa. Może okazać się, że np. grubość okładzin tarczy lub wysokość docisku różniła się kilkoma milimetrami i sprzęgło zużywa się w ciągu 1 000 kilometrów, zamiast służyć bezawaryjnie przez kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy. Aby uniknąć problemów z doborem, konsultanci naszego sklepu dobierają prawidłowy zestaw według numeru VIN. Przy zakupie wybierz zawsze kompletny zestaw - to gwarancja powodzenia.

"Wysokie branie" sprzęgła

Jednym z pierwszym objawów, aby wymienić sprzęgło jest jego wysokie branie. Objawia się to tym, że pedał sprzęgła należy dość znacząco puścić, aby auto ruszyło z miejsca z odpalonym silnikiem i włączonym biegiem. Zjawisko coraz wyższego brania sprzęgła jest naturalne i występuje tak naprawdę przez cały okres użytkowania samochodu. Gdy jednak zakres pracy sprzęgła zmniejsza się w znaczący sposób, jest coś co można zdefiniować jako pierwsze objawy zużycia sprzęgła.

Co zrobić gdy sprzęgło wysoko bierze?

Gdy zauważymy to w naszym aucie, zdecydowanie należy udać się do serwisu po diagnozę. Następstwem z pewnością będzie ślizganie sprzęgła lub inny poważny objaw, a ostatecznie całkowita awaria. Wcześniej, niż ona nastąpi, można jednak zareagować wymianą sprzęgła na nowe, co uchroni nas przed ostatecznym unieruchomieniem auta. Wybierając części do samochodu, należy zawsze dobrać je według numeru VIN. Warto zapoznać się z tym, jakiej jakości są oferowane podzespoły. Na sprzęgle nie warto oszczędzać. Kierowca samochodu powinien wyrazić zgodę wyłącznie na montaż części z najwyższej półki. Wybór elementów regenerowanych lub używanych rozwiązuje kłopot na bardzo krótko. Sprzęgło jest ważnym podzespołem, przekazującym moc z silnika do skrzyni biegów. Działa na nie duży moment obrotowy. To sprawia, że wymagania co do jakości są bardzo wysokie. Tak naprawdę tylko kilka firm na świecie oferuje produkty dzięki którym można wymienić sprzęgło odpowiedniej jakości.

Sprzęgła samonastawne

Do bardzo wielu nowoczesnych samochodów montowane są sprzęgła samonastawne. Takie rozwiązanie sprawia, że pedał sprzęgła nie bierze coraz wyżej wraz ze zużyciem okładzin. Wciśnięciu pedału sprzęgła towarzyszą takie same odczucia po 10 000, jak i 100 000 km od wymiany. Jak w takim samochodzie zwrócić uwagę na powyższe objawy? W autach z systemami takimi jak LuK SAC, czy Sachs Xtend, awaria objawia się kierowcy najczęściej w postaci ślizgania się sprzęgła.

Nie da się włączyć biegu przy włączonym silniku

Bardzo istotnym objawem uszkodzonego ostatecznie sprzęgła jest niemożliwość włączenia biegu pierwszego lub wstecznego przy jałowych obrotach silnika. Przez to tracimy szansę ruszania samochodem z miejsca.

Czemu nie da się włączyć biegu?

Jest kilka głównych przyczyn braku możliwości uruchomienia biegu po uruchomieniu silnika:

  • tarcza sprzęgła jest już mocno zużyta,
  • uszkodzenie sprężyny talerzowej docisku,
  • awaria skrzyni biegów samochodu,
  • uszkodzenie układu wysprzęglania.

Czemu przy zgaszonym silniku samochodu można zmieniać biegi?

Często kierowcy zastanawiają się, dlaczego po uszkodzeniu sprzęgła samochodu biegi da się zmieniać przy wyłączonym silniku. Jest to sytuacja normalna - wtedy wał korbowy silnika nie kręci się, dzięki czemu możliwa jest zmiana biegów "na sucho".

Zużycie sprzęgła

Często zadawane jest pytanie, ile czasu od wymiany sprzęgła pojazdu można pokonać, aż objawi się jego zużycie. Zużycie okładzin ciernych postępuje cały czas podczas jazdy samochodu. Nie da się jednak określić, jaki przebieg od wymiany da się bezawaryjnie pokonać. Zależy to od zbyt wielu czynników. Przede wszystkim od danego modelu samochodu. Szybkość zużywania jest cechą specyficzną. Są pojazdy, gdzie z nowym sprzęgłem da się przejechać znacznie więcej, niż w innych. Nierzadko są to elementy tego samego producenta. Jednak choćby przebieg krzywych mocy i momentu obrotowego jest inny dla każdego silnika i auta. Sam kierowca jest również w stanie przedłużyć - lub skrócić czas do zużycia sprzęgła. Istnieje pewien zbiór dobrych praktyk, które wpływają na przedłużenie żywotności części i polegają na przyjęciu prawidłowego stylu jazdy.

Popularne zestawy sprzęgieł



Co robić, aby przedłużyć okres użytkowania sprzęgła?

Przede wszystkim na zużycie części wpływa agresywna jazda. "Palenie gumy", bardzo gwałtowne zmiany biegów, czy agresywne przyspieszenia powodują zużycie wszystkich mechanizmów samochodu, ale układ napędowy odczuwa to najmocniej. Warto również dbać o ogólny stan silnika i innych podzespołów. Nowoczesny samochód często działa jak "układ naczyń połączonych", co powoduje że zaniedbania w serwisowaniu przekładają się na bardzo wiele części.

Tuning a zużycie sprzęgła

Bardzo popularny od wielu lat tuning elektroniki samochodów z silnikami turbodoładowanymi bardzo negatywnie odbija się na koła dwumasowe i szybkość zużycia sprzęgła.

Osoby zajmujące się popularnym chip tuningiem rzadko mówią o tym klientom, jednak podniesienie parametrów seryjnego motoru nigdy nie odbywa się bez konsekwencji. Pierwszym "poszkodowanym" jest właśnie układ napędowy samochodu. Nawet niewielkie podniesienie mocy przekłada się na inną charakterystykę pracy jednostki napędowej niż założone przez producenta. Moment obrotowy, szczególnie w dieslach rośnie bardzo gwałtownie, co jest przyjemne dla kierowcy, jednak wpływa na to, że sprzęgła i koła dwumasowe ulegają uszkodzeniom.

Popularne Dwumasy i zestawy sprzęgła z kołem dwumasowym



Jaki jest koszt wymiany sprzęgła?

Cena wymiany sprzęgła składa się z dwóch głównych składowych. Oprócz kosztu nowych części należy wziąć pod uwagę cenę usługi. Mechanicy "kasują" dosyć spore kwoty za tę operację, ponieważ wymaga dużego nakładu pracy i użycia specjalistycznych narzędzi. Z tego powodu, nie wolno dopuścić, żeby tę operację należało powtarzać. Zawsze należy wybrać części z najwyższej półki i w miarę możliwości wymienić kompletny zestaw sprzęgła. Konsultanci naszego sklepu pomagają w wyboru jak najlepszej opcji jeżeli chodzi o cenę i jakość. Zaufanie sprawdzonym markom i użycie kompletu sprzęgła gwarantuje doskonałą pracę auta.






cert-image
logo

Chcesz otrzymać bezpłatną ofertę części dedykowaną numerowi VIN Twojego auta? Podaj poniższe dane!

RODZAJ CZĘŚCI*
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Jeśli chcesz żebyśmy do Ciebie zadzwonili podaj numer telefonu

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Wyrażam zgodę na jednorazowe przedstawienie oferty oraz akceptuję politykę prywatności.

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.

Zapytaj o produkt

W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN

* Pole wymagane