22 251 23 27

8:00-18:00

DZISIAJ TANIEJ

1

1

:

1

1

:

1

1

Z KODEM RABAT30

-30zł

4.98/5 (oceny: 972)

Sprzeglo.com.pl

Brak produktów

Do ustalenia Wysyłka
Razem

Przejdź do koszyka

Wyszukaj auto

Sprzęgło hydrokinetyczne objawy

Sprzęgło hydrokinetyczne spotykane w samochodach z automatyczną skrzynią biegów to element bez którego jazda samochodem byłaby praktycznie niemożliwa. Jakie są zalety i wady sprzęgła hydrokinetycznego? W jaki sposób objawia się jego uszkodzenie?

Objawy sprzęgła hydrokinetycznego

Funkcje i budowa sprzęgła hydrokinetycznego

Ze względu na charakterystykę pracy silnika spalinowego, w układzie napędowym konieczne jest zastosowanie rozwiązania, które zmagazynuje i przekaże energię kinetyczną także w trackie innych suwów niż praca. Ponadto niezbędna jest możliwość rozłączania połączenia silnika ze skrzynią biegów, tak aby możliwa była zmiana biegów oraz zatrzymanie pojazdu bez konieczności wyłączania jednostki napędowej.

W samochodach z manualną skrzynią biegów spotkamy najczęściej dwumasę z sprzęgłem ciernym, natomiast do automatycznej skrzyni biegów moment obrotowy zwykle przekazuje sprzęgło hydrokinetyczne, zwane również konwerterem momentu obrotowego. Przekładnia hydrokinetyczna ma zupełnie inną budowę i sposób działania niż tradycyjne sprzęgło cierne. Nie znajdziemy tu podstawowych elementów budowy zwykłego sprzęgła, jak tarcza i docisk. Co zatem przenosi moc?


Sprzęgła hydrokinetyczne - działanie

Sprzęgło hydrokinetyczne w swoim działaniu wykorzystuje fizyczne zjawisko bezwładności cieczy. Za przenoszenie mocy odpowiedzialny jest płyn hydrauliczny wewnątrz sprzęgła hydrokinetycznego. Konwerter momentu obrotowego ma w obudowie pompę oraz turbinę. Pompa przekazuje moc z wału korbowego, a ruch łopatki wirnika turbiny odbiera tę moc i przekazuje do skrzyni biegów. Te dwie części nie są ze sobą fizycznie połączone - łopatki obu elementów są ustawione naprzeciwko siebie, a wewnątrz znajduje się ciecz poruszająca się ruchem wirowym. Pompa jest w tym układzie elementem aktywnym, a turbina biernym. Wirnik pompy wprawia w ruch ciecz, która przekazuje energię kinetyczną do turbiny.

W nowszych skrzyniach automatycznych często spotkać można również tarczę „lock-up”. Podczas jazdy ze stałą, dość dużą prędkością, spina ona czasowo konwerter na stałe, łącząc pompę z turbiną, co ogranicza spalanie silnika podczas szybszej jazdy.


Zalety i wady - sprzęgło hydrokinetyczne

Sprzęgło hydrokinetyczne w przekroju

Znając już sposób przenoszenia momentu obrotowego poprzez to jak działa sprzęgło hydrokinetyczne, nietrudno wywnioskować, że wał od strony skrzyni biegów kręci się zwykle nieco wolniej niż ten od silnika. W przekazywaniu mocy następuje drobny poślizg, a co za tym idzie - straty mocy. Z tego względu samochody z sprzęgłem hydrokinetycznym mają zwykle nieco słabsze osiągi niż te o takim samy silniku, ale posiadające manualne skrzynie biegów i sprzęgło cierne. Sprzęgło hydrokinetyczne generuje także nieco większe spalanie.

Istnieją jednak ogromne zalety, które niesie ze sobą działanie przekładni hydrokinetycznej. Automatyczna skrzynia biegów to łagodny rozruch silnika, komfort jazdy w optymalnym zakresie obrotów silnika oraz płynna, cicha zmiana biegów. Sprzęgła hydrokinetyczne przy prawidłowym użytkowaniu są też zwykle mniej awaryjne niż sprzęgła cierne i można na nich pokonać więcej kilometrów. Zapewniają łagodny rozruch, płynną zmianę oraz redukcję biegów - a jest jednoznaczne z tym, że sprzęgło hydrokinetyczne chroni zarówno silnik jak i skrzynię biegów przed przedwczesnym zużyciem.


Uszkodzone sprzęgło hydrokinetyczne - objawy

Jakie są objawy sprzęgła hydrokinetycznego, które zostało uszkodzone? Nierzadkim objawem uszkodzenia konwertera momentu obrotowego przy automatycznej skrzyni biegów jest spadek osiągów samochodu. Jest to w odczuciu podobne do ślizgającego się sprzęgła ciernego. Objawami usterki mogą być także tak zwane "przeciąganie biegów" przy wysokich obrotach, niezbyt elastyczna zmiana biegów lub falowanie obrotów silnika przy prowadzeniu pojazdu ze stałą prędkością.

Zużyte sprzęgło hydrokinetyczne może generować również głośne szumy lub nawet uderzenia - w szczególności przy gwałtownym ruszeniu, dynamicznym przyspieszaniu czy zmianie biegów.

Należy jednak pamiętać, że budowa układów napędowych z automatyczną skrzynią biegów to skomplikowana konstrukcja i sugerując się jedynie przypuszczeniami nie można jednoznacznie ustalić, czy jedynie sprzęgło hydrokinetyczne składa się na problem. Podobne objawy mogą pojawić się również przy usterce skrzyni biegów lub innych elementów układu napędzania. Dlatego konieczne jest udanie się do wyspecjalizowanego warsztatu samochodowego serwisującego sprzęgła hydrokinetyczne wraz z z automatyczną skrzynią biegów.

Objawy zużycia koła dwumasowego






cert-image
logo

Chcesz otrzymać bezpłatną ofertę części
dedykowaną numerowi VIN Twojego auta?

WYPEŁNIJ FORMULARZ

LUB

załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego pojazdu

Rodzaj części
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

Wyrażam zgodę na jednorazowe przedstawienie oferty oraz akceptuję politykę prywatności.

Dziękujemy za wysłanie formularza.

Odpowiedź otrzymasz w ciągu 24 godzin!

Zapytaj o produkt

W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN

* Pole wymagane

Pomyślnie dołączyłeś do programu.