Odpowietrzanie sprzęgła


Przykład naprawy przeprowadzonej w Skodzie Octavii I


Objawy zapowietrzenia sprzęgła

Najczęstszym objawem, który może wskazywać na konieczność odpowietrzenia sprzęgła jest brak prawidłowego rozłączenia sprzęgła podczas zmiany biegów. Inne objawy, które świadczyć mogą o konieczności przeprowadzenia tej czynności to brak powrotu pedału sprzęgła do pierwotnej pozycji lub opóźnienie powrotu pedału.

Odpowietrzanie sprzęgła

Płynem stosowanym w systemie sprzęgłowym sprzęgieł hydraulicznych stosowanych w samochodach jest płyn hamulcowy. Jest to trujący środek, dlatego podczas wykonywania naprawy musimy zachować szczególną ostrożność. Należy uważać, aby płyn nie rozlał się na karoserię samochodu, gdyż powodować to może przyspieszoną korozję nadwozia.
Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu
ALFA ROMEO AUDI BMW CHEVROLET CHRYSLER CITROËN DACIA DAEWOO DAIHATSU FIAT FORD HONDA HYUNDAI ISUZU JAGUAR JEEP KIA LANCIA LAND ROVER LEXUS MAZDA MERCEDES-BENZ MITSUBISHI NISSAN OPEL PEUGEOT PORSCHE RENAULT ROVER SAAB SEAT SKODA SMART SSANGYONG SUBARU SUZUKI TOYOTA VOLVO VW


Najpierw unosimy samochód – do tego celu wystarczy nam tradycyjny lewarek, nie musimy stosować profesjonalnej platformy z podnośnikiem do unoszenia samochodu. Następnie demontujemy dolną osłonę silnika. Kolejna czynność, w procesie odpowietrzania sprzęgła to sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym, gdyż jest on wspólny dla układu hamulcowego i systemu sprzęgłowego. Jeżeli odnotujemy niski poziom płynu, uzupełniamy zawartość do poziomu maksymalnego. Następnie ściągamy gumowe osłony przeciwpyłowe z odpowietrznika na siłowniku sterującym i zacisku hamulcowym przedniego lewego koła. Próbujemy delikatnie sprawdzić, czy odpowietrzniki obracają się.

Objawy zapowietrzenia sprzęgła

Do odpowietrznika umieszczonego w zacisku hamulcowym podłączamy przewód i napełniamy go płynem hamulcowym. Aby przewód się napełnił, otwieramy odpowietrznik na zacisku i wciskamy powoli pedał hamulca i przytrzymujemy go w jednym położeniu – do wykonania tej operacji będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby. Następnie zamykamy odpowietrznik i zwalniamy pedał hamulca. Ponownie otwieramy odpowietrznik i powtarzamy czynność do momentu aż przewód w całości napełni się płynem. Później zatykamy wężyk palcem, aby zablokować wyciek płynu.


Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu



Wsuwamy wolną końcówkę przewody na odpowietrznik siłownika sprzęgła i odkręcamy obydwa odpowietrzniki. Pedał hamulca wciskamy i zamykamy odpowietrznik na zacisku hamulcowym. Powtarzamy czynność aż do momentu aż znikną pojawiające się pęcherzyki powietrza w zbiorniczku wyrównawczym płynu hamulcowego. Zakręcamy odpowietrzniki i zdejmujemy przewód.

Poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym uzupełniamy do maksymalnego poziomu. Sprawdzamy sprawność hamulców i działanie pedału sprzęgła. Montujemy osłonę silnika. Odbywamy jazdę próbna i sprawdzamy, czy objawy zapowietrzenia sprzęgła ustąpiły.


Zobacz także:

1.Jak dobrać odpowiednie sprzęgło?Zobacz
2.Regulacja sprzęgłaZobacz
3.Jak zapobiegać przedwczesnemu zużywaniu sie sprzęgła?Zobacz
4.Objawy zużycia sprzęgłaZobacz
5.Objawy zużycia koła dwumasowegoZobacz
6.Budowa sprzęgła samochodowegoZobacz
7.Regeneracja sprzęgłaZobacz
8.Jak używać sprzęgła w samochodzie?Zobacz
9.Wysprzęglik centralny CSC (Concentric Slave Cylinder)Zobacz
10.Działanie sprzęgła samochodowegoZobacz
11.Sprzęgło cierne - budowa i działanieZobacz