ABARTH
ALFA ROMEO
AUDI
BMW
CHEVROLET
CHRYSLER
CITROEN
DACIA
DAEWOO
DAIHATSU
DODGE
FIAT
FORD
FORD USA
FSO
HONDA
HYUNDAI
INFINITI
ISUZU
IVECO
JAGUAR
JEEP
KIA
LANCIA
LAND ROVER
LDV
LEXUS
MAZDA
MERCEDES
MINI
MITSUBISHI
NISSAN
OPEL
PEUGEOT
PORSCHE
RENAULT
ROVER
SAAB
SEAT
SKODA
SMART
SSANGYONG
SUBARU
SUZUKI
TOYOTA
VOLVO
VW
Redirecting...
Produkty
fabrycznie nowe
Wszystkie części w naszym sklepie są fabrycznie nowe i oryginalnie zapakowane.
Do każdego zamówienia dołączamy paragon lub fakturę VAT.
Gwarancja
24 miesiące
Każdy produkt objęty jest 2-letnią gwarancją producenta części, bez limitu kilometrów.
Darmowa
wysyłka
Zamów teraz, a doręczymy jutro lub pojutrze.
Zamówienia złożone do godziny 12:00 dostarczamy zwykle w kolejny dzień roboczy.
30 dni
na zwrot
Kupuj bez obaw sprzęgła i koła dwumasowe przez Internet.
Dajemy Ci aż 30 dni na bezpłatny zwrot lub wymianę towaru.
Rabat 10%
na montaż
Zamów sprzęgło lub koło dwumasowe i odbierz do 10% rabatu na montaż w jednym z ponad 100 warsztatów partnerskich w całej Polsce.
Sprawdź listę warsztatów.
Jazda samochodem ma to do siebie, że kwestie oczywiste dla doświadczonego kierowcy, są całkowitym novum dla nowicjusza. Wśród tego rodzaju spraw można wymienić pedały sprzęgła, gazu i hamulca. "Weteran szos" nawet nie będzie się zastanawiał nad ich rozmieszczeniem i przeznaczeniem. Używa ich "automatycznie". Jednak do kursu prawa jazdy kategorii B podchodzą także osoby, które nie miały wcześniej nic wspólnego z motoryzacją. Przed rozpoczęciem praktyki muszą one przyswoić sobie teorię.
Nie wyruszymy w trasę, jeśli nie będziemy wiedzieć, gdzie jest sprzęgło, gaz, hamulec w samochodzie. Po zajęciu miejsca za kierownicą musimy ich poszukać pod kolumną kierownicy. Są umieszczone w taki sposób, by można nimi było sterować nogami. Hamulec, sprzęgło, gaz w samochodzie są bowiem "obsługiwane" przy pomocy stóp.
Wciskając pedał sprzęgła, rozłączamy silnik i skrzynię biegów, dzięki czemu możemy wrzucić pożądany bieg. Zwalniając pedał sprzęgła, doprowadzamy do ponownego połączenia skrzyni biegów i silnika na wybranym przez nas przełożeniu. Gazem regulujemy ilość mieszanki paliwowo-powietrznej, która dociera do silnika. Im więcej paliwa, tym wyższa prędkość obrotowa silnika. Większa liczba obrotów oznacza (pod warunkiem posiadania właściwego biegu) większą prędkość. Wciskając pedał hamulca uruchamiamy hamulce kół, w rezultacie spada prędkość i możliwe jest zatrzymanie pojazdu. Hamując na biegu (co jest normalną sytuacją), poza kołami i pojazdem zatrzymujemy również silnik. Istotne jest więc to, by w odpowiednim momencie wcisnąć pedał sprzęgła. Dzięki temu nie zadusimy silnika.
Na początek niezbędnym jest przyswoić sobie, gdzie znajdują się pedały sprzęgła, gazu, hamulca. Kolejność pedałów w samochodzie wygląda następująco, od lewej:
Pewne samochody, np. niektóre modele Mercedesa czy Citroen XM posiadają pod kolumną kierownicy jeszcze jeden pedał - hamulec pomocniczy. Nie jest to jednak rozwiązanie szczególnie powszechne. Inna rzecz, że takie umieszczenie hamulca pomocniczego nie ułatwia życia kierowcom, zwłaszcza w terenie górskim.
Wątpliwości mogą pojawić się w przypadku samochodu w wariancie angielskim. Skoro Anglicy jeżdżą po "niewłaściwej" stronie i mają kierownicę po "niewłaściwej" stronie, to pewnie pedały w angliku też są "pomieszane". Otóż nie, układ pedałów w samochodzie angielskim jest dokładnie taki sam jak w aucie europejskim, czy raczej kontynentalnym. Oznacza to, że pedały w samochodzie angielskim to, od lewej:
Do obsługi pedału sprzęgła w "angliku" także używamy lewej, a do wciskania gazu i hamulca - prawej nogi.
Wiemy już, gdzie szukać sprzęgła, gazu i hamulca w samochodzie. Jak jednak używać gazu, sprzęgła i hamulca? W końcu pedały są trzy, a człowiek ma tylko dwie nogi... Lewa noga jest "przywiązana" do pedału sprzęgła. W żadnym razie nie oznacza to, że powinna cały czas spoczywać na lewym pedale. Trzymanie nogi na sprzęgle to jeden z poważniejszych grzechów kierowcy, który wcześniej czy później doprowadzi do uszkodzenia sprzęgła, usterki dość kosztownej.
Prawa noga ma trudniejsze zadanie od lewej, musi obsłużyć zarówno gaz jak i hamulec. Sprawa jest o tyle prostsza, że zasadniczo nie używa się tych pedałów jednocześnie.
W przeciwieństwie do "anglików" układem pedałów wyróżniają się auta z automatyczną skrzynią biegów. Popularne "automaty" same przerzucają biegi. System ich wrzucania różni się od klasycznego i nie ma potrzeby rozłączania silnika i skrzyni biegów. Biegi, zależnie od obrotów silnika, wybiera nie kierowca, lecz samochód.
W samochodach z automatyczną skrzynią biegów napotkamy wyłącznie dwa pedały pod kolumną kierownicy - gaz i hamulec. W automacie do ich obsługi korzystamy wyłącznie z jednej nogi - prawej. I tak w jednym momencie używamy albo gazu, albo hamulca. Zabawa w "rajdowca" i obsługiwanie prawą nogą gazu a lewą hamulca to prosta droga do stłuczki.
Pedały pod kolumną kierownicy mogą wyglądać dla niewprawnego oka dość podobnie, ale różnice w ich użytkowaniu są dość spore.
Sprzęgło wciskamy zdecydowanie do samego końca. W tym momencie możemy zmienić bieg. Jeśli usłyszymy zgrzyt, to znaczy, że nie docisnęliśmy pedału do końca. Warto sprawdzić, czy wycieraczka (dywanik) nie dostała się między pedał a podłogę. Po zmianie biegu powracamy do pozycji wyjściowej, płynnie zdejmując nogę z pedału. Nie puszczamy sprzęgła ani zbyt szybko, ani zbyt ospale. Jedno i drugie rozwiązanie prowadzi do szybszego zużywania się sprzęgła, a jak już wspomniano jest to usterka całkiem kosztowna.
Podczas ruszania puszczanie pedału sprzęgła musimy połączyć z lekkim dodaniem gazu. Sytuacja nieco komplikuje się podczas ruszania pod górę. By pojazd się nie stoczył, musimy użyć hamulca (nożnego bądź ręcznego) i delikatnie puszczać sprzęgło. Gdy poczujemy, że samochód zaczyna ruszać, wówczas drugą nogą dodajemy nieco gazu. W przeciwnym wypadku auto nam zgaśnie. Podczas ruszania pod strome wzniesienie trzeba posiłkować się hamulcem ręcznym. Jest to też rozwiązanie sugerowane mniej doświadczonym kierowcom. "Weterani szos" w większości wypadków poradzą sobie, asekurując się hamulcem nożnym i w odpowiednim miejscu przekładając prawą nogę na pedał gazu. Można mieć jednak wątpliwości w odniesieniu do trafności starej mądrości instruktorów jazdy, jakoby "nie było takiej góry, pod którą nie dałoby się ruszyć z hamulca nożnego". Na stromych podjazdach auto stacza się bardzo szybko, przez co ruszanie z hamulca nożnego zawsze będzie wiązało się ze zjechaniem pojazdu o nawet kilkadziesiąt centymetrów.
Inaczej niż w przypadku sprzęgła wygląda sytuacja z pedałami obsługiwanymi prawą nogą. Wciskamy je z większym wyczuciem. Gwałtowne wciskanie gazu znacząco zwiększy zużycie paliwa, a w dłuższej perspektywie prowadzi do szybszego zużycia się elementów zespołu napędowego. Na niskich biegach i niskich obrotach gwałtowne wciśnięcie pedału gazu może doprowadzić do szarpania pojazdu. Z wyczuciem należy operować także hamulcem. Zbyt gwałtowne wduszenie pedału doprowadzi do tak poważnego przeciążenia, że poczujemy na ciele pasy bezpieczeństwa. Istnieje ryzyko, że jadący za nami kierowca się zagapi i dojdzie do stłuczki. W najlepszym razie samochód nam zgaśnie. W autach bez ABS (systemu zapobiegającego blokowaniu się kół) gwałtowne hamowanie może wywołać poślizg. Szansa na utratę przyczepności znacząco rosną na mokrej i oblodzonej nawierzchni. W takim wypadku stłuczka, względnie wypadnięcie z jezdni jest niemal pewne.
Szczególnym przypadkiem jest hamowanie awaryjne. Niektóre sytuacje drogowe (np. wbiegnięcie dziecka na jezdnię) wymagają gwałtownego hamowania, choćby za cenę naszego dyskomfortu i zaduszenia silnika. W autach z ABS wciskamy pedał do końca i trzymamy go "w podłodze" aż do zatrzymania się. W starszych samochodach, pozbawionych systemu zapobiegającego blokowaniu się kół, należy hamować pulsacyjnie, by auto utrzymało przyczepność i nie wpadło w poślizg.
W gruncie rzeczy perfekcyjne, czy też zbliżone do perfekcji użycie pedałów hamulca, sprzęgła i gazu przychodzi z czasem. Nie da się wsiąść po raz pierwszy w życiu za kierownicę i bezbłędnie obsługiwać pedałów pod kolumną kierownicy. Do tego potrzeba stałej praktyki i dziesiątek tysięcy przejechanych kilometrów.
Czytaj także:
Działanie sprzęgła samochodowego
Tarcza sprzęga - dlaczego się zużywa?
Rodzaje sprzęgieł samochodowych
Nasi konsultanci są do Państwa dyspozycji w godzinach:
8:00-18:00 od poniedziałku do piątku,
8:00-14:00 w soboty.
Jeśli nie odbierzemy, na pewno oddzwonimy!
8:00-18:00 od poniedziałku do piątku, 8:00-14:00 w soboty.
22 251 23 27Informujemy, że w celu poprawienia jakości obsługi Klienta rozmowy telefoniczne mogą być rejestrowane. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, skontaktuj się z nami za pośrednictwem formularza kontaktowego lub wiadomości e-mail. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności dotyczącej kontaktów mailowych i telefonicznych..
W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN.
Wyślij do nas wiadomość poprzez formularz kontaktowy.
Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sprzeglo.com.pl, z siedzibą w Warszawie przy Al. Krakowskiej 173, w celu odpowiedzi na moją wiadomość poprzez e-mail.
* pole wymagane
Podaj nr VIN albo załącz zdjęcie
LUB
załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego pojazdu
Wybierz rodzaj części
Niepoprawny adres e-mail
Wyrażam zgodę na jednorazowe przedstawienie oferty oraz akceptuję politykę prywatności.
Akceptuj Regulamin
Trwa wysyłanie formularza
Dziękujemy za wysłanie formularza.
Odpowiedź otrzymasz w ciągu 24 godzin!
W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN
* Pole wymagane
Twój komentarz został dodany i będzie widoczny jak tylko zatwierdzi go moderator.
Pomyślnie dołączyłeś do programu.