22 251 23 27

8:00-18:00

DZISIAJ -30 ZŁ TANIEJ

1

1

:

1

1

:

1

1

Z KODEM RABAT30

-30zł

4.99/5 (oceny: 1050)

Sprzeglo.com.pl
Wyszukaj auto

Sprzęgło, gaz, hamulec - jak poprawnie ich używać?

Jazda samochodem ma to do siebie, że kwestie oczywiste dla doświadczonego kierowcy, są całkowitym novum dla nowicjusza. Wśród tego rodzaju spraw można wymienić pedały sprzęgła, gazu i hamulca. "Weteran szos" nawet nie będzie się zastanawiał nad ich rozmieszczeniem i przeznaczeniem. Używa ich "automatycznie". Jednak do kursu prawa jazdy kategorii B podchodzą także osoby, które nie miały wcześniej nic wspólnego z motoryzacją. Przed rozpoczęciem praktyki muszą one przyswoić sobie teorię.

Sprzęgło, hamulec, gaz - jak poprawnie ich używać?

Gdzie jest sprzęgło, gaz i hamulec w samochodzie?

Nie wyruszymy w trasę, jeśli nie będziemy wiedzieć, gdzie jest sprzęgło, gaz, hamulec w samochodzie. Po zajęciu miejsca za kierownicą musimy ich poszukać pod kolumną kierownicy. Są umieszczone w taki sposób, by można nimi było sterować nogami. Hamulec, sprzęgło, gaz w samochodzie są bowiem "obsługiwane" przy pomocy stóp.

Wciskając pedał sprzęgła, rozłączamy silnik i skrzynię biegów, dzięki czemu możemy wrzucić pożądany bieg. Zwalniając pedał sprzęgła, doprowadzamy do ponownego połączenia skrzyni biegów i silnika na wybranym przez nas przełożeniu. Gazem regulujemy ilość mieszanki paliwowo-powietrznej, która dociera do silnika. Im więcej paliwa, tym wyższa prędkość obrotowa silnika. Większa liczba obrotów oznacza (pod warunkiem posiadania właściwego biegu) większą prędkość. Wciskając pedał hamulca uruchamiamy hamulce kół, w rezultacie spada prędkość i możliwe jest zatrzymanie pojazdu. Hamując na biegu (co jest normalną sytuacją), poza kołami i pojazdem zatrzymujemy również silnik. Istotne jest więc to, by w odpowiednim momencie wcisnąć pedał sprzęgła. Dzięki temu nie zadusimy silnika.

Sprzęgło, gaz, hamulec - kolejność pedałów

Na początek niezbędnym jest przyswoić sobie, gdzie znajdują się pedały sprzęgła, gazu, hamulca. Kolejność pedałów w samochodzie wygląda następująco, od lewej:

  • sprzęgło,
  • hamulec,
  • gaz.

Pewne samochody, np. niektóre modele Mercedesa czy Citroen XM posiadają pod kolumną kierownicy jeszcze jeden pedał - hamulec pomocniczy. Nie jest to jednak rozwiązanie szczególnie powszechne. Inna rzecz, że takie umieszczenie hamulca pomocniczego nie ułatwia życia kierowcom, zwłaszcza w terenie górskim.

Układ pedałów w samochodzie angielskim

Wątpliwości mogą pojawić się w przypadku samochodu w wariancie angielskim. Skoro Anglicy jeżdżą po "niewłaściwej" stronie i mają kierownicę po "niewłaściwej" stronie, to pewnie pedały w angliku też są "pomieszane". Otóż nie, układ pedałów w samochodzie angielskim jest dokładnie taki sam jak w aucie europejskim, czy raczej kontynentalnym. Oznacza to, że pedały w samochodzie angielskim to, od lewej:

  • sprzęgło,
  • hamulec,
  • gaz.

Do obsługi pedału sprzęgła w "angliku" także używamy lewej, a do wciskania gazu i hamulca - prawej nogi.

Sprzęgło, gaz, hamulec - krok po kroku

Wiemy już, gdzie szukać sprzęgła, gazu i hamulca w samochodzie. Jak jednak używać gazu, sprzęgła i hamulca? W końcu pedały są trzy, a człowiek ma tylko dwie nogi... Lewa noga jest "przywiązana" do pedału sprzęgła. W żadnym razie nie oznacza to, że powinna cały czas spoczywać na lewym pedale. Trzymanie nogi na sprzęgle to jeden z poważniejszych grzechów kierowcy, który wcześniej czy później doprowadzi do uszkodzenia sprzęgła, usterki dość kosztownej.

Prawa noga ma trudniejsze zadanie od lewej, musi obsłużyć zarówno gaz jak i hamulec. Sprawa jest o tyle prostsza, że zasadniczo nie używa się tych pedałów jednocześnie.

Gaz i hamulec w automacie

W przeciwieństwie do "anglików" układem pedałów wyróżniają się auta z automatyczną skrzynią biegów. Popularne "automaty" same przerzucają biegi. System ich wrzucania różni się od klasycznego i nie ma potrzeby rozłączania silnika i skrzyni biegów. Biegi, zależnie od obrotów silnika, wybiera nie kierowca, lecz samochód.

W samochodach z automatyczną skrzynią biegów napotkamy wyłącznie dwa pedały pod kolumną kierownicy - gaz i hamulec. W automacie do ich obsługi korzystamy wyłącznie z jednej nogi - prawej. I tak w jednym momencie używamy albo gazu, albo hamulca. Zabawa w "rajdowca" i obsługiwanie prawą nogą gazu a lewą hamulca to prosta droga do stłuczki.

Używanie gazu, hamulca i sprzęgła

Pedały pod kolumną kierownicy mogą wyglądać dla niewprawnego oka dość podobnie, ale różnice w ich użytkowaniu są dość spore.

Sprzęgło

Sprzęgło wciskamy zdecydowanie do samego końca. W tym momencie możemy zmienić bieg. Jeśli usłyszymy zgrzyt, to znaczy, że nie docisnęliśmy pedału do końca. Warto sprawdzić, czy wycieraczka (dywanik) nie dostała się między pedał a podłogę. Po zmianie biegu powracamy do pozycji wyjściowej, płynnie zdejmując nogę z pedału. Nie puszczamy sprzęgła ani zbyt szybko, ani zbyt ospale. Jedno i drugie rozwiązanie prowadzi do szybszego zużywania się sprzęgła, a jak już wspomniano jest to usterka całkiem kosztowna.

Podczas ruszania puszczanie pedału sprzęgła musimy połączyć z lekkim dodaniem gazu. Sytuacja nieco komplikuje się podczas ruszania pod górę. By pojazd się nie stoczył, musimy użyć hamulca (nożnego bądź ręcznego) i delikatnie puszczać sprzęgło. Gdy poczujemy, że samochód zaczyna ruszać, wówczas drugą nogą dodajemy nieco gazu. W przeciwnym wypadku auto nam zgaśnie. Podczas ruszania pod strome wzniesienie trzeba posiłkować się hamulcem ręcznym. Jest to też rozwiązanie sugerowane mniej doświadczonym kierowcom. "Weterani szos" w większości wypadków poradzą sobie, asekurując się hamulcem nożnym i w odpowiednim miejscu przekładając prawą nogę na pedał gazu. Można mieć jednak wątpliwości w odniesieniu do trafności starej mądrości instruktorów jazdy, jakoby "nie było takiej góry, pod którą nie dałoby się ruszyć z hamulca nożnego". Na stromych podjazdach auto stacza się bardzo szybko, przez co ruszanie z hamulca nożnego zawsze będzie wiązało się ze zjechaniem pojazdu o nawet kilkadziesiąt centymetrów.

Popularne zestawy sprzęgieł



Gaz i hamulec

Inaczej niż w przypadku sprzęgła wygląda sytuacja z pedałami obsługiwanymi prawą nogą. Wciskamy je z większym wyczuciem. Gwałtowne wciskanie gazu znacząco zwiększy zużycie paliwa, a w dłuższej perspektywie prowadzi do szybszego zużycia się elementów zespołu napędowego. Na niskich biegach i niskich obrotach gwałtowne wciśnięcie pedału gazu może doprowadzić do szarpania pojazdu. Z wyczuciem należy operować także hamulcem. Zbyt gwałtowne wduszenie pedału doprowadzi do tak poważnego przeciążenia, że poczujemy na ciele pasy bezpieczeństwa. Istnieje ryzyko, że jadący za nami kierowca się zagapi i dojdzie do stłuczki. W najlepszym razie samochód nam zgaśnie. W autach bez ABS (systemu zapobiegającego blokowaniu się kół) gwałtowne hamowanie może wywołać poślizg. Szansa na utratę przyczepności znacząco rosną na mokrej i oblodzonej nawierzchni. W takim wypadku stłuczka, względnie wypadnięcie z jezdni jest niemal pewne.

Hamowanie awaryjne

Szczególnym przypadkiem jest hamowanie awaryjne. Niektóre sytuacje drogowe (np. wbiegnięcie dziecka na jezdnię) wymagają gwałtownego hamowania, choćby za cenę naszego dyskomfortu i zaduszenia silnika. W autach z ABS wciskamy pedał do końca i trzymamy go "w podłodze" aż do zatrzymania się. W starszych samochodach, pozbawionych systemu zapobiegającego blokowaniu się kół, należy hamować pulsacyjnie, by auto utrzymało przyczepność i nie wpadło w poślizg.

W gruncie rzeczy perfekcyjne, czy też zbliżone do perfekcji użycie pedałów hamulca, sprzęgła i gazu przychodzi z czasem. Nie da się wsiąść po raz pierwszy w życiu za kierownicę i bezbłędnie obsługiwać pedałów pod kolumną kierownicy. Do tego potrzeba stałej praktyki i dziesiątek tysięcy przejechanych kilometrów.

Czytaj także:

Sprzęgło spiekowe

Działanie sprzęgła samochodowego

Budowa sprzęgła samochodowego

Tarcza sprzęga - dlaczego się zużywa?

Rodzaje sprzęgieł samochodowych

Jakiej firmy sprzęgło wybrać?






cert-image
logo

Chcesz otrzymać bezpłatną ofertę części
dedykowaną numerowi VIN Twojego auta?

WYPEŁNIJ FORMULARZ

LUB

załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego pojazdu

Rodzaj części
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

Wyrażam zgodę na jednorazowe przedstawienie oferty oraz akceptuję politykę prywatności.

Dziękujemy za wysłanie formularza.

Odpowiedź otrzymasz w ciągu 24 godzin!

Zapytaj o produkt

W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN

* Pole wymagane

Pomyślnie dołączyłeś do programu.