Zadzwoń (22) 251 23 27

4.98/5 (oceny: 481)

Sprzeglo.com.pl
Wyszukaj auto

Czy regeneracja sprzęgła się opłaca?

Czy regeneracja sprzęgła się opłaca?

W obiegowej opinii, regeneracja części samochodowych często kojarzy się z minioną już epoką, gdy dostęp do jakichkolwiek nowych części był więcej niż utrudniony, a więc trzeba było znajdować inne sposoby, aby przedłużyć żywotność samochodu. Jednak nawet obecnie, gdy dostęp do nowych części jest powszechny i bezproblemowy, regeneracja niektórych elementów, na przykład regeneracja tarczy sprzęgła (art. O tarczy sprzęgła), regeneracja docisku sprzęgła znajdują niemało amatorów. Jednak, czy regeneracja sprzęgła opłaca się z ekonomicznego punktu widzenia?

Regeneracja sprzęgła – opinie

„W moim zakładzie, kilka lat temu eksperymentowaliśmy ze sprzęgłami regenerowanymi, gdy klienci naciskali na ograniczenie kosztów naprawy. Jednak kilka dostarczonych zestawów było bardzo podłej jakości. Klienci wracali po niedługim czasie, gdy objawy zużycia sprzęgła wracały. Wtedy należało ponownie zdemontować skrzynię biegów. To wiązało się z dużymi kosztami. Klienci nie byli zadowoleni. Od tego czasu, w moim warsztacie odmawiamy montażu sprzęgieł regenerowanych. Zakładamy tylko fabrycznie nowe zestawy. Szkoda czasu, pieniędzy i nerwów.

– Paweł, właściciel warsztatu samochodowego w Bielsku – Białej

„Na warsztacie montujemy czasami sprzęgła regenerowane. Mamy zaprzyjaźnionego rzemieślnika, który wykonuje dla nas tą usługę. Naprawiane sprzęgła nie wytrzymują takich przebiegów, jak nowe, ale koszt jest dużo niższy. Najczęściej robimy to w starszych autach.”

– Mateusz, pracownik warsztatu z Warszawy



Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu


Jak widać, choćby po dwóch powyższych opiniach na temat regeneracji sprzęgieł, zdania są skrajnie podzielone. Od razu w oczy rzuca się fakt, że na zadowolenie z regeneracji sprzęgła wpływa fakt, jaki warsztat podejmuje się tego zadania i co za tym idzie – jaki jest poziom wykonania usługi.

Z innego artykułu na naszej stronie można dowiedzieć się więcej na temat samej technologii regeneracji.

Koszt regeneracji sprzęgła

Cena regeneracji sprzęgła kształtuje się różnie, w zależności od miejsca, gdzie chcemy ją wykonać. Zazwyczaj, kosztuje około 40% ceny nowego zestawu.

Koszt regeneracji sprzęgła

A zatem – czy regeneracja sprzęgła się opłaca? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy jeszcze rozważyć, jakie koszty wiążą się z wymianą sprzęgła. Wymiana wymaga demontażu skrzyni biegów, co jest zajęciem dość czasochłonnym i wykonywanym w ogromnej większości przypadków tylko w profesjonalnych warsztatach. Koszt robocizny, w zależności od warsztatu może wynosić około 500zł. Może taniej, może drożej, jednak z całą pewnością mówimy o przynajmniej kilkuset złotych. Załóżmy, że warsztat zajmujący się regeneracją sprzęgieł przyłożył się do swojej pracy, jednak dana partia okładzin, pochodząca od zewnętrznego, dalekowschodniego dostawcy, była wadliwa. Początkowo, sprzęgło działało dobrze, jednak po dwóch tysiącach kilometrów zaczyna się ślizgać (art. Ślizganie sprzęgła). Regenerowany zestaw sprzęgła zostaje zdemontowany i odesłany do warsztatu, który wykonał usługę. Reklamacja zostaje uznana, sprzęgło ponownie naprawione. Jednak tym razem, młody praktykant terminujący w warsztacie, źle umieszcza jeden z nitów mocujących okładzinę. Sprzęgło początkowo działa dobrze, jednak za kilka miesięcy sytuacja się powtarza, do tego dochodzi zniszczenie koła zamachowego, przez wystający z tarczy sprzęgłowej nit. Zdesperowany właściciel samochodu, tym razem decyduje się już na wymianę sprzęgła na zupełnie nowy zestaw. Podsumowując, oprócz kosztu samego nowego sprzęgła, musiał zapłacić za regenerację, kupić nowe koło zamachowe i aż trzy razy zapłacić za wymianę sprzęgła (za każdym razem po – przyjmijmy – 500 złotych). Jest to przypadek dość przejaskrawiony, jednak możliwy. Przy produkowanych w profesjonalnych zakładach nowych, oryginalnych zestawach natomiast nie ma takiej możliwości. Jakość sprawdzana jest na każdym etapie produkcji. Taki zestaw z całą pewnością przejedzie bez awarii co najmniej 100 000 kilometrów. W ogólnym rozrachunku, okazuje się, że mimo początkowej oszczędności, wymiana sprzęgła „raz, a porządnie” jest dużo tańsza. Poza tym, dochodzą takie sprawy jak to, że przez długi czas samochód był unieruchomiony, co również może wiązać się ze stratami finansowymi. Jazda ze zregenerowanym sprzęgłem może być też stresująca i mało komfortowa, gdyż auto w każdej chwili może „się rozkraczyć”. Awaria sprzęgła może skutecznie unieruchomić pojazd. Jeśli dodamy do tego, że stanie się to „daleko od domu”, mamy gwarantowany stres, wydatek na lawetę, spóźnienie na ważne spotkanie…


Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu
ALFA ROMEO AUDI BMW CHEVROLET CHRYSLER CITROËN DACIA DAEWOO DAIHATSU FIAT FORD HONDA HYUNDAI ISUZU JAGUAR JEEP KIA LANCIA LAND ROVER LEXUS MAZDA MERCEDES-BENZ MITSUBISHI NISSAN OPEL PEUGEOT PORSCHE RENAULT ROVER SAAB SEAT SKODA SMART SSANGYONG SUBARU SUZUKI TOYOTA VOLVO VW

Kiedy warto zregenerować sprzęgło?

Istnieje jeden przypadek, gdy regeneracja używanego sprzęgła jest usprawiedliwiona – jest tak w przypadku starszych, rzadkich samochodów, do których nie da się kupić nowego zestawu sprzęgła. Jednak w takim przypadku, bardzo często wielu klientom pomaga obsługa naszego sklepu – sprzeglo.com.pl, gdzie mogą Państwo uzyskać fachową poradę i dobrać odpowiednią część do swojego pojazdu.



Najczęściej kupowane sprzęgła ze sztywnym kołem jednomasowym



Tarcza sprzęgła - objawy zużycia, wymiana lub regeneracja

Tarcza sprzęgła to element układu sprzęgła pozwalający na ruszenie ze miejsca, zmianę biegów i zatrzymanie pojazdu bez wyłączania silnika. Wszystko odbywa się za sprawą przeniesienia momentu obrotowego, które możliwe jest właśnie dzięki tarczy sprzęgła. Do podstawowych elementów budowy tarczy sprzęgła zalicza się piastę oraz tarczę nośną. Piasta osadzona jest na wałku sprzęgłowym skrzyni biegów, który nadaje odpowiednią prędkość obrotową kołom pojazdu. Tarcza nośna to element, który jest pokryty specjalnymi okładzinami ciernymi, które zwiększają jej przyczepność podczas zmiany biegów.

Tarcza sprzęgła – wymiana i zasada działania

Tarcza sprzęgła - objawy zużycia, wymiana lub regeneracja

Zmiana biegów możliwa jest po wciśnięciu pedału sprzęgła, docisk sprzęgła zostaje odciągnięty od tarczy, następuje rozłączenie napędu. Po ustawieniu odpowiedniego biegu kierowca zwalnia pedał sprzęgła co powoduje ponowne dociśnięcie tarczy sprzęgła do koła zamachowego. Gdyby nie okładziny cierne, którymi pokryta jest tarcza, podczas zmiany biegów ślizgałaby się ona po kole zamachowym powodując tak zwane zjawisko ślizgającego się sprzęgła. Powoduje ono niszczenie zarówno docisku sprzęgła, jak i koła zamachowego i najczęściej jest wynikiem wytarcia okładzin ciernych. Przy okazji objawia się znacznym obniżeniem komfortu jazdy, poprzez utrudnione zmienianie biegów i trudności z przyspieszaniem. Zużyte okładziny powodują, że zamontowane w tarczy śruby rysują koło zamachowe i docisk uszkadzając je. W niedługim czasie może to doprowadzić nie tylko do konieczności wymiany tarczy sprzęgła, ale również koła zamachowego, którego zakup jest najczęściej bardzo kosztowny.


Regeneracja tarczy sprzęgła

Tańszą alternatywą dla wymiany tarczy sprzęgła, tarczy dociskowej sprzęgła, bądź koła zamachowego jest ich regeneracja. W przypadku tarczy sprzęgła regeneracja polega na wymianie przetartych okładzin ciernych oraz wyregulowaniu sprężyn tarczowych, które również ulegają zużyciu pod wpływem działań mechanicznych oraz temperatury. Decydując się na regenerację tarczy sprzęgła dobrze jest dokładnie przekalkulować jego koszty, ponieważ może okazać się, że zakup nowej tarczy jest niewiele wyższy od kosztu regeneracji starej. Często też może okazać się, że sama wymiana okładzin ciernych nie wystarczy i regeneracja pozwoli jedynie na niewielkie przedłużenie jej żywotności. Oprócz przetarcia okładzin ciernych istotną rolę odgrywa tutaj również stopień zużycia całej tarczy, na który wpływają przede wszystkim sposób jazdy kierowcy i jazda na tak zwanym półsprzęgle. Nadmierne zużycie okładzin sprzęgła może być wynikiem porywczego i gwałtownego wciskania i puszczania pedału sprzęgła, które powoduje wydzielanie nadmiernej ilości ciepła podczas zmiany biegów. Może to przyczynić się do palenia okładzin ciernych tarczy, a w efekcie do spalenia sprzęgła.



Najczęściej kupowane tarcze sprzęgła








cert-image
logo

Chcesz otrzymać bezpłatną ofertę części dedykowaną numerowi VIN Twojego auta? Podaj poniższe dane!

RODZAJ CZĘŚCI*
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Jeśli chcesz żebyśmy do Ciebie zadzwonili podaj numer telefonu

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Wyrażam zgodę na jednorazowe przedstawienie oferty oraz akceptuję politykę prywatności.

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.

Zapytaj o produkt

W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN

* Pole wymagane