22 251 23 27

8:00-18:00

DZISIAJ TANIEJ

1

1

:

1

1

:

1

1

Z KODEM RABAT30

-30zł

4.98/5 (oceny: 972)

Sprzeglo.com.pl

Brak produktów

Do ustalenia Wysyłka
Razem

Przejdź do koszyka

Wyszukaj auto

Objawy zużycia łożyska oporowego sprzęgła

Układ napędowy samochodu składa się z wielu elementów, które działają jak system naczyń połączonych. Usterka jednego z nich może całkowicie unieruchomić pojazd. Jednym z niepozornych (a zarazem istotnych) elementów układu wysprzęglania jest łożysko oporowe sprzęgła.

Łożysko sprzęgła

Łożysko oporowe sprzęgła – funkcja

Łożysko oporowe sprzęgła, zwane również łożyskiem wyciskowym jest ważnym elementem układu sprzęgła. Naciska na sprężynę talerzową docisku sprzęgła, powodując odłączenie napędu z silnika do skrzyni biegów. W starszych modelach samochodów proces ten najczęściej był realizowany za pomocą linki i tak zwanej łapy sprzęgła. Rozwinięciem tego układu jest system hydrauliczny, który wysprzęglikiem oddziałuje na łapę sprzęgła i dalej na łożysko. Z kolei najnowszym, ale coraz częściej stosowanym rozwiązaniem jest wysprzęglik centralny, czyli siłownik hydrauliczny zintegrowany z łożyskiem oporowym. Więcej na temat tego ciekawego rozwiązania można poczytać tutaj.



Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu


Objawy zużycia łożyska wyciskowego

Możemy założyć, że mamy problem, kiedy słychać łożysko oporowe sprzęgła. Głównym objawem zużycia łożyska oporowego sprzęgła są dziwne dźwięki dochodzące z okolic sprzęgła i skrzyni biegów. Podobnie jak każde inne łożysko kulkowe z czasem traci swoją sprawność i zaczyna pracować coraz głośniej. Huczenie, szum i terkotanie wskazują na zużyte łożysko oporowe. Objawy zużycia łożyska oporowego mogą być też poważniejsze, jak utrudniona zmiana biegów.



Hałas po puszczeniu sprzęgła to jeden z najbardziej charakterystycznych objawów wskazujących na problem z łożyskiem oporowym. Wielu kierowców ignoruje ten sygnał, myśląc, że jest to normalne zużycie. Jednakże, jeśli zauważysz, że hałas pojawia się regularnie, warto jak najszybciej udać się do mechanika. W naszym sklepie ze sprzęgłami znajdziesz szeroki wybór części, które pomogą rozwiązać ten problem.


Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu
ALFA ROMEO AUDI BMW CHEVROLET CHRYSLER CITROËN DACIA DAEWOO DAIHATSU FIAT FORD HONDA HYUNDAI ISUZU JAGUAR JEEP KIA LANCIA LAND ROVER LEXUS MAZDA MERCEDES-BENZ MITSUBISHI NISSAN OPEL PEUGEOT PORSCHE RENAULT ROVER SAAB SEAT SKODA SMART SSANGYONG SUBARU SUZUKI TOYOTA VOLVO VW

Piszczące łożysko oporowe

Jednym z charakterystycznych objawów usterki sprzęgła oporowego jest piszczenie. Może pojawiać się ono na biegu jałowym i znikać po wciśnięciu pedału sprzęgła albo pojawiać się właśnie po jego wciśnięciu. Piszczenie jest sygnałem zapowiadający wizytę u mechanika. Dalsza eksploatacja samochodu jest ryzykowna. Jeśli łożysko oporowe hałasuje, wydając pisk, to może wytrzymać jeszcze 10 tys. km, ale równie dobrze może się rozpaść w najmniej oczekiwanym momencie.


Jeśli przejechaliśmy dostatecznie dużo kilometrów od ostatniej wymiany sprzęgła, łożysko oporowe miało prawo się już zużyć. Należy więc pomyśleć o zgłoszeniu się do mechanika na wymianę zarówno sprzęgła, jak i łożyska wyciskowego. Warto przy okazji zastanowić się, czy odczuwane przez nas objawy na pewno wiążą się z łożyskiem oporowym, czy też może wskazują na zużycie koła dwumasowego.


Uszkodzone łożysko oporowe – objawy

Łożysko oporowe sprzęgła powinno być wymienione razem ze sprzęgłem i zasadniczo jest zaprojektowane tak, by wytrzymać cały okres eksploatacji sprzęgła. Wspomniane wyżej objawy zużycia nie muszą oznaczać konieczności natychmiastowej wizyty u mechanika. Sytuacja zmienia się w przypadku poważnej awarii, znacząco utrudniającej jazdę, a nawet unieruchamiającej pojazd. Takie sytuacje mogą się zdarzyć przede wszystkim tym kierowcom, którzy mają tendencję do nadużywania pedału sprzęgła, np. trzymając wciśnięty pedał na światłach. To prosta droga, by mieć w samochodzie uszkodzone łożysko oporowe. Objawami mogą być zarówno huczenie i szum, jak i całkowite unieruchomienie pojazdu.


Kiedy wymienić łożysko oporowe sprzęgła?

Łożysko wyciskowe należy obowiązkowo wymienić przy każdej wymianie zestawu sprzęgła. Element ten jest projektowany tak, aby działać bez zarzutu przez okres tak długi, jak czas od wymiany do wymiany sprzęgła. Zwykle łożyska te nie są drogie, a więc nie warto oszczędzać. Pamiętajmy, że wymiana łożyska oporowego sprzęgła wiąże się z wyjęciem skrzyni biegów. Koszt wymiany sprzęgła i łożyska oporowego okaże się podobny, co wymiana samego sprzęgła. Czasem jednak zdarza się, że okres bezproblemowego użytkowania łożyska jest krótszy niż sprzęgła. W takim przypadku pojawiają się objawy uszkodzonego łożyska oporowego, takie jak wymienione we wcześniejszych akapitach. Warto wtedy rozważyć wymianę całego zestawu „za jednym zamachem” i płacąc tylko raz za robociznę. Należy również pamiętać, że poważna awaria łożyska, szczególnie w przypadku samochodu z wysprzęglikiem centralnym, może całkowicie unieruchomić auto.


Czym grozi jazda z uszkodzonym łożyskiem oporowym?

  • Szybsze zużycie: Uszkodzone łożysko będzie się szybciej zużywać, co może prowadzić do jego całkowitej awarii. Może też doprowadzić do awarii docisku sprzęgła lub tarczy sprzegła. w skrajnych wypadkach, uszkodzone łożysko (jeśli się rozpadnie) może zniszczyć wałek sprzęgłowy, łapę sprzęgła lub układ hydrauliczny, co może wpłynąc na skuteczność hamowania lub jego całkowity brak.
  • Uszkodzenie innych elementów: Wibracje i nierówna praca łożyska mogą wpływać negatywnie na inne części układu sprzęgła i skrzyni biegów.
  • Problemy ze zmianą biegów: Uszkodzone łożysko może utrudniać płynną zmianę biegów, co z czasem może prowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów.
  • Ryzyko wypadku: W skrajnych przypadkach, jeśli łożysko całkowicie przestanie działać, może to zwiększyć ryzyko wypadku drogowego. Na przykład podczas wyprzedzania, lub gdy łożysko uszkodzi układ hydrauliczny i przestaną działać hamulce.
  • Wyższe koszty naprawy: Ignorowanie problemu z łożyskiem może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń i związanych z tym wyższych kosztów naprawy.
  • Hałas: Uszkodzone łożysko często wydaje charakterystyczne dźwięki, które mogą być uciążliwe dla kierowcy, pasażerów oraz na zewnątrz samochodu.
  • Brak możliwości uruchomienia pojazdu: W ekstremalnych sytuacjach, całkowita awaria łożyska może uniemożliwić uruchomienie samochodu.

Zalecamy szybką wizytę w warsztacie samochodowym w przypadku podejrzenia uszkodzenia łożyska oporowego. Kontynuowanie jazdy z taką usterką może prowadzić do poważniejszych problemów.


Jak wyciszyć łożysko oporowe

Szum łożyska oporowego bez wątpienia może wyprowadzić z równowagi. Zdenerwowanie kierowcy może pogłębić odpowiedź na pytanie „jak sprawdzić łożysko oporowe?”, ponieważ konieczny jest demontaż skrzyni biegów. Taka operacja wymaga niezbędnej wiedzy i jest czasochłonna. Własnymi siłami jest to niezwykle trudne, a w warsztacie samochodowym będzie słono kosztować… A to dopiero początek problemów. Możliwości są dwie:


  1. Załóżmy, że faktycznie łożysko jest zużyte. Na kilka dni tracimy samochód i czeka nas kosztowna naprawa (wymiana łożyska oporowego bez wymiany sprzęgła to zazwyczaj zły pomysł).
  2. Mechanik stwierdza, że łożysko oporowe jest w porządku. W takim wariancie zapłacimy za kilkugodzinne „grzebanie” w samochodzie, a nie poznamy nawet przyczyny dobiegającego z silnika hałasu.

Słysząc hałasujące łożysko oporowe, nie musimy jednak wpadać w panikę. Oczywiście samochodem w takim stanie nie da się jeździć w nieskończoność, ale można założyć, że mamy jeszcze kilka tysięcy kilometrów względnego spokoju. Możemy poświęcić ten czas na zaplanowanie wizyty u mechanika i kupienia kompletu sprzęgła wraz z łożyskiem oporowym. Pozostaje irytujący hałas. Tymczasowym rozwiązaniem może okazać się odpowiednie smarowanie łożyska oporowego i tulei prowadzącej. Nie wolno smarować tulei wykonanej z tworzyw sztucznych. Smarujemy wyłącznie tuleję metalową, koniecznie smarami bez cząsteczek metalicznych.


Łożysko wałka sprzęgłowego objawy mogą być różnorodne, ale najczęściej objawiają się jako nieprzyjemne wibracje podczas jazdy lub trudności w zmianie biegów. Jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów, warto sprawdzić stan łożyska wałka sprzęgłowego.


Warto również pamiętać, że łożysko sprzęgła to zupełnie inna część niż łożysko koła. Oba te elementy pełnią różne funkcje w samochodzie i zużywają się w różnym tempie. Łożysko sprzęgła jest odpowiedzialne za prawidłowe działanie systemu sprzęgłowego, umożliwiając płynne i efektywne przenoszenie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Jego uszkodzenie może prowadzić do problemów z włączaniem biegów, hałasów czy wibracji podczas jazdy.

Z kolei łożysko koła odgrywa kluczową rolę w systemie zawieszenia pojazdu. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie płynnego obrotu koła podczas jazdy, minimalizując tarcie i opory. Uszkodzone łożysko koła może objawiać się charakterystycznym hałasem, zwłaszcza podczas skręcania, a także nadmiernym zużyciem opon.

Chociaż oba te łożyska pełnią różne funkcje, ich prawidłowa praca jest niezbędna dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Dlatego ważne jest regularne sprawdzanie ich stanu oraz wymiana w przypadku stwierdzenia uszkodzeń czy nadmiernego zużycia.


Czytaj także:

Regulacja i wymiana linki sprzęgła
Jak sprawdzić sprzęgło?
Dlaczego sprzęgło skrzypi i jak to naprawić?
Jak zapobiegać przedwczesnemu zużywaniu się sprzęgła?
Budowa sprzęgła samochodowego
Regulacja sprzęgła
Jak używać sprzęgła w samochodzie?
Sprzęgła w samochodzie
Objawy zużycia oraz wymiana docisku sprzęgła

Wysprzęglik - objawy awarii






cert-image
logo

Chcesz otrzymać bezpłatną ofertę części
dedykowaną numerowi VIN Twojego auta?

WYPEŁNIJ FORMULARZ

LUB

załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego pojazdu

Rodzaj części
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

Wyrażam zgodę na jednorazowe przedstawienie oferty oraz akceptuję politykę prywatności.

Dziękujemy za wysłanie formularza.

Odpowiedź otrzymasz w ciągu 24 godzin!

Zapytaj o produkt

W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN

* Pole wymagane

Pomyślnie dołączyłeś do programu.