ABARTH
ALFA ROMEO
AUDI
BMW
CHEVROLET
CHRYSLER
CITROEN
DACIA
DAEWOO
DAIHATSU
DODGE
FIAT
FORD
FORD USA
FSO
HONDA
HYUNDAI
INFINITI
ISUZU
IVECO
JAGUAR
JEEP
KIA
LANCIA
LAND ROVER
LDV
LEXUS
MAZDA
MERCEDES
MINI
MITSUBISHI
NISSAN
OPEL
PEUGEOT
PORSCHE
RENAULT
ROVER
SAAB
SEAT
SKODA
SMART
SSANGYONG
SUBARU
SUZUKI
TOYOTA
VOLVO
VW
Redirecting...
Produkty
fabrycznie nowe
Wszystkie części w naszym sklepie są fabrycznie nowe i oryginalnie zapakowane.
Do każdego zamówienia dołączamy paragon lub fakturę VAT.
Gwarancja
24 miesiące
Każdy produkt objęty jest 2-letnią gwarancją producenta części, bez limitu kilometrów.
Darmowa
wysyłka
Zamów teraz, a doręczymy jutro lub pojutrze.
Zamówienia złożone do godziny 12:00 dostarczamy zwykle w kolejny dzień roboczy.
30 dni
na zwrot
Kupuj bez obaw sprzęgła i koła dwumasowe przez Internet.
Dajemy Ci aż 30 dni na bezpłatny zwrot lub wymianę towaru.
Rabat 10%
na montaż
Zamów sprzęgło lub koło dwumasowe i odbierz do 10% rabatu na montaż w jednym z ponad 100 warsztatów partnerskich w całej Polsce.
Sprawdź listę warsztatów.
Układ napędowy samochodu składa się z wielu elementów, które działają jak system naczyń połączonych. Usterka jednego z nich może całkowicie unieruchomić pojazd. Jednym z niepozornych (a zarazem istotnych) elementów układu wysprzęglania jest łożysko oporowe sprzęgła.
Łożysko oporowe sprzęgła, zwane również łożyskiem wyciskowym jest ważnym elementem układu sprzęgła. Naciska na sprężynę talerzową docisku sprzęgła, powodując odłączenie napędu z silnika do skrzyni biegów. W starszych modelach samochodów proces ten najczęściej był realizowany za pomocą linki i tak zwanej łapy sprzęgła. Rozwinięciem tego układu jest system hydrauliczny, który wysprzęglikiem oddziałuje na łapę sprzęgła i dalej na łożysko. Z kolei najnowszym, ale coraz częściej stosowanym rozwiązaniem jest wysprzęglik centralny, czyli siłownik hydrauliczny zintegrowany z łożyskiem oporowym. Więcej na temat tego ciekawego rozwiązania można poczytać tutaj.
Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu
Możemy założyć, że mamy problem, kiedy słychać łożysko oporowe sprzęgła. Głównym objawem zużycia łożyska oporowego sprzęgła są dziwne dźwięki dochodzące z okolic sprzęgła i skrzyni biegów. Podobnie jak każde inne łożysko kulkowe z czasem traci swoją sprawność i zaczyna pracować coraz głośniej. Huczenie, szum i terkotanie wskazują na zużyte łożysko oporowe. Objawy zużycia łożyska oporowego mogą być też poważniejsze, jak utrudniona zmiana biegów.
Hałas po puszczeniu sprzęgła to jeden z najbardziej charakterystycznych objawów wskazujących na problem z łożyskiem oporowym. Wielu kierowców ignoruje ten sygnał, myśląc, że jest to normalne zużycie. Jednakże, jeśli zauważysz, że hałas pojawia się regularnie, warto jak najszybciej udać się do mechanika. W naszym sklepie ze sprzęgłami znajdziesz szeroki wybór części, które pomogą rozwiązać ten problem.
Jednym z charakterystycznych objawów usterki sprzęgła oporowego jest piszczenie. Może pojawiać się ono na biegu jałowym i znikać po wciśnięciu pedału sprzęgła albo pojawiać się właśnie po jego wciśnięciu. Piszczenie jest sygnałem zapowiadający wizytę u mechanika. Dalsza eksploatacja samochodu jest ryzykowna. Jeśli łożysko oporowe hałasuje, wydając pisk, to może wytrzymać jeszcze 10 tys. km, ale równie dobrze może się rozpaść w najmniej oczekiwanym momencie.
Jeśli przejechaliśmy dostatecznie dużo kilometrów od ostatniej wymiany sprzęgła, łożysko oporowe miało prawo się już zużyć. Należy więc pomyśleć o zgłoszeniu się do mechanika na wymianę zarówno sprzęgła, jak i łożyska wyciskowego. Warto przy okazji zastanowić się, czy odczuwane przez nas objawy na pewno wiążą się z łożyskiem oporowym, czy też może wskazują na zużycie koła dwumasowego.
Łożysko oporowe sprzęgła powinno być wymienione razem ze sprzęgłem i zasadniczo jest zaprojektowane tak, by wytrzymać cały okres eksploatacji sprzęgła. Wspomniane wyżej objawy zużycia nie muszą oznaczać konieczności natychmiastowej wizyty u mechanika. Sytuacja zmienia się w przypadku poważnej awarii, znacząco utrudniającej jazdę, a nawet unieruchamiającej pojazd. Takie sytuacje mogą się zdarzyć przede wszystkim tym kierowcom, którzy mają tendencję do nadużywania pedału sprzęgła, np. trzymając wciśnięty pedał na światłach. To prosta droga, by mieć w samochodzie uszkodzone łożysko oporowe. Objawami mogą być zarówno huczenie i szum, jak i całkowite unieruchomienie pojazdu.
Łożysko wyciskowe należy obowiązkowo wymienić przy każdej wymianie zestawu sprzęgła. Element ten jest projektowany tak, aby działać bez zarzutu przez okres tak długi, jak czas od wymiany do wymiany sprzęgła. Zwykle łożyska te nie są drogie, a więc nie warto oszczędzać. Pamiętajmy, że wymiana łożyska oporowego sprzęgła wiąże się z wyjęciem skrzyni biegów. Koszt wymiany sprzęgła i łożyska oporowego okaże się podobny, co wymiana samego sprzęgła. Czasem jednak zdarza się, że okres bezproblemowego użytkowania łożyska jest krótszy niż sprzęgła. W takim przypadku pojawiają się objawy uszkodzonego łożyska oporowego, takie jak wymienione we wcześniejszych akapitach. Warto wtedy rozważyć wymianę całego zestawu „za jednym zamachem” i płacąc tylko raz za robociznę. Należy również pamiętać, że poważna awaria łożyska, szczególnie w przypadku samochodu z wysprzęglikiem centralnym, może całkowicie unieruchomić auto.
Zalecamy szybką wizytę w warsztacie samochodowym w przypadku podejrzenia uszkodzenia łożyska oporowego. Kontynuowanie jazdy z taką usterką może prowadzić do poważniejszych problemów.
Szum łożyska oporowego bez wątpienia może wyprowadzić z równowagi. Zdenerwowanie kierowcy może pogłębić odpowiedź na pytanie „jak sprawdzić łożysko oporowe?”, ponieważ konieczny jest demontaż skrzyni biegów. Taka operacja wymaga niezbędnej wiedzy i jest czasochłonna. Własnymi siłami jest to niezwykle trudne, a w warsztacie samochodowym będzie słono kosztować… A to dopiero początek problemów. Możliwości są dwie:
Słysząc hałasujące łożysko oporowe, nie musimy jednak wpadać w panikę. Oczywiście samochodem w takim stanie nie da się jeździć w nieskończoność, ale można założyć, że mamy jeszcze kilka tysięcy kilometrów względnego spokoju. Możemy poświęcić ten czas na zaplanowanie wizyty u mechanika i kupienia kompletu sprzęgła wraz z łożyskiem oporowym. Pozostaje irytujący hałas. Tymczasowym rozwiązaniem może okazać się odpowiednie smarowanie łożyska oporowego i tulei prowadzącej. Nie wolno smarować tulei wykonanej z tworzyw sztucznych. Smarujemy wyłącznie tuleję metalową, koniecznie smarami bez cząsteczek metalicznych.
Łożysko wałka sprzęgłowego objawy mogą być różnorodne, ale najczęściej objawiają się jako nieprzyjemne wibracje podczas jazdy lub trudności w zmianie biegów. Jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów, warto sprawdzić stan łożyska wałka sprzęgłowego.
Warto również pamiętać, że łożysko sprzęgła to zupełnie inna część niż łożysko koła. Oba te elementy pełnią różne funkcje w samochodzie i zużywają się w różnym tempie. Łożysko sprzęgła jest odpowiedzialne za prawidłowe działanie systemu sprzęgłowego, umożliwiając płynne i efektywne przenoszenie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Jego uszkodzenie może prowadzić do problemów z włączaniem biegów, hałasów czy wibracji podczas jazdy.
Z kolei łożysko koła odgrywa kluczową rolę w systemie zawieszenia pojazdu. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie płynnego obrotu koła podczas jazdy, minimalizując tarcie i opory. Uszkodzone łożysko koła może objawiać się charakterystycznym hałasem, zwłaszcza podczas skręcania, a także nadmiernym zużyciem opon.
Chociaż oba te łożyska pełnią różne funkcje, ich prawidłowa praca jest niezbędna dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Dlatego ważne jest regularne sprawdzanie ich stanu oraz wymiana w przypadku stwierdzenia uszkodzeń czy nadmiernego zużycia.
Czytaj także:
Regulacja i wymiana linki sprzęgła
Jak sprawdzić sprzęgło?
Dlaczego sprzęgło skrzypi i jak to naprawić?
Jak zapobiegać przedwczesnemu zużywaniu się sprzęgła?
Budowa sprzęgła samochodowego
Regulacja sprzęgła
Jak używać sprzęgła w samochodzie?
Sprzęgła w samochodzie
Objawy zużycia oraz wymiana docisku sprzęgła
Nasi konsultanci są do Państwa dyspozycji w godzinach:
8:00-18:00 od poniedziałku do piątku,
8:00-14:00 w soboty.
Jeśli nie odbierzemy, na pewno oddzwonimy!
8:00-18:00 od poniedziałku do piątku, 8:00-14:00 w soboty.
22 251 23 27Informujemy, że w celu poprawienia jakości obsługi Klienta rozmowy telefoniczne mogą być rejestrowane. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, skontaktuj się z nami za pośrednictwem formularza kontaktowego lub wiadomości e-mail. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności dotyczącej kontaktów mailowych i telefonicznych..
W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN.
Wyślij do nas wiadomość poprzez formularz kontaktowy.
Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sprzeglo.com.pl, z siedzibą w Warszawie przy Al. Krakowskiej 173, w celu odpowiedzi na moją wiadomość poprzez e-mail.
* pole wymagane
Podaj nr VIN albo załącz zdjęcie
LUB
załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego pojazdu
Wybierz rodzaj części
Niepoprawny adres e-mail
Wyrażam zgodę na jednorazowe przedstawienie oferty oraz akceptuję politykę prywatności.
Akceptuj Regulamin
Trwa wysyłanie formularza
Dziękujemy za wysłanie formularza.
Odpowiedź otrzymasz w ciągu 24 godzin!
W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN
* Pole wymagane
Twój komentarz został dodany i będzie widoczny jak tylko zatwierdzi go moderator.
Pomyślnie dołączyłeś do programu.