Objawy zużycia łożyska oporowego sprzęgła

Łożysko oporowe sprzęgła – funkcja

Objawy zużycia łożyska oporowego sprzęgła

Łożysko oporowe, zwane również wyciskowym jest ważnym elementem układu sprzęgła. Naciska na sprężynę talerzową docisku sprzęgła, powodując odłączenie napędu z silnika do skrzyni biegów. W starszych modelach samochodów, proces ten najczęściej był realizowany za pomocą linki i tak zwanej łapy sprzęgła. Rozwinięciem tego układu, jest system hydrauliczny, który wysprzęglikiem oddziałuje na łapę sprzęgła i dalej na łożysko. Z kolei najnowszym, ale coraz częściej stosowanym rozwiązaniem jest wysprzęglik centralny, czyli siłownik hydrauliczny zintegrowany z łożyskiem oporowym. Więcej na temat tego ciekawego rozwiązania można poczytać tutaj.



Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu


Objawy zużycia łożyska wyciskowego

Głównym objawem zużycia łożyska oporowego sprzęgła są dziwne dźwięki dochodzące z okolic sprzęgła i skrzyni biegów. Podobnie, jak każde inne łożysko kulkowe, z czasem, tracąc swoją sprawność, zaczyna pracować coraz głośniej. Jest to najczęściej huczenie, szum, może być również np. terkotanie. Innym, chociaż rzadszym objawem zużycia łożyska oporowego może być utrudniona zmiana biegów.


Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu
ALFA ROMEO AUDI BMW CHEVROLET CHRYSLER CITROËN DACIA DAEWOO DAIHATSU FIAT FORD HONDA HYUNDAI ISUZU JAGUAR JEEP KIA LANCIA LAND ROVER LEXUS MAZDA MERCEDES-BENZ MITSUBISHI NISSAN OPEL PEUGEOT PORSCHE RENAULT ROVER SAAB SEAT SKODA SMART SSANGYONG SUBARU SUZUKI TOYOTA VOLVO VW

Kiedy wymienić łożysko oporowe sprzęgła?

Łożysko wyciskowe należy obowiązkowo wymienić przy każdej wymianie zestawu sprzęgła. Element ten jest projektowany tak, aby działać bez zarzutu przez okres tak długi, jak czas od wymiany do wymiany sprzęgła. Zwykle, łożyska te nie są drogie, a więc nie warto oszczędzać, ponieważ wymiana, która wiąże się z wyjęciem skrzyni biegów, kosztuje mniej więcej tyle, co wymiana całego sprzęgła. Czasem jednak zdarza się, że okres bezproblemowego użytkowania łożyska jest krótszy niż sprzęgła. W takim przypadku, pojawiają się objawy uszkodzonego łożyska oporowego, takie jak wymienione w powyższym akapicie. Warto wtedy rozważyć wymianę całego zestawu „za jednym zamachem” i płacąc tylko raz za robociznę. Należy również pamiętać, że poważna awaria łożyska, szczególnie w przypadku samochodu z wysprzęglikiem centralnym, może całkowicie unieruchomić auto.

Polecane dla Ciebie – zobacz koniecznie:



Z kategorii – zobacz również: