22 251 23 27

8:00-18:00

DZISIAJ -30 ZŁ TANIEJ

1

1

:

1

1

:

1

1

Z KODEM RABAT30

-30zł

4.99/5 (oceny: 1068)

Sprzeglo.com.pl

Brak produktów

Do ustalenia Wysyłka
Razem

Przejdź do koszyka

Wyszukaj auto

Objawy zużycia oraz wymiana pompy sprzęgła

Pompa sprzęgła – co to?

Pompa sprzęgła to element układu wysprzęglającego pojazdów, w której najważniejszą rolę odgrywa tłoczek połączony z pedałem sprzęgła. Jest to część, którą znajdziemy jedynie w samochodach wyposażonych w sprzęgła hydrauliczne z wysprzęglikiem centralnym, lub umieszczonym poza skrzynią biegów. W starszych modelach stosowano sterowanie mechaniczne, w których zamiast pompy sprzęgła przymocowana była jedynie linka i to ona po naciśnięciu pedału sprzęgła wprawiała cały układ w ruch pozwalając tym samym na odciągnięcie docisku sprzęgła i zmianę biegu. W sprzęgle hydraulicznym zasada działania jest nieco inna. Tutaj najważniejszą rolę odgrywa pompa sprzęgła i wysprzęglik. Na skutek załączenia pedału sprzęgła wewnątrz pompy przesuwa się tłok wytwarzający ciśnienie hydrauliczne. Dzięki temu, znajdujący się w przewodach hydraulicznych płyn hydrauliczny przepływa przez przewody hydrauliczne i wprawia wysprzęglik w ruch powodując tym samym przesunięcie tłoka, który uruchamia dźwigienkę. Ta z kolei odciąga docisk od tarczy sprzęgła za pomocą sprężyny talerzowej i bieg może zostać zmieniony.



Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu


Uszkodzona pompa sprzęgła - objawy

Nieszczelność tłoka to najczęściej spotykany typ uszkodzenia pompy sprzęgła. Towarzyszy temu wyciek płynu hydraulicznego. W całym układzie wysprzęglającym znajdują się dwa tłoki – w pompie oraz w wysprzęgliku, zatem warto upewnić się, który element uległ awarii. Można to łatwo sprawdzić znajdując miejsce wycieku płynu hydraulicznego. Jeżeli płyn wycieka przy skrzyni biegów – najprawdopodobniej uszkodzony jest wysprzęglik, jeżeli wycieka przy pedale sprzęgła to właśnie pompa sprzęgła jest nieszczelna. Przetarty tłok sprawia, że wytwarzane jest zbyt wysokie ciśnienie, które powoduje cofanie się oleju hydraulicznego i jego wyciekanie przez uszczelki pompy. Wyciek płynu hydraulicznego może powodować szereg innych objawów uszkodzenia pompy. Najczęściej są to trudności ze zmianą biegów – zwykle biegu pierwszego i biegu wstecznego, co jest wynikiem utrudnionego wysprzęglania. Awaria układu hydraulicznego objawia się to również powolnym „powrotem” pedału do pozycji wyjściowej. Mechaniczne uszkodzenie pompy sprzęgła, które wprawdzie nie zdarza się często, charakteryzuje się koniecznością użycia większej siły nacisku na pedał podczas zmiany biegów.


Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu
ALFA ROMEO AUDI BMW CHEVROLET CHRYSLER CITROËN DACIA DAEWOO DAIHATSU FIAT FORD HONDA HYUNDAI ISUZU JAGUAR JEEP KIA LANCIA LAND ROVER LEXUS MAZDA MERCEDES-BENZ MITSUBISHI NISSAN OPEL PEUGEOT PORSCHE RENAULT ROVER SAAB SEAT SKODA SMART SSANGYONG SUBARU SUZUKI TOYOTA VOLVO VW

Wymiana pompy sprzęgła – na czym polega i ile kosztuje?

Wymiana pompy sprzęgła to bardzo istotna kwestia z punktu widzenia pracy samochodu oraz bezpieczeństwa. Wielu kierowców zwleka z jej wymianą i decyduje się na tymczasowe uzupełnianie płynu hydraulicznego, jednak jest to metoda mało ekonomiczna, nietrwała i ryzykowna, ponieważ wyciek płynu może w każdej chwili gwałtownie się powiększyć powodując dodatkowe uszkodzenia w układzie. Sprawa staje się bardzo poważna w przypadku pojazdów, w których układ sprzęgła i układ hamulcowy są połączone. Wtedy wyciek płynu hydraulicznego, a tym samym uszkodzenie pompy sprzęgła, czy wysprzęglika mogą doprowadzić do utraty możliwości hamowania pojazdu. Wymiana pompy może zostać wykonana samodzielnie przez kierowców, jednak ze względu na istotną rolę, jaką odgrywa w samochodzie zaleca się, aby pracę tę wykonywali jedynie specjaliści. Jej zamontowanie wymaga ponownego podłączenia przewodu hydraulicznego, odpowietrzenia układu, a nieprawidłowe wykonanie tej czynności może prowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania sprzęgła, a nawet hamulców. Dodatkowo często wymianie pompy sprzęgła towarzyszy demontaż deski rozdzielczej, ponieważ umiejscowiona jest pod pedałem sprzęgła, a tym samym pod deską rozdzielczą. Wszystkie te czynności są czasochłonne, a ponowne zamontowanie zdjętych elementów może wymagać precyzji, dlatego zdecydowanie najlepiej powierzyć te zadania fachowcom.

Objawy zużycia koła dwumasowego






cert-image
logo

Chcesz otrzymać bezpłatną ofertę części
dedykowaną numerowi VIN Twojego auta?

WYPEŁNIJ FORMULARZ

LUB

załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego pojazdu

Rodzaj części
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

Wyrażam zgodę na jednorazowe przedstawienie oferty oraz akceptuję politykę prywatności.

Dziękujemy za wysłanie formularza.

Odpowiedź otrzymasz w ciągu 24 godzin!

Zapytaj o produkt

W przypadku pytań o dopasowanie części prosimy podać dane pojazdu: marka, model, silnik oraz nr VIN

* Pole wymagane

Pomyślnie dołączyłeś do programu.