Tarcza sprzęgła - objawy zużycia, wymiana lub regeneracja

Tarcza sprzęgła – co to jest?

Tarcza sprzęgła to element układu sprzęgła pozwalający na ruszenie ze miejsca, zmianę biegów i zatrzymanie pojazdu bez wyłączania silnika. Wszystko odbywa się za sprawą przeniesienia momentu obrotowego, które możliwe jest właśnie dzięki tarczy sprzęgła. Do podstawowych elementów budowy tarczy sprzęgła zalicza się piastę oraz tarczę nośną. Piasta osadzona jest na wałku sprzęgłowym skrzyni biegów, który nadaje odpowiednią prędkość obrotową kołom pojazdu. Tarcza nośna to element, który jest pokryty specjalnymi okładzinami ciernymi, które zwiększają jej przyczepność podczas zmiany biegów.

Tarcza sprzęgła – wymiana i zasada działania

Tarcza sprzęgła - objawy zużycia, wymiana lub regeneracja

Zmiana biegów możliwa jest po wciśnięciu pedału sprzęgła, docisk sprzęgła zostaje odciągnięty od tarczy, następuje rozłączenie napędu. Po ustawieniu odpowiedniego biegu kierowca zwalnia pedał sprzęgła co powoduje ponowne dociśnięcie tarczy sprzęgła do koła zamachowego. Gdyby nie okładziny cierne, którymi pokryta jest tarcza, podczas zmiany biegów ślizgałaby się ona po kole zamachowym powodując tak zwane zjawisko ślizgającego się sprzęgła. Powoduje ono niszczenie zarówno docisku sprzęgła, jak i koła zamachowego i najczęściej jest wynikiem wytarcia okładzin ciernych. Przy okazji objawia się znacznym obniżeniem komfortu jazdy, poprzez utrudnione zmienianie biegów i trudności z przyspieszaniem. Zużyte okładziny powodują, że zamontowane w tarczy śruby rysują koło zamachowe i docisk uszkadzając je. W niedługim czasie może to doprowadzić nie tylko do konieczności wymiany tarczy sprzęgła, ale również koła zamachowego, którego zakup jest najczęściej bardzo kosztowny.


Znajdź sprzęgło do Twojej marki samochodu
ALFA ROMEO AUDI BMW CHEVROLET CHRYSLER CITROËN DACIA DAEWOO DAIHATSU FIAT FORD HONDA HYUNDAI ISUZU JAGUAR JEEP KIA LANCIA LAND ROVER LEXUS MAZDA MERCEDES-BENZ MITSUBISHI NISSAN OPEL PEUGEOT PORSCHE RENAULT ROVER SAAB SEAT SKODA SMART SSANGYONG SUBARU SUZUKI TOYOTA VOLVO VW

Regeneracja tarczy sprzęgła

Tańszą alternatywą dla wymiany tarczy sprzęgła, tarczy dociskowej sprzęgła, bądź koła zamachowego jest ich regeneracja. W przypadku tarczy sprzęgła regeneracja polega na wymianie przetartych okładzin ciernych oraz wyregulowaniu sprężyn tarczowych, które również ulegają zużyciu pod wpływem działań mechanicznych oraz temperatury. Decydując się na regenerację tarczy sprzęgła dobrze jest dokładnie przekalkulować jego koszty, ponieważ może okazać się, że zakup nowej tarczy jest niewiele wyższy od kosztu regeneracji starej. Często też może okazać się, że sama wymiana okładzin ciernych nie wystarczy i regeneracja pozwoli jedynie na niewielkie przedłużenie jej żywotności. Oprócz przetarcia okładzin ciernych istotną rolę odgrywa tutaj również stopień zużycia całej tarczy, na który wpływają przede wszystkim sposób jazdy kierowcy i jazda na tak zwanym półsprzęgle. Nadmierne zużycie okładzin sprzęgła może być wynikiem porywczego i gwałtownego wciskania i puszczania pedału sprzęgła, które powoduje wydzielanie nadmiernej ilości ciepła podczas zmiany biegów. Może to przyczynić się do palenia okładzin ciernych tarczy, a w efekcie do spalenia sprzęgła.

Polecane dla Ciebie – zobacz koniecznie:



Z kategorii – zobacz również: